جذب هیأت علمی وابسته فرآیند اعتمادسازی بین صنعت و دانشگاه را سرعت می‌بخشد/  شرکت‌های دانش‌بنیان حلقه اتصال صنعت و دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه با تحقق عملی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط و اعتماد بین صنعت و دانشگاه تقویت می‌شود، گفت: راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و ضرورت اینکه صنایع بر دانش مبتنی شوند؛احساس نیاز صنعت به دانشگاه را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر دانشگاه‌ها را از تکیه بر آموزش صرف خارج و زمینه ورود موثر آنها به صنعت را فراهم می‌کند.  

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه گسست بین صنعت و دانشگاه در سالهای اخیر رو به کاهش و اعتماد افزایش یافته است، اظهار کرد: پیشتر دانشگاه هم یک دانشگاه صنعتی مرتبط با این بخش نبود و اساتید صرفا در رابطه با آموزش احساس مسوولیت داشتند و در صنعت هم چندان ورود نمی‌کردند. طبیعی است که در چنین وضعیتی پژوهش‌های دانشگاه هم رنگ و لعاب تئوریک و نظری دارد. 

بیشتر بخوانید:

طرح «پویش» به‌کندی پیش می‌رود/ ضرورت اصلاح فرهنگ کار در جامعه

وی ادامه داد: خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی به مرور زمان به ویژه در دو سال اخیر با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌هایی که درنظر گرفته شده و اینکه دانشگاه باید به سمت کارآفرینی و پژوهش‌های مهارتی پیش برود وضعیت بسیار بهتر از گذشته شده است و رفته رفته عدم اعتمادی که بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته ترمیم خواهد شد.

حجت‌الاسلام خیری تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه دانشگاه آزاد قم هم این ارتباط شکل گرفته و روز به روز هم بیشتر می‌شود و بخش صنعت به کارهای پژوهشی دانشگاه اعتماد کرده و از طرف دیگر پیشنهادهایی که دانشگاه ارائه می‌دهد نیز عملی و سازنده است.

وی با بیان اینکه اگر یک سری نهادهای واسطه به جهت برخی هماهنگی‌ها این میان وجود نداشتند؛ تعامل بین صنعت و دانشگاه بیشتر و بهتر هم خواهد شد، ادامه داد: در یکی دو سال اخیر با درخواست‌های بخش صنعت برای پژوهش و از طرف دیگر پیشنهادهای خوب دانشگاه برای بخش صنعت روبه‌رو بوده ایم و گسستی که پیشتر وجود داشت در واقع به مسائل فرهنگی بازمی‌گردد و در حال رفع شدن است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم بیان کرد: در گذشته دانشگاه‌ها صرفا بر آموزش استوار بودند و صنعت هم کار موثری از دانشگاه ها ندیده بود اما امروز با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و ضرورت اینکه صنایع بر دانش مبتنی شوند؛ این موضوع احساس نیاز صنعت به دانشگاه را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر دانشگاه‌ها را از تکیه بر آموزش صرف خارج و زمینه ورود موثر آنها به صنعت را فراهم می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه امروز دانشگاه ها از وضعیت آموزشی صرف به مهارتی تغییر ریل داده اند، افزود: همه این شواهد نشان می‌دهد که ضعف اعتماد بین صنعتگران و دانشگاهیان از هر دو طرف در حال بهبود است.

حجت‌الاسلام خیری با تاکید بر ضرورت حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرینی اضافه کرد: با تحقق عملی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط و اعتماد بین صنعت و دانشگاه تقویت میشود و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه ایجاد می‌شود ضمن اینکه دانشگاه‌ها باید با انجام پژوهش‌های قوی اعتماد بخش صنعت را بیش از پیش به سمت خود جلب کنند.

وی با اشاره به جذب صنعتگران و افراد ماهر در طرح هیات علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: وقتی مهارت، تخصص و کارآفرینی ملاک جذب و گزینش افراد در دانشگاه‌ قرار میگیرد طبیعی است که افراد کارآمدتری می‌توانند وارد این عرصه شوند و فرآیند اعتمادسازی که جزو سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی است را سرعت می‌دهد.

فرهنگ‌سازی؛ پیش‌شرط ایجاد اعتماد بین دانشگاه و صنعت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: آموزش‌های امروز باید مبتنی بر نیازهای روز جامعه تدوین شوند چراکه بین دانش آموزان و دانشجویان این سردرگمی وجود دارد که مدرکی که دریافت خواهم کرد چقدر برای من به ویژه در بحث امرار معاش قابل استفاده خواهد بود و تا این مسئله حل نشود مشکلات کماکان باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به اجرای طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی که دانشجو در آن همزمان با تحصیل به مهارت آموزی مرتبط با رشته خود می‌پردازد، اضافه کرد: دانشگاه آزاد با اجرای این طرح هم بخش صنعت و هم دانشجو را برای پیوند با یکدیگر تشویق می‌کند و زمینه تقویت ارتباط را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام خیری در پایان تصریح کرد: عدم اعتمادی که گاها بین دانشگاه و صنعت شکل گرفته ریشه در برخی مسائل فرهنگی دارد از یک طرف صنعت به دنبال یک نیروی در اختیار تمام وقت است و از طرف دیگر هم دانشجویان امروز صرفا به مشاغل پشت میزنشینی تمایل دارند که نیازمند فرهنگ‌سازی است و به مرور زمان باید اصلاح شود. 

انتهای پیام/  


 

کد خبر: 1197380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =