مرگ هزاران جوجه پنگوئن امپراتور در قطب جنوب تائید شد

دانشمندان تخمین می‌زنند که در پی ذوب شدن یک تکه یخ در قاره جنوبگان هزاران جوجه پنگوئن امپراتور کشته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ تغییرات آب و هوایی در اواخر ۲۰۲۲ باعث شد آب یخ‌ بسته دریا زیر پای پنگوئن‌های امپراتور ذوب شود و قطعه‌های یخ از هم جدا شوند. در پی فاجعه مذکور، هزاران جوجه این نوع پنگوئن‌ها قبل از اینکه پرهای ضدآب مورد نیاز بررای شنا در اقیانوس را درآورند، یا غرق شده‌اند، یا یخ زده‌اند و مرده‌اند.

به گفته آنها، این حادثه در غرب قاره جنوبگان در منطقه‌ای روبه‌روی دریای بلینگس‌هاوزن روی داده و توسط ماهواره‌ها ثبت شده است.

در جهانی که همیشه در حال گرم شدن است و یخ‌های فصلی در جنوبگان زودتر از همیشه آب می‌شوند؛ پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۹۰ درصد از پنگوئن‌های امپراتور تا پایان قرن جاری میلادی منقرض شوند.

دکتر پیتر فِرِت‌وِل، از موسسه بریتانیایی «بررسی‌های قطب جنوب» در این زمینه می‌گوید: پنگوئن‌های امپراتور برای چرخه زاد و ولد خود به دریایخ وابسته هستند و از آن برای بزرگ کردن بچه‌های خود استفاده می‌کنند، اما اگر این یخ آنطور که باید گسترده نباشد یا سریع‌تر شکسته شود، این پرندگان با مشکل مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

تغییرات اقلیم خواب ما را به هم می‌ریزد

دکتر فِرِت‌وِل و همکارانش با استفاده از ماهواره‌ سنتینل-۲ متعلق به آژانس فضایی اروپا، توانسته بودند فعالیت پنگوئن‌ها را از مدفوع به جامانده از آنها روی دریایخ‌های سفید مشاهده کنند.

همزمان با نزدیک شدن فصل زمستان در نیمکره جنوبی، پنگوئن‌های بالغ در حوالی ماه مارس به سمت دریایخ‌ها می‌پرند. این پرندگان در همانجا جفت‌گیری می‌کنند و تخم می‌گذارند. سپس جوجه‌های خود را بزرگ می‌کنند و تا زمانی که جوجه‌ها بتوانند از عهده خود برآیند، یعنی برای چند ماه در همانجا به آنها غذا می‌دهند. این کار معمولا تا ماه دسامبر یا ژانویه طول می‌کشد تا اینکه این جوجه‌ها بتوانند به اقیانوس بروند.

ولی این گروه تحقیقاتی در ماه نوامبر متوجه تکه ‌تکه شدن دریایخ‌های زیر پای پنگوئن‌های امپراتورها شدند که زودتر از زمانی بوده که پرهای نرم مورد نیاز برای شنا در بدن هزاران جوجه پنگوئن رشد کند.

دریایخ‌های تابستانی در قطب جنوب، از سال ۲۰۱۶ با کاهش شدید سطح آب یخ زده در اطراف این قاره روبه‌رو بود و به پایین‌ترین حد جدید خود رسید. این میزان درتابستان‌های ۲ سال گذشته به حدی کاهش یافت که دریای بلینگس‌هاوزن تقریبا به طور کامل فاقد پوشش یخی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =