تغییرات اقلیم خواب ما را به هم می‌ریزد

وقتی صحبت از تغییرات آب و هوایی می‌شود، به سیاره‌ای فکر می‌کنیم که در حال گرم شدن است و خطراتی چون توفان، خشکسالی و افزایش سطح دریا را در پی دارد. اما گرم شدن زمین، تاثیرات دیگری نیز روی بدن ما دارد و آن به هم ریختن خواب‌ ضروری‌مان است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مطالعات جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود بشر خواب ضروری خود را از دست بدهد.

محققان تخمین می‌زنند که تا سال 2099، افزایش دما ممکن است 50 تا 58 ساعت خواب سالانه هر فرد را کاهش دهد. این تاثیر برای ساکنان کشورهای کم درآمد و همچنین برای افراد مسن و زنان حتی بدتر خواهد بود.

کلتون مینور، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: خواب یک فرآیند ترمیمی و ضروری برای سلامت و بهره‌وری انسان است و این فرآیند در اثر دماهای بالاتر مختل می‌شود. برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد سیاست‌های آب و هوایی در حال حرکت، باید طیف کاملی از اثرات قابل قبول آب و هوایی آینده را در نظر بگیریم.

این یک واقعیت شناخته شده است که افزایش دما منجر به مرگ و میر و بستری شدن انسان‌ها در بیمارستان می‌شود، اما چیزی که مشخص نشده این است که دقیقا چه تاثیری بر توانایی افراد برای استراحت مناسب دارد.

مینور می‌گوید: در این مطالعه، اولین شواهد در مقیاس سیاره‌ای را ارائه داده‌ایم که حاکی از پایین آمدن میانگین خواب انسان با بالا رفتن دمای کره زمین است. این فرسایش عمدتا با تاخیر در هنگام خواب افراد و بیدار شدن زود هنگام در هوای گرم اتفاق می‌افتد.

محققان در این پژوهش، داده‌های خواب جمع‌آوری شده از مچ‌بندهای ردیابی خواب را تحلیل کردند که مربوط به بیش از ۴۷ هزار بزرگسال در ۶۸ کشور در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب می‌شود. آنها دریافتند در شب‌هایی که هوا بسیار گرم است (بیشتر از 30 درجه سانتی‌گراد یا 86 درجه فارنهایت)، خواب به طور متوسط ​​حدود 14 دقیقه کاهش می‌یابد.

مینور می‌گوید: بدن ما همواره سعی می‌کند درجه حرارت مرکزی بدن را حفظ کند و به نوعی زندگی ما به این موضوع بستگی دارد. بدن ما بدون اینکه ما متوجه باشیم، کلی کار انجام می‌دهد؛ گرما را از مرکز بدن به محیط اطراف می‌پراکند و با گشاد کردن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در دست و پاهایمان، گرما را خارج می‌کند.

تحقیقات قبلی

این یافته‌ها با مطالعات اولیه انجام شده روی موش و انسان مطابقت دارد و نشان می‌دهد کیفیت و کمیت خواب با افزایش گرما کاهش می‌یابد.

مینور می‌گوید: در فصل‌ها، جمعیت‌شناسی و شرایط آب و هوایی مختلف، دمای بیرونی گرم‌تر به‌طور مداوم خواب را از بین می‌برد و با گرم‌تر شدن دما، میزان از دست دادن خواب به تدریج افزایش می‌یابد.

شاید نگران‌کننده‌ترین یافته مطالعه جدید این است که کم‌خوابی برای مردم کشورهای در حال توسعه بیشتر است؛ به این معنی که بیشترین تأثیر را بر آسیب‌پذیرترین جمعیت می‌گذارد.

کد خبر: 1141588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =