مصرف مواد مخدر در تحصیل کرده‌ها قبح اعتیاد را در جامعه می‌شکند / بحران بی‌هویتی در جوانان

جامعه‌شناس گفت: مصرف مواد از سوی افراد تحصیل کرده و موفق از زشتی آن می‌کاهد و گروه‌های سنی پایین‌تر را تشویق به مصرف می‌کند. اگر آسیب اجتماعی با شأنیت اجتماعی همراه شود، گسترش پیدا می‌کند. به عنوان مثال شما تصور کنید که دانشمندان، دکترها، دانشجوها و تحصیل کرده‌ها مواد مصرف کنند بنابراین شخص نوجوان با خود متصور می‌شود که اگر این کار بد بود این شخص آن را انجام نمی‌داد؛ پس من هم باید آن را انجام دهم.

کمیل حسینی جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درخصوص دلایل مصرف مواد مخدر در میان افراد تحصیل کرده گفت: دلیل اینکه افراد تحصیل کرده با وجود آگاهی باز هم به سمت مواد کشیده می‌شوند این است که آگاهی الزاماً تغییری در رفتار انسان ایجاد نمی‌کند. انسان چند کنش دارد که یکی از این کنش‌ها برآمده از احساسات افراد است. در فیلم‌ها، سریال‌ها و رسانه‌ها مصرف مواد زیاد مشاهده می‌شود که این امر از قبح آن می‌کاهد و باعث می‌شود فرد حتی اگر از مضرات مواد آگاهی داشته باشد اما باز احساس خوبی که با مصرف دارد، موجب تمایل به مصرف شود. مصرف مواد مخدر در افرادی که خانواده معتاد دارند رایج‌تر است.

بیشتر بخوانید:

تحصیل کرده‌ها چرا معتاد می‌شوند؟ / وقتی مصرف مواد مخدر مدرن و باکلاس می‌شود

وی افزود: از طرفی مشکلاتی که فرد در زندگی دارد، ناتوانی در تامین نیازهای اولیه، بیکاری و مقایسه خود با دیگر افراد موجب می‌شود تا فرد برای تخلیه احساسات نامطلوب خود علی رغم آگاهی به سوی مواد کشیده شود.

حسینی گفت: انسان کنش‌هایی دارد به عنوان کنش‌های معطوف به ارزش یعنی اینکه شخص احساس می‌کند اگر این ماده را مصرف کند، شأن اجتماعی‌اش بالا می‌رود. 

جامعه‌شناس عنوان کرد: مصرف مواد از سوی افراد تحصیل کرده و موفق از زشتی آن می‌کاهد و گروه‌های سنی پایین‌تر را تشویق به مصرف می‌کند. اگر آسیب اجتماعی با شأنیت اجتماعی همراه شود، گسترش پیدا می‌کند. به عنوان مثال شما تصور کنید که دانشمندان، دکترها، دانشجوها و  تحصیل کرده‌ها مواد مصرف کنند بنابراین شخص نوجوان با خود متصور می‌شود که اگر این کار بد بود این شخص آن را انجام نمی‌داد؛ پس من هم باید آن را انجام دهم.

حسینی اظهار کرد: بحث دیگری که وجود دارد، بحث همه گیری است به عنوان مثال وقتی که شخص ببیند که بازیگران و افراد معروف و موفق کاری را انجام می‌دهند از انجام ندادن آن کار احساس عقب ماندگی می‌کنند و حتی ممکن است بقیه آن‌ها را به این دلیل مسخره کنند.

جامعه‌شناس گفت: ضعف آموزش و پرورش و خلأ  در هویت‌دهی و آگاهی بخشی به جوانان در اعتیاد آنان تاثیر گذاشته است. نکته بعدی الگو گیری اشتباه است و اینکه جوان هیچ هویت دینی، اخلاقی برای خودش پیدا نکرده است برای همین تصمیم می‌گیرد با کارهای اشتباه این خلأها را پر کند از طرفی زمانی که جوانان هیچ تصوری از آینده شغلی و اجتماعی خودشان ندارند و علایق خودشان را نمی‌شناسند، دچار ناامیدی می‌شوند و ممکن است سعی کنند با مصرف مواد برای مدت کوتاهی از اضطراب‌هایشان بکاهند.

وی افزود: والدین باید سعی کنند به عنوان مسئول، هم عوامل فردی موثر در گرایش فرد به مواد مخدر  را بکاهند و هم عوامل اجتماعی را از بین ببرند یعنی به فرزندشان امید، شادکامی، هدف و افتخار دهند یعنی این که کاری کنند فرزندشان به کشور، جایگاه و موقعیت خودش افتخار کند.

جامعه‌شناس عنوان کرد: عوامل تاثیرگذار در اعتیاد افراد عوامل شخصیتی فردی و اجتماعی است؛ عوامل فردی مانند اینکه فرد از درون دچار خلا بوده و هویتش ساخته نشده باشد. از طرفی عوامل اجتماعی نیز در اعتیاد افراد موثر است مثل مهارت نه گفتن و مهارت‌های شناختی که باید در جامعه به فرد آموزش داده شود. گاهی فرد اگاهی دارد اما جرعت انجام دادنش را ندارد مثلا می‌داند باید نه بگوید اما به دلیل ضعف در مهارت‌های اجتماعی و کمبود اعتماد به نفس توانایی نه گفتن را ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =