۳۰ دانشگاه در ۵ سال آینده حکمت بنیان می‌شوند/ ادغام واحدهای پیام نور در دانشگاه‌های دولتی

معاون آموزشی وزیر علوم از حکمت بنیان شدن ۳۰ دانشگاه معین کشور در پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در جمع خبرنگاران درباره برنامه وزارتخانه برای آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: استادمحوری و شاگردپروری در برنامه هفتم توسعه آمده است و از جمله برنامه‌های وزارت علوم است. در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا این شیوه حاکم است.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه‌های مطرح داوطلبانه حکمت‌بنیان می‌شوند

وی افزود: البته موضوع فوق به معنای دنباله‌روی ما از کشورهای غربی نیست؛ چرا که در فرهنگ گذشته خودمان هم وجود داشته است. حکمرانی دانشگاه در جهان از دانشگاه جندی‌شاپور ایران آغاز شد. پیش از تاسیس دانشگاه تهران، دانشگاه‌ها با شیوه استادمحوری اداره می‌شدند. برنامه‌محوری، استادمحوری و شاگردپروری در تمدن ایران وجود داشته است. هم اکنون این شیوه در حوزه علمیه اعمال می‌شود.

عموعابدینی گفت: اخلاق‌محوری موضوعی است که در تمدن قدیم ایران وجود داشته است. افرادی که در مکاتب قدیم تربیت می‌شدند حکیم بودند و این افراد موجب توسعه علم در جهان شدند. ایران در قدیم به جاده ابریشم شناخته می‌شد؛ اما تلاش دانشمندان ایرانی کتمان شده است. در حالیکه علمای ایران در قدیم نقش بسیار زیادی در توسعه دانش داشتند.

معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه حکمت بنیان چهار محور اصلی دارد. برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌محوری این محورها هستند. برنامه داریم ۳۰ دانشگاه معین کشور در پنج سال آینده به این سمت حرکت کنند. این دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته یک درصد تولید علم جهان را برعهده داشته‌اند. در راستای حکمت‌بنیان شدن، این دانشگاه‌ها تغییراتی اساسی در زمینه پذیرش دانشجو، دروس و برنامه‌ها خواهند داشت.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی این دانشگاه‌ها تغییر خواهد کرد. شیوه‌نامه‌های قدیمی در سایر دانشگاه‌ها اجرایی می‌شوند؛ اما این شیوه هم به تدریج تغییر خواهد کرد.

عموعابدینی افزود: دانشگاه‌های حکمت بنیان برنامه دارند که برای دانشجویان نخبه امکان تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته تحصیل کنند تا به صلاحدید استاد دانشجویان از دوره کارشناسی به دکتری بروند. منتظر هستیم برنامه هفتم ابلاغ شود و سپس  آیین‌نامه دانشگاه حکمت‌بنیان تدوین شود. در این راستا،  برنامه‌ریزی شده دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی در دانشگاه‌های برتر تاسیس شوند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: برنامه داریم سال آینده ۷۰ هزار بورس داشته باشیم تا آینده اشتغال دانشجویان تامین شود. اگر این اتفاق بیفتد، آموزش هدفمند می‌شود. امسال ۵۰ دانشگاه با پنج هزار ظرفیت در این طرح شرکت کردند.

وی خاطرنشان کرد: آمایش آموزش عالی قانونی است که باید اجرا شود. رهبری فرموند که باید مانع افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار شد. برخی کشورها از جمله فرانسه، آمایش آموزش عالی را آغاز کرده‌اند. برنامه ما برای آمایش آموزش عالی، ادغام و ساماندهی است. برخی واحدهای دانشگاهی مانند پیام نور باید ساماندهی شده و در دانشگاه‌های دولتی ادغام شوند. هیچ دانشگاهی حذف نمی‌شود، بلکه ساماندهی خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =