شرایط آموزشی و عمومی دریافت وام دانشجویی چیست؟

شرایط آموزشی و عمومی دریافت وام دانشجویی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وام دانشجویی وامی است که توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشجویان پرداخت می‌شود. البته این وام براساس آیین‌نامه «پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی» این صندوق به دانشجویان با شرایط تعیین شده، تعلق می‌گیرد. 

بیشتر بخوانید:

میزان اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

بنابراین دانشجویان برای ثبت درخواست وام دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ باید شرایطی را داشته باشند و سپس نسبت به دریافت تسهیلات دانشجویی اقدام کنند.

شرایط دریافت وام دانشجویی برای دانشجویان دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها به شرح زیر است:

شرایط عمومی

دانشجویان متقاضی دریافت وام دانشجویی باید شرایط عمومی از جمله «اعتقاد به اصول دین مبین اسالم و یا یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، رعایت اخلاق و شئون دانشجویی و دانشجو بودن و دارا بودن اولویت نیاز مالی را داشته باشند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور یا سایر دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی قانونی در صورت شناسایی، معرفی یا پیش بینی در قوانین و مقررات و مصوبات مراجع ذیربط از اولویت دریافت وام نسبت به سایرین برخوردار هستند.

همچنین این آیین‌نامه تبصره‌ای دارد که بر اساس آن، تشخیص نیاز و اولویت دانشجوی مستعد کم بضاعت برای دریافت وام‌ها طبق ضوابط صندوق با معاونت دانشجویی دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی و تحت مسئولیت آنها است.

علاوه بر تبصره‌های بیان شده، دانشجویانی که به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی یا اشتغال تمام وقت در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی شاغل هستند و مشمول بیمه اجباری مستمر و سنوات شده‌اند، مشمول دریافت وام از صندوق نخواهند بود.

شرایط آموزشی

دوره آموزشی برای دانشجویانی تمام وقت محسوب می‌شود که حداقل تعداد واحد مورد نیاز را براساس مقررات آموزشی اخذ کرده باشند. اگر دانشجویی در نیمسال آخر تحصیل خود باشد، اخذ نصف حداقل تعداد واحد الزامی کفایت می‌کند.

گفتنی است، وام‌های تحصیلی و مسکن به دانشجویان روزانه تمام وقت دانشگاه‌های دولتی- مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، وام ویژه دکتری به دانشجویان دوره روزانه تمام وقت مقطع دکتری ناپیوسته و پیوسته واجد شرایط دانشگاه‌های دولتی و مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی، وام ضروری به دانشجویان روزانه تمام وقت دانشگاه‌های دولتی- مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای و وام شهریه به دانشجویان نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی- مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای و همچنین دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه‌های پیام نور- غیردولتی و غیرانتفاعی- جامع علمی کاربردی و آزاد اسلامی تعلق می‌گیرد.

براساس تبصره‌ای از این آیین‌نامه، مرخصی تحصیلی مجاز تایید شده توسط دانشگاه، جزو دوره تحصیلی دانشجو محاسبه نمی‌شود. همچنین در موارد استثنایی با تایید معاون دانشجویی دانشگاه، یک نیمسال به مدت وام ها اضافه می‌شود.

در پایان می‌توان گفت که در صورت استفاده نکردن از وام دانشجویی توسط دانشجو، مدت مذکور جز سنوات تحصیلی وی محسوب خواهد شد و از باقی مانده مدت دوره می تواند استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =