پیشگیری از ترور شخصیت‌های علمی با اجرای اسناد بالادستی در حوزه همکاری‌های بین‌المللی

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر اجرای اسناد بالادستی در حوزه همکاری‌های بین‌المللی آموزشی و پژوهشی را راهکاری برای پیشگیری از ترور شخصیت‌های علمی دانست.

فرهنگ فصیحی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تبادلات دانشی ایران با کشورهای خارجی و چالش امنیت، اظهار کرد: چالش امنیت در زمینه تبادلات علم و فناوری در همه کشورهای دنیا وجود دارد. همکاری‌های علمی،آموزشی و فناورانه از جهاتی فرصت هستند و از جهاتی هم می‌توانند تهدید به حساب بیایند.

بیشتر بخوانید:

راهکار نروژ برای حفظ تبادلات دانشی و پیشگیری از جاسوسی چیست؟

وی افزود: سیستم‌های امنیتی برای مقابله به تهدیدات امنیتی، راهکارهایی اتخاذ کرده‌اند. برای مثال، نهادسازی کرده و بخش‌هایی را متولی حوزه آموزش و پژوهش قرار داده‌اند. همچنین اسناد بالادستی یکی از راهبردهای کلان خود را به همکاری‌های بین‌المللی اختصاص داده‌اند.

فصیحی خاطرنشان کرد: نقشه جامع علمی کشور از جمله اسنادی است که بر اهمیت بهره‌برداری از فرصت‌های موجود در همکاری‌های بین‌المللی تاکید کرده است. در این سند، چارچوب‌هایی برای ارتباطات با کشورهای پیشرفته، کشورهای همسایه یا کشورهای همسو در راستای رسیدن به روابط پایدار و بلندمدت علمی تعیین کرده است. 

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین سند توسعه همکاری‌های بین‌الملل را ذیل نقشه جامعه علمی کشور تعریف کرده است. این سند با کمک نهادهای مرتبط شامل وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، نهادهای امنیتی و وزارت خارجه تصویب شده است.

وی تاکید کرد: این سند منشور اقدامات در زمینه همکاری‌های بین‌المللی است و به این سوالات پاسخ می‌دهد که دانشمندان در نگارش مقالات و سفر به کشورهای خارجی برای سمینارهای خارجی، اجازه انتشار چه نوع اطلاعاتی را دارند؟ چگونه از ظرفیت‌های علمی کشورهای دیگر استفاده کند که بدون کندی در فرآیند همکاری علمی بین‌المللی، نظارت‌های لازم انجام شود؟ که باعث سواستفاده و عملی شدن تهدیدات در زمینه ترور شخصیت‌های علمی نشود.

فصیحی با بیان این که پارک علم و فناوری همکاری بین‌الملل مستقل و مستقیم ندارد، افزود: پارک تابع سیاست‌های دانشگاه است و در تفاهم‌نامه‌های دانشگاه مشارکت دارد. همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری، تحت نظر پارک نیست. به همین دلیل، پارک در قبال همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌ها مسئولیت قانونی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =