توافق آذربایجان و ارمنستان برای بازگشایی کریدور لاچین

طبق گزارش‌ها، جمهوری آذربایجان و نیروهای ارمنستانی منطقه قره‌باغ کوهستانی برای بازگشایی مسیر کلیدی «کریدور لاچین» به توافق دست یافته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، طبق گزارش‌ها، دولت جمهوری آذربایجان و مقام‌های ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافقی برای بازگشایی دو مسیر حمل‌ونقل مورد مناقشه از جمله مسیر کلیدی «کریدور لاچین» دست یافته‌اند.

بیشتر بخوانید:

توافق ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های مشترک

به نوشته روزنامه «گاردین»، ابتدا خبرگزاری دولتی «آرمن پرس» این خبر را اعلام و بعد جمهوری آذربایجان آن را تایید کرد که به تحلیل این رسانه انگلیسی به نظر می‌رسد دستکم تا حدی برآورده شدن درخواست چند دهه‌ای باکو برای احیای مسیرهای ارتباطی حمل‌ونقل بین منطقه تحت کنترل دولت جمهوری آذربایجان و منطقه قره‌باغ کوهستانی باشد که ارمنی‌ها کنترل آن را در دهه ۱۹۹۰ به دست گرفتند. 

آرمن پرس به نقل از مقام‌های قره‌باغ گزارش داد: «آن‌ها تصمیم گرفته‌اند اجازه دسترسی به کالاهای روس را از طریق شهر آسکران--شهری نزدیک به خط مقدم با جمهوری آذربایجان-- به جمهوری ما بدهند».

در ادامه این گزارش در اشاره به منطقه‌ای که جاده ارتباطی قره‌باغ به ارمنستان از آن می‌گذرد، آمده است: «در عین حال، توافقی برای احیای (حمل‌ونقل) محموله‌های بشردوستانه نیروهای حافظ صلح روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در امتداد کریدور لاچین حاصل شده است». طبق این گزارش، این اقدام (توافق) به دلیل مشکلات انسانی شدید در منطقه محاصره شده انجام شده است. 

قره‌باغ در سطح جهانی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود اما از زمان جنگی که مصادف با فروپاشی اتحاد شوروی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی شد، به دست جمعیت ۱۲۰ هزار نفری قوم ارمنی کنترل می‌شود. جمهوری آذربایجان بخش‌های بزرگی از منطقه قره‌باغ کوهستانی را در جنگ ۲۰۲۰ پس گرفت و در نُه ماه گذشته با محدود کردن دسترسی این منطقه به ارمنستان از طریق محاصره کریدور لاچین فشار وارد کرده است. 

«حکمت حاجی‌اف» مشاور سیاست خارجی «الهم علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان شنبه در گفت‌وگو با رویترز تایید کرد که توافق برای باز شدن جاده‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دست آمده است. وی تاکید کرد که جاده‌ها به طور همزمان باز خواهد شد و افزود ایست بازرسی باکو در کریدور لاچین به ارمنستان باقی می‌ماند. باکو، ایروان را متهم کرده که از این کریدور برای قاچاق تسلیحات استفاده می‌کند و پیشنهاد بازگشایی همزمان جاده‌ها را رد کرده است. 

این توافق در روزی حاصل شد که پارلمان قره‌باغ، رئیس جدیدی را برای جمهوری مستقل خودخوانده خود برگزید. اقدامی که جمهوری آذربایجان در بحبوحه تنش‌ها بین دو طرف غیرقانونی خوانده است. جمهوری آذربایجان بلافاصله در واکنش به این انتخابات آن را اقدام بسیار تحریک‌آمیز و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی خود خواند. ترکیه نیز اعلام کرد: «این انتخابات نامشروع را که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، به رسمیت نمی شناسد».

جمهوری آذربایجان شنبه ادعا کرد نیروهای ارمنستانی در طول شب به سوی نیروهای این کشور تیراندازی کرده‌ و یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان در مقابل اقدامات تلافی‌جویانه انجام داده‌اند؛ ارمنستان این موضوع را تکذیب کرده است.

طبق اعلام دولت ارمنستان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور شنبه با رهبران برخی کشورها تلفنی گفت‌وگو کرد. به گفته دولت ارمنستان، وی به سران خارجی گفته که تنش‌ها در مرز افزایش یافته و جمهوری آذربایجان نیروهای خود را در آنجا و اطراف منطقه قره‌باغ کوهستانی متمرکز کرده است. باکو این اتهامات را رد کرده و ارمنستان را به اقدامات مشابه متهم کرده است. همزمان در پایتخت‌های هر دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان مردم درباره وقوع جنگ دوباره ابراز ترس و نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =