۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال سیگار می‌کشند

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ۱۴ درصد و میانگین فشار خون در همین گروه سنی ۱۲۵ روی ۷۷ میلی‌متر جیوه است؛ یعنی نیمی از جمعیت بزرگسال ما در شرایط پیش فشارخون بالا هستند. نیمی از کسانی که به دیابت یا فشارخون بالا مبتلا هستند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر علیرضا مهدوی - معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: سالانه ۲۰.۵ میلیون نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان از دنیا می‌روند. یک سوم مرگ‌های جهانی به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی است و تنها فشارخون بالا ۱۳.۵ درصد در مرگ‌های غیرواگیر نقش دارد.

بیشتر بخوانید

استعمال سیگار روند پیری را تسریع می‌کند

وی افزود: با کنترل چند عامل خطر می‌توان از بیش از نیمی از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد. هدف ما نیز کاهش مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی قبل از ۷۰ سالگی است.

مهدوی ادامه داد: اکنون کم تحرکی در جمعیت بالای ۱۸ سال ۵۱ درصد است، مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۱۸ سال ۱۴ درصد و میانگین فشار خون در همین گروه سنی ۱۲۵ روی ۷۷ میلی‌متر جیوه است؛ یعنی نیمی از جمعیت بزرگسال ما در شرایط پیش فشارخون بالا هستند. نیمی از کسانی که به دیابت یا فشارخون بالا مبتلا هستند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و ۶۲ درصد افراد دارای فشارخون بالا بیماری خود را می‌شناسند و ۵۳ درصد در حال درمان هستند. در همین حال ۳۲ درصد این افراد هم دستگاه فشارسنج دارند.

وی افزود: ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال دیابت دارند و ۷۵ درصد آنها از بیماری خود مطلع هستند و پوشش درمان آنها بالاتر از ۶۵ درصد است. ۳۰ درصد جمعیت کلسترول بالای ۲۰۰ دارند ولی فقط ۸۱ درصد از این موضوع آگاه هستند و ۷۴درصد درمان می‌شوند. میانگین تری‌گلیسرید هم در جمعیت بالای ۲۵ سال ۱۵۱ است. در مورد اضافه وزن ۳۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار آن هستند ‌و ۲۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال هم چاق هستند و ۴۸ درصد چاقی شکمی دارند. میانگین BMI جمعیت بالاتر از ۱۸ سال نیز ۲۷ است که یعنی نیمی از جمعیت بزرگسال کشور اضافه وزن دارند.

وی با تاکید بر اهمیت پوشش بیمه‌ای داروهای مورد نیاز برای بیماری‌های غیرواگیر، گفت: داروهای دیابت به نحوی تحت پوشش قرار گرفتند و امیدوارم بقیه داروها هم به تدریج تحت پوشش قرار گیرند.

مهدوی در پایان تاکید کرد: از ۷ سال قبل برنامه‌های دیابت و فشارخون را ادغام کردیم و با یک آزمایش و بررسی ساده می‌توانیم افراد در معرض خطر را شناسایی و ماهانه توسط مراقب سلامت و هر سه ماه توسط پزشک دنبال کنیم. سال قبل و بعد از پاندمی کرونا بیشترین آمار بررسی و خطرسنجی به این شیوه را داشتیم که به بالای ۱۰ میلیون نفر در جمعیت بالاتر از ۳۰ سال رسیدیم. اگر فردی هم سابقه بیماری داشته باشد مورد پیشگیری ثانویه قرار می‌گیرد. تغییر شیوه زندگی بسیار مهم است و باید برنامه‌های تغذیه و آموزش درستی به بزرگسالان هم ارائه شود.

انتهای پیام

کد خبر: 1200357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =