وابستگی ۸۰ درصدی صنعت چاپ ایران به فناوری خارجی/ شرکت‌های مستقر در پارک‌ها تا ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از وابستگی ۸۰ درصدی صنعت چاپ ایران به فناوری خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرهنگ فصیحی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران که شنبه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: چاپ از معدود حوزه‌هایی است که در ایران می‌توان عنوان صنعت را بر آن اطلاق کرد. حوزه‌هایی مانند خودرو هرگز صنعت مستقلی نبوده است.

بیشتر بخوانید:

استقرار ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

وی افزود: صنعت اکوسیستم جامعی است که هم گستره وسیعی از موضوعات را در خود دارد و هم محرک اقتصادی است. اشاره من به خودرو از این جهت بود که این حوزه با وجود پتانسیل بالایی که داشته؛ اما نتوانسته به درستی رشد کند. البته ایران در صنعت نفت و صنایع دفاعی حرف برای گفتن دارد؛ اما صنعت نفت محدود است و صنایع دفاعی هم به دلایل امنیتی چندان فراگیر نیست.

فصیحی گفت: صنعت چاپ هم از نظر گستردگی و هم از لحاظ کاربردی بودن در جامعه، پتانسیل بسیار بالایی برای کار دارد. توسعه ابزار و علمی که به کار گرفته می‌شود، اولویت صنایع قوی است. در مواردی کشور ما توانسته به فناوری برسد؛ اما عمومی نشده است. صنعت چاپ ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به یک صنعت کامل را دارد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: وابستگی ۸۰ درصدی صنعت چاپ ایران به فناوری خارجی مشکلی است که در این زمینه وجود دارد.  این می‌تواند نوید دهنده خبر خوبی باشد که جای کار در این حوزه بسیار زیاد است. من معتقدم که در صنعت چاپ از ابتدا هدف این بوده که ایران اپراتور بماند و دانش در جای دیگری تولید شود. نهادهای واسط مانند پارک‌های علم و فناوری ظرفیت قانونی و نهادی خوبی برای همکاری با صنایع دارند.

وی تاکید کرد: ماموریت دانشگاه تربیت نیروی انسانی و آموزش است. در مرحله بعد وارد پژوهش و تولید علم می‌شود؛ اما هدف پارک‌ها توسعه کسب‌وکارها است. پارک‌ها قوانین مناطق آزاد را دارند. به این معنا که شرکت‌های مستقر در پارک تا ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند. حدود ۱۲ پارک دانشگاهی در کشور وجود دارد که اغلب در کنار دانشگاه‌های تراز اول کشور کار می‌کنند. دانشگاه امیرکبیر تنوعی خوبی از رشته‌ها را در خود جای داده است. به همین دلیل، این دانشگاه ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت در زمینه صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ دارد.

فصیحی خاطرنشان کرد: ۲۰۰ واحد فناور در پارک علم و فناوری امیرکبیر فعالیت می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها شرکت هستند. پارک امیرکبیر از وزارت علوم مجوز دارد که پردیس مشترک با دانشگاه‌های دیگر تشکیل دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =