حمله به دانشگاه نظامی حمص سوریه فراتر از توان یک گروه تروریستی است / ناخشنودی دشمنان از موفقیت‌های اخیر بشار اسد

رضا میرابیان با بیان اینکه یک گروه تروریستی به تنهایی نمی‌تواند چنین حمله‌ای را برنامه ریزی کند، اظهار کرد: قطعا موفقیت‌های سوریه و خروج از انزوای بشار اسد در این رویداد بی‌تاثیر نبوده و جایگاه سوریه دیگر مثل گذشته نیست و این کشور به صحنه منطقه و بین الملل بازگشته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، هفته گذشته یک حمله تروریستی به مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشگاه نظامی حمص سوریه انجام شد و در جریان آن برخی دانشجویان این دانشگاه و اعضای خانواده‌هایشان از جمله تعدادی زن و کودک کشته و زخمی شدند. در بیانیه‌ای که وزارت دفاع سوریه در واکنش به این حمله تروریستی صادر کرده، آمده است: فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه این اقدام بزدلانه تروریستی را اقدامی جنایکارانه بی‌سابقه می‌داند و تاکید می‌کند که واکنش کوبنده و قوی در انتظار این گروههای تروریستی در هر جا که باشند، خواهد بود. برخی کارشناسان بر این باورند که موفقیت‌های اخیر دولت سوریه و بازگشت این کشور به تحولات منطقه‌ای و جهانی یکی از عوامل تاثیرگذار بر اقدام تروریستی علیه سوریه بوده است. به منظور بررسی بیشتر این موضوع و بحث پیرامون بازیگران موثر بر این حمله تروریستی، گفتگویی با دکتر رضا میرابیان –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

تعمیق روابط چین با سوریه در چارچوب ابتکار کمربند و جاده / چرا همکاری با دمشق برای پکن مهم است؟

 وی درباره انگیزه‌ها و اهداف حمله تروریستی به مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه حمص سوریه گفت: با توجه به اینکه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته نمی‌توان در مورد انگیزه‌های احتمالی صحبت کرد اما مسلما اقدام مذکور فراتر از اقدام یگ گروه تروریستی مثل داعش، النصره یا گروه‌های سلفی سوریه بوده و احتمالا با هماهنگی برخی قدرت‌های منطقه انجام شده است. وی با بیان اینکه یک گروه تروریستی به تنهایی نمی‌تواند چنین حمله‌ای را برنامه ریزی کند، اظهار کرد: قطعا این حمله با هماهنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام شده و به طور کلی این حمله از جهت نظامی اقدام بزرگ و پیچیده‌ای نبوده و بیشتر جنبه سیاسی آن اهمیت دارد.

از نظر این کارشناس مسائل منطقه، حمله به جشن فارغ التحصیلی یک دانشگاه نظامی که زنان و کودکان در آن حضور داشتند به نوعی حمله به مناطق شهری و غیرنظامی محسوب می‌شود. وی در خصوص اتهاماتی که برخی کارشناسان به عربستان سعودی در این مورد ارتباط می‌دهند، تصریح کرد: نمی‌توان عربستان را در این زمینه متهم کرد و درواقع عربستان در این ماجرا ذینفع نیست؛ زیرا سعودی‌ها اخیر سفیر خود را در سوریه معرفی کرده و دمشق نیز سفیر خود را به ریاض فرستاده است. به اعتقاد میرابیان، سعودی‌ها که خود متولی احیای روابط با سوریه بوده‌اند، دست به اقدامی در جهت تخریب آن می‌زنند.

این کارشناس مسائل منطقه در مورد ارتباط موفقیت‌های اخیر سوریه و حمله تروریستی اخیر گفت: قطعا موفقیت‌های سوریه و خروج از انزوای بشار اسد در این رویداد بی‌تاثیر نبوده است؛ زیرا سوریه اکنون به جهان عرب برگشته، حضور سیاسی دمشق در منطقه تقویت شده، چین به عنوان رهبر یک کشور از اسد استقبال کرده، توافقات استراتژیک بلندمدت بین پکن و دمشق امضاء شده و جایگاه سوریه دیگر مثل گذشته نیست و این کشور به صحنه منطقه و بین الملل بازگشته است.

میرابیان در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت شرایط بحرانی در این سوریه و قدرت گرفتن تروریست‌ها اظهار کرد: این امر بسیار بعید است و تروریست‌ها دیگر توان لازم برای بازگشت به صحنه سوریه را نخواهند داشت و عامل قوت سوریه بیشتر شده و توان پاسخگویی به گروه‌های تروریستی را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =