سیاست‌زدایی از دانشگاه‌ها؛ نتیجه تضاد منافع با بسیج دانشجویی / جنبش دانشجویی با فاصله گرفتن از مردم ضرر می‌کند

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ گفت: برخی آقایان به علت تضاد منافع با بسیج، احساس خطر کرده و به دنبال سیاست زدایی از دانشگاه هستند.

آرش فرجی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش‌آفرینی تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: عملکرد جریان دانشجویی را از زوایای مختلفی می‌توان بررسی کرد و عوامل بسیاری بر این نقش‌آفرینی اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

برنامه تشکل‌های دانشگاهی با ذائقه دانشجویان هم‌خوانی ندارد/ عدم تغییر سیاست‌گذاری‌های فرهنگی از چندسال‌ گذشته

وی افزود: عملکرد دانشجویان از جهاتی مانند توجه مسئولان به تشکل‌های دانشجویی و برعکس، دغدغه‌مندی جریان دانشجویی نسبت به مردم و مسائل آنها و برعکس باید بررسی شود. البته در ۴۰ سال پس پیروزی انقلاب اسلامی، عوامل بسیاری بر این عملکرد این جریان تاثیر گذاشته و آن را دچار نوسان کرده است. مثلا فعالیت دانشجویی در برخی برهه‌ها تقویت شده و در برخی برهه‌ها تریبون از آنان گرفته شده است.

فرجی مطرح کرد: همواره سیاست مسئولان جمهوری اسلامی تقویت فعالیت‌های دانشجویی بوده است. به عنوان مثال امام خمینی(ره) سال ۶۷ فرمان تاسیس بسیج دانشجویی و طلبه را در شرایط سیاسی خاص آن دوران، صادر کردند. 

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ با بیان اینکه امام راحل وظایف سنگینی را برعهده بسیج دانشجویی گذاشتند، گفت: هر زمان گروه یا جریانی توانایی حل مشکلی و ورود به میدانی را نداشت، امام خمینی(ره) از بسیج دانشجویی انتظار کنشگری داشتند. البته بسیج هم در وقایع مهم تاریخ انقلاب نقش آفرینی مناسبی داشته و فعالیت کرده است. تسخیر لانه جاسوسی هم مهمترین وقایع از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون است. در حال حاضر هم عملکرد قابل قبولی در حل موضوع بازپس‌گیری اموال خصوصی سازی هپکو یا هفت تپه داشته است. 

سیاست‌زدایی حاصل تضاد منافع 

وی افزود: به نظر من، فعالیت بسیج دانشجویی به همراه جریان دانشجویی در حوزه‌های مختلف اثر گذار بوده؛ اما برخی از آقایان در سال‌های اخیر احساس خطر کرده‌اند. این خطر ناشی از تفاوت و تعارض منافع آنان با مواضع بسیج دانشجویی است. 

فرجی با تصریح بر اینکه برخی از آقایان سیاست‌زدایی از دانشگاه را هدف خود قرار دادند، گفت: تشکل‌های دانشجویی هدف اصلی این سیاست هستند. بنابراین زمانیکه این سیاست اجرایی شود، تشکل‌ها آسیب خواهند دید؛ چرا که منافع آنها با گروه‌های قدرت تفاوت دارد. این گروه‌ها ثروت، لابی و قدرت دارند. در نتیجه اثر گذار بوده و می‌توانند اهداف خود را در دانشگاه‌ها دنبال کنند.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: عوامل بیان شده، کاهش کنشگری دانشجویان، مسئله یابی و حل مسئله نه چندان موفق موجب افت فعالیت‌های جریان دانشجویی شده است. البته دوران کرونا، تعطیلی دانشگاه‌ها و دور شدن دانشجویان از محیط دانشگاهی هم مزید بر علت است.

وی ادامه: البته با وجود تفاسیر گفته شده، همچنان آرمان‌ها در بسیج دانشجویی و سایر اتحادیه‌ها و سایر گروه‌های عضو جنبش دانشجویی زنده است. به این معنا که هنوز دانشجویان به دنبال حل مشکلات مردم و انقلاب هستند.

فرجی با ذکر مثالی یادآور شد: در حال حاضر جنبش دانشجویی در موضوعات بانکداری، بنگاه داری، چالش‌های فرهنگی از جمله عفاف و حجاب فعالیت اثرگذار است. بنابراین نقش آفرینی این جنبش هیچ زمانی قطع نشده و شاید گاهی کم رنگ شده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ گفت: اگر فعالیت جریان دانشجویی در چند سال اخیر را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که امید و آرمان خواهی هنوز در این جنبش باقی است. به عنوان مثال فعالیت‌ گروه‌های جهادی- دانشجویی کم رنگ نشده است. این اردوها حتی با وجود موضوع کرونا افزایش داشته و کیفیت این خدمات هم ارتقا داشته است.

وی گفت: اگر فعالیت جریان دانشجویی در حوزه سیاسی دچار افت شده، در موضوعات جهادی و حل المسائل جامعه و پیوند با مردم تقویت شده است.

فرجی اضافه کرد: بسیج دانشجویی و کلا جنبش دانشجویی هر زمانی که  از مردم  و مسائل مرتبط با مردم فاصله گرفته و درگیر بازی‌های سیاسی شده، ضرر کرده است. یعنی پایگاه اجتماعی خود را از دست داده و از کنشگری هم دور شده و در دید افکار عمومی یعنی جامعه دانشگاهی نیز افت کرده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: البته هر زمانی که دانشجویان به مشکلات مردم توجه کرده‌اند و به صورت تخصصی به آنها پرداختند، اثربخش بودند. البته این موضوع در گرو جرئت هزینه کردن است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1201357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =