ناشنوایان از بیکاری رنج می‌برند / نبود مدارس استثنایی در برخی شهرها

فعال حوزه ناشنوایان گفت: امروز زبان اشاره در مدارس استثنایی استفاده می‌شود اما با حد مطلوب فاصله دارد. در برخی شهرها هم تعداد ناشنوایان کم و تعداد معلم‌های متخصص حوزه ناشنوایان هم اندک است و به اجبارها کودکان اوتیسم، ناشنوا، سندروم داون و غیره در کنار یک دیگر تحصیل می‌کنند و همین موضوع کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد.

خادم فعال حوزه ناشنوایان در گفت‌‎وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مشکلات افراد ناشنوا گفت: عمده مشکلات افراد ناشنوا مربوط به بحث اشتغال است. بسیاری از ناشنوایان توانایی و مهارت کافی برای اشتغال در یک حرفه را دارند اما نمی‌توانند کار مناسب پیدا کنند و کارفرماها حاضر به همکاری نیستند.

بیشتر بخوانید

پشت پرده کمبود و گرانی سمعک / واردات باید از انحصار خارج شود

وی افزود: بخشی از مشکل اشتغال ناشنوایان هم ناشی از سیستم ضعیف آموزشی در کشور است که نمی‌تواند آنطور که باید برای ناشنوایان مفید باشد. درواقع بخشی از بیکاری ناشنوایان ناشی از ضعف در مهارت‌آموزی است. برای مثال خواهر من در سن اشتغال است اما در زمان کودکی وی زبان اشاره در مدارس نبود و نتوانسته آموزش ببیند.

فعال حوزه ناشنوایان توضیح داد: امروز زبان اشاره در مدارس استثنایی استفاده می‌شود اما با حد مطلوب فاصله دارد. در برخی شهرها هم تعداد ناشنوایان کم و تعداد معلم‌های متخصص حوزه ناشنوایان هم اندک است و به اجبارها کودکان اوتیسم، ناشنوا، سندروم داون و غیره در کنار یک دیگر تحصیل می‌کنند درحالی که باید شیوه آموزش هر کدام متفاوت باشد. همین موضوع کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: برای آموزش فرد ناشنوا باید معلم و دانش‌آموز ارتباط چشمی برقرار کرده و بتواند لب‌خوانی کند. در برخی شهرها هم اصلا مدرسه استثنایی وجود ندارد. از جهتی برخی معلم‌ها هم مهارت کافی ندارند و در مواردی که کودکان ناشنوا در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، معلم آموزش ندیده که چطور با این کودک برخورد کند. اگر امکان تحصیل آنلاین برای این کودکان فراهم شود، اتفاق خوبی است.  

خادم  با اشاره به اینکه چالش‌های تهیه سمعک برای کم شنوایان یکی از مشکلات این قشر است، گفت: کمبود سمعک خوب و کارآمد در بازار باعث شده تا کم شنوایان با مشکلات بسیاری مواجه باشند. از جهتی در مواردی هم که سمعک مناسب پیدا می‌شود، هزینه بسیار زیادی دارد. بهزیستی سمعک‌هایی می‌دهد اما معمولا قدیمی هستند و کیفیت خوبی ندارند.

وی ادامه داد: بیکاری این قشر زمینه‌ساز بروز دیگر مشکلات هم می‌شود و به دلیل مشکلات اقتصادی متعدد درخصوص ازدواج، تهیه مسکن و مایحتاج زندگی هم دچار مشکل می‌شوند.

فعال حوزه ناشنوایان درخصوص نگاه‌ جامعه به افراد ناشنوا توضیح داد: در گذشته نگاه‌ها جامعه به افراد ناشنوا خوب نبود اما به مرور با فعالیت خود ناشنوایان در حوزه فرهنگسازی، شرایط بهتر از گذشته شده است. کلمه کر و لال هم که بسیار برای ناشنوایان آزاردهنده است، کم کم درحال حذف شدن از ادبیات مردم است.

وی افزود: موضوع مناسب‌سازی شهری برای این قشر بسیار اهمیت دارد چراکه به دلیل نبود مترجم یا آشنا نبودن مردم و ادارات با زبان اشاره انجام بسیاری از امور در شهر برای آن‌ها دشوار است. مثلا اگر ناشنوایی بخواهد به بانک، بیمارستان یا اداره‌ای مراجعه کند، مجبور است که کسی را همراه خود ببرد، زیرا فضا مناسب‌سازی نشده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1200101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =