برخی از اتحادیه‌های دانشجویی درگیرتوجیه‌گری سیاسی شده‌اند/ بسیج دانشجویی برای حضور در صحنه نیازمند آرایش جدید است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: برخی از این اتحادیه‌های دانشجویی درگیر توجیه‌گری سیاسی شده و خودشان را از نبض اتفاقات دور کرده‌اند، در برخی موارد دچار سیاه بینی در صحنه‌های مختلف کشور شده‌اند و واقعیت‌ها را نمی‌بینند.

علی رشیدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش‌آفرینی تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: پاسخ به این موضوع یک سردرگمی علت و معلولی ایجاد و 2 فرضیه را مطرح می‌شود. اول اینکه آیا عافیت طلبی باعث انفعال جریان دانشجویی شده که نمی‌تواند کنشگری مناسبی داشته باشد؟ در چنین شرایطی مسئولان یا عناصر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی به فعالیت آنان توجه نمی‌کنند. دوم، عافیت‌طلبی سیاستی بوده که دانشجویان اتخاذ کرده‌اند تا خواسته یا ناخواسته از محل توجه و تاثیر گذاری خارج شوند.

بیشتر بخوانید:

سیاست‌زدایی از دانشگاه‌ها؛ نتیجه تضاد منافع با بسیج دانشجویی / جنبش دانشجویی با فاصله گرفتن از مردم ضرر می‌کند

وی با بیان اینکه این 2 احتمال در چند سال گذشته کاملا بین جریان دانشجویی مشهود بوده است، گفت: تشکل‌های دانشجویی به دو دسته حزب الهی و حامی نظام یا مخالف آن تقسیم بندی می‌شود. البته ما فرض می‌کنیم که تمام آنها نسبت به فضای کلی سیاسی و اجتماعی کشور همسو هستند. فعالیت‌های عمومی آنها در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم بسیار سطحی بود و از سوی دیگر هم سیاست‌ متناسب به این تشکل‌ها تحمیل شده بود. بنابراین خط مش آنها متفاوت‌تر از سال‌های گذشته شد.

رشیدی با اشاره به اینکه سیاست‌های تحمیلی و سطحی بودن فعالیت‌ها در دانشگاه‌های مطرح کشور مانند امیرکبیر مشهود بود، گفت: تشکل‌های دانشجویی خودش را از نبض اتفاقات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور خارج فرض کرده؛ اتخاد این موضع از جنبش دانشجویی عجیب است. این تصمیم هم به این علت بوده که آنها به جای اینکه خود را به خطر انداخته تا اتفاقات مثبتی برای کشور رخ دهد؛ منافعی مانند کسب مسئولیت در آینده یا حفظ سابقه افراد را مورد توجه قرار دادند و خود را از مسیر اتفاقات اصلی خارج کردند.  البته در این میان طیف گسترده‌ای از اتفاقات مانند کرونا نیز رخ داده است.

عملکرد بسیج دانشجویی مناسبت‌تر از سایر اتحادیه‌ها

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: به علاوه بر تفاسیر بیان شده، در چند سال گذشته جریان دانشجویی بیشتر مانند مسئول عمل کرده و کمتر شبیه یک کنشگر سیاسی و اجتماعی بوده است. البته نباید فراموش کرد که این جنبش در برهه‌هایی هم توانسته در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی داشته باشد. مثلا در موضوعات خصوصی‌سازی و پیگیری مسائل بین‌المللی نشان داده که به موقع هزینه می‌دهد و عافیت طلب نیست.

وی عنوان کرد: البته تاثیر گذاری عملکرد تشکل‌های دانشجویی فقط مختص دانشگاه‌های مطرح تهران نیست؛ بلکه برخی تشکل‌های دانشگاه‌های استان‌ها فعالیت بیشتری نسبت به دانشگاه‌ها پایتخت داشته و خطرپذیرتر هستند. این موضوع نشان می‌دهد که تفکری که اعتقاد دارد که فقط دانشجویان تهرانی قوی باشند، صحیح نیست.

رشیدی با بیان اینکه عملکرد هر کدام از اتحادیه‌های دانشجویی و بسیج را باید متناسب با رسالت آنها مورد سنجش و بررسی قرار داد، گفت: اگر بسیج دانشجویی را علمدار جبهه انقلاب و پایگاه ایدئولوژی و مکتب انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها بدانیم. بنابراین رسالتش این است که بتواند فعالیت‌های بسیجی داشته باشد و در زمان مناسب موضع صحیح و به‌هنگاهی داشته باشد تا نیرو و کمک کننده نظام برای پیشبرد اهداف باشد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: شاید بتوان گفت که بسیج دانشجویی در اتفاقات سال‌ها گذشته به سختی نمره قبولی گرفته است. البته به عقیده بنده، بسیج دانشجویی نشان داده که بهتر از سایر اقشار بسیج و مجموعه‌های دانشجویی دیگر عمل کرده است. به عنوان مثال در شرایط حساس مانند اغتشاشات پاییز سال گذشته، عملکرد مناسبی داشته است.

بسیج دانشجویی نیازمند؛ پوست اندازی

وی مطرح کرد: به نظر بنده، بسیج دانشجویی نیاز به یک پوست اندازی و آرایش جدید برای حضور در صحنه دارد. بسیج باید تولد دیگری در فضای دانشجویی داشته باشد. اگر بسیج از این مرحله گذار عبور کند؛ در موقعیت جدید جمهوری اسلامی و جهان می‌تواند نقش آفرین باشد.

رشیدی درباره عملکرد سایر اتحادیه‌های دانشجویی نبست به رسالت و اساسنامه‌ها مطرح کرد: رسالت سایر اتحادیه‌های دانشجویی خاص و متفاوت است. آنها بیشتر فعالیت خود را در مواجهه با نوک پیکان نخبگانی مخالفان جمهوری اسلامی تعریف می‌کنند. البته آنان بیشتر به جای اینکه با مخالفان مقابله کنند؛ دو رسالت دیگر برای خود تعریف کرده‌اند. اول اینکه تربیت مسئول برای آینده نظام که این موضوع نتیجه فعالیت تشکل های دانشجویی  و نه هدف کلی آنها است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: دوم اینکه به نظر می‌رسد که برخی از این اتحادیه‌های دانشجویی درگیر توجیه‌گری سیاسی شده و خودشان را از نبض اتفاقات دور کرده‌اند. یا دچار سیاه بینی در صحنه‌های مختلف کشور شده‌اند و واقعیت‌ها را نمی‌بینند. شاید بتوان گفت آنها به صورت ناخواسته خود را با لیبرایسم و سرمایه داری تعریف می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اتحادیه‌های دانشجویی به جای اینکه تعادل و مواجه مناسب و عدالت گونه‌ای با موضوعات داشته باشند، یک جهت موضوع را گرفتند و به تمام وجه‌های موضوعات نمی‌پردازنند. بنابراین شاید بتوان گفت فعالیت اتحادیه ‌های دانشجویی آنگونه که توقع مقام معظم رهبری بوده، محقق نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =