محققان انگلیسی با ساخت اندام روی تراشه، آرتروز را درمان می‌کنند

محققان انگلیسی «یک اندام سه‌بعدی روی یک تراشه» کامل با رگ‌های خونی ساخته‌اند که از مفصل انسان تقلید می‌کند. این کشف به محققان کمک می‌کند تا آسیب‌شناسی بیماری‌های مفصلی را بهتر درک کنند و در شناسایی و آزمایش درمان‌های جدید برای آرتروز گام بردارند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ بیماری‌های مفصلی آرتروز، مانند آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت با التهاب «سینوویوم» یا «غشای زلاله‌ای» مشخص می‌شود. سینوویوم غشائی است که حفره‌های مفصلی را می‌پوشاند و مایع چسبناکی تولید می‌کند که مفصل را روان و از سایش در حین حرکت جلوگیری می‌کند. برای این بیماری‌ها به جز درمان درد و تورم مرتبط با شرایط ناتوان کننده، هیچ درمانی وجود ندارد.

با این حال، درمان‌های هدفمند غشای زلاله‌ای پتانسیل زیادی برای درمان بیماری مفصلی آرتریت دارند، اما نیاز به مدلی دارند که به دقت فیزیولوژی پیچیده انسان را تقلید کند. اکنون، محققان دانشگاه کوئین مری لندن این کار را انجام داده‌اند و یک اندام سه‌بعدی روی یک تراشه (3D organ-on-a-chip) ایجاد کرده‌اند که حاوی سلول‌های غشای زلاله‌ای انسان و سلول‌های عروق خونی است.

https://upload.orthobullets.com/topic/9018/images/synovium.jpg

محل قرار گرفتن مایع غشای زلاله‌ای در زانو

«تیموتی ‌هاپکینز»، یکی از محققان این تیم پژوهشی در انگلیس، می‌گوید: مدل ما اولین تراشه انسانی، عروقی، غشای زلاله‌ای روی یک تراشه با بارگذاری مکانیکی است و برخی از ویژگی‌های کلیدی این غشاء را با موفقیت تقلید می‌کند.

محققان در ابتدا تعدادی آزمایش‌ در خصوص کشت سلولی دو بعدی برای بهینه‌سازی شرایط کشت و آزمایش انجام دادند که متعاقبا در مدل اندام روی تراشه اعمال شد. این مدل شامل غشای زلاله‌ای اولیه شبیه فیروبلاست انسانی – فراوان‌ترین سلول در بافت همبند که همه انواع رشته‌های بافت همبند و مواد آلی ماده زمینه‌ای را سنتز می‌کند-، سلول‌های غشای زلاله‌ای تخصصی و سلول‌های ورید ناف انسانی است که می‌توانند به شبکه‌های عروقی تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید:

شرکت ماسک مجوز کاشت تراشه در مغز را اخذ کرد

محققان مشاهده کردند که غشای زلاله‌ای اولیه شبیه فیبروبلاست رفتار مشخصه لایه آستر غشای زلاله‌ای انسان را از خود بروز می‌دهد. در انسان، غشای زلاله‌ای بسیار عروقی است و مویرگ ها معمولا درست زیر این غشاء قرار دارند. این ماده همچنین اجزای اصلی مایع غشای زلاله‌ای واقعی را ترشح کرد و به التهاب و تست کشش مکانیکی پاسخ داد.

محققان می‌گویند یافته‌های آنها نشان می‌دهد که غشای زلاله‌ای روی یک تراشه پتانسیل درک بهتر مکانیسم‌های بیماری و شناسایی و آزمایش درمان‌های جدید برای بیماری‌های آرتریت، از جمله مدل‌های شخصی‌شده اندام روی تراشه غشای زلاله‌ای و بافت‌های مرتبط را دارد.

«مارتین نایت»، یکی دیگر از محققان این پروژه، می‌گوید: ما بر این باوریم که مدل غشای زلاله‌ای روی تراشه ما و مدل‌های مرتبط از مفاصل انسانی که در حال حاضر در آزمایشگاه ما در حال توسعه هستند، پتانسیل تغییر آزمایش‌های بالینی و ساده‌سازی ارائه درمان‌های جدید برای درمان آرتریت را دارند. از این رو، هیجان زده هستیم که این مدل را با جامعه علمی به اشتراک بگذاریم و با شرکای صنعتی همکاری کنیم تا درمان‌های جدید را در اسرع وقت به بیماران ارائه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =