بدترین خشونت‌های خانگی توسط معتادان انجام می‌شود / اعتیاد سر از دبستان‌ها درآورده

جامعه‌شناس گفت: ضعف در سیستم آموزش و بی‌توجهی آموزش و پرورش به اعتیاد به گسترش آن دامن زده است. ما فقط از واژه پرورش استفاده می‌کنیم و در عمل آن را انجام نمی‌دهیم معلم‌ها باید در کنار آموزش، به پرورش دانش‌آموزان بپردازند.

امیرمحمود حریرچی جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص تاثیر اعتیاد بر دیگر آسیب‌های اجتماعی، گفت: اعتیاد منشأ اصلی آسیب‌های مختلف اجتماعی بوده که بخشی از آن خشونت است که در کشور باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده و بیشتر گزارش‌هایی که در خصوص خشونت می‌دهند، ریشه آن اعتیاد است.

بیشتر بخوانید:

مصرف مواد مخدر در تحصیل کرده‌ها قبح اعتیاد را در جامعه می‌شکند / بحران بی‌هویتی در جوانان

وی افزود: جوانان که تنها می‌مانند خودشان را از جامعه کنار می‌کشند و در انزوا دست به مصرف مواد می‌زنند. متاسفانه سن مصرف مواد در جامعه بسیار پایین آمده و حتی به ۱۳ سالگی رسیده است و حتی خانم‌ها هم درگیر این مسئله هستند.

جامعه‌شناس عنوان کرد: نوجوانان دور هم جمع می‌شوند و دست جمعی دست به مصرف مواد می‌زنند که این کار برای مدت کوتاهی باعث خوشی آن‌ها می‌شود اما در کل اعتماد به نفس را از آن‌ها می‌گیرد و مانع پیشرفت آنان می‌شود و زمانی که جوانان نتوانند پیشرفت کنند، آمار سرقت بالا می‌رود. در مجموع اگر یک جامعه نتواند در جهت رشد و پیشرفت حرکت کند و شاد باشد، سعی می‌کند با مصرف مواد به شادی برسد.

آموزش روش‌های مختلف مصرف مواد در دبستان‌ها

وی افزود: حتی در دبستان‌ها، مشاهده می‌شود که بعضی از بچه‌ها به یک‌دیگر، راه‌های مختلف مصرف مواد را آموزش می‌دهند. مثلا کسانی که در خانوادشان معتاد دارند، به دیگر کودکان آموزش می‌دهند که با حل کردن مواد در آب می‌شود آن را با خوردن وارد بدن کرد. 

نبود شادی و امکانات تفریحی در جامعه

حریرچی گفت: موانع ریشه کن کردن مواد در جامعه باید شناسنایی شده و از بین برود. یکی از مسائلی که در اعتیاد جوانان دخیل است، نبود شادی و امکانات تفریحی در جامعه است. ما بیشتر به دنبال درمان هستیم و با پیشگیری میانه‌ای نداریم. دولت باید بیشتر از اینکه به دنبال جمع‌آوری افراد معتاد باشد، توضیع کنندگان و فروشندگان مواد مخدر را جمع‌آوری کند.

وی افزود: از طرفی ضعف در سیستم آموزش و بی‌توجهی آموزش و پرورش به اعتیاد، به گسترش آن دامن زده است. ما فقط از واژه پرورش استفاده می‌کنیم و در عمل آن را انجام نمی‌دهیم معلم‌ها باید در کنار آموزش، به پرورش دانش‌آموزان نیز بپردازند. معلم در پرورش کودکان مهمترین نقش را دارد. خود معلم باید این احساس مسئولیت را داشته باشد تا کودکان را با مسائل مختلف آشنا کند و به آن‌ها آموزش دهد و حتما نیاز به معلم پرورشی نیست خود معلم با توجه به مهارت‌هایی که دیده است می‌تواند مسائل مختلف را به دانش‌آموزان آموزش دهد.

جامعه‌شناس گفت: دولت باید به توانمند سازی معتادان اقدام کند اما فقط به جمع‌آوری می‌پردازد آن‌ها را برای مدتی به مراکز ترک اعتیاد می‌فرستند و پس از سم زدایی رها می‌کنند که این کار برای جمع‌آوری معتادان کافی نیست علاوه بر این حمایت خانواده و آگاه‌سازی مردم برای کاهش اعتیاد لازم است. 

وی افزود: برخی از معتادان دست به خشونت خانگی می‌زنند. بدترین خشونت‌های خانگی توسط معتادان انجام می‌شود که دولت باید با معتادانی که دچار خشونت خانگی هستند، جدی‌تر رفتار کند مثلا آنان را جریمه کند و  هشدار داده شود که در صورت تکرار، به صورت جدی با آنان برخورد می‌شود.

مصرف مواد مخدر برای فرار از واقعیت‌ها

حریرچی عنوان کرد: برخی از افراد برای فرار از واقعیت‌ها به مواد مخدر روی می‌آورند حالا این واقعیت می‌تواند بیکاری، فقر یا ناامیدی باشد. برای ایجاد یک خوشی موقت دست به مصرف می‌زنند و این نکته را فراموش می‌کنند که برای تکرار این حس باید به طور مداوم مصرف کنند، پس از مدتی دوز آن را بالا ببرند و کارشان به جایی می‌کشد که خودشان را از دست می‌دهند. 

وی افزود: در مسئله اعتیاد مسائل انتزاعی و اکتسابی دخیل هستند؛ وقتی فردی استعدادی داشته باشد و نتواند آن را شکوفا کند دچار ناامیدی شده و دست به مصرف می‌زند. ما در جامعه چقدر برای شکوفایی استعدادها امکانات فراهم کردیم؟

جامعه‌شناس گفت: مهم‌ترین کاری که دولت باید انجام دهد این است که ببیند اعتیاد چه آسیب‌هایی در  اجتماعی به وجود می‌آورد؟ چرا ما باید در جامعه‌مان معتاد داشته باشیم و سن اعتیاد انقدر پایین بیاید؟ پس اول باید ریشه‌یابی کند بعد فرصت‌هایی فراهم کرده و پس از آن سیستم آموزش و پرورش را تقویت کند تا مهارت نه گفتن را به دانش‌آموزان بیاموزند و فرصت‌های برابر ایجاد کنند تا دیگر نیازی نباشد جوانان از روی ناامیدی به سوی مواد بروند.

وی افزود: کشورهای دیگر فعالیت‌های داوطلبانه دارند برای آموزش‌دهی به کودکان در مهارت‌های اجتماعی دارند و احساس مسئولیت اجتماعی در کشورهای پیشرفته، به آنان این فرصت را داده تا بدون هیچ چشم داشتی به آموزش و آگاهی‌دهی بپردازند و از شیوع اعتیاد جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =