فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه هدف ندارند / استفاده از ظرفیت آموزشی برای انتقال مفاهیم فرهنگی

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در حال حاضر فعالیت‌های فرهنگی هدف و محور خاصی ندارند. به این معنا که ما نتوانستیم مهندسی فرهنگی را در دانشگاه‌ها پیاده‌سازی کنیم.

علیرضا زارع دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره بی‌ثمر بودن فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: هنوز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی در قالب‌های سنتی و در سطح کلان انجام می‌شود.  این بزرگ‌ترین ضعف فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌هاست.

بیشتر بخوانید:

برنامه تشکل‌های دانشگاهی با ذائقه دانشجویان هم‌خوانی ندارد/ عدم تغییر سیاست‌گذاری‌های فرهنگی از چندسال‌ گذشته

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی باید فعالیت‌های جزئی محور، در فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شود. به این معنا که فعالیت‌ها به صورت خرده فعالیت‌ فرهنگی باشند. زمانیکه موضوع فرهنگی را در سطح کلان بررسی و درباره آن سلسله برنامه‌هایی برگذار می‌شود، شاید آن برنامه‌ها محتوای لازم برا به مخاطبان عرضه نکنند. 

زارع افزود: همه دانشجویان درک کاملی از موضوعات فرهنگی ندارند، در نتیجه نمی‌توانند محتوای کلام و برنامه هم به صورت کامل درک کنند. به همین علت، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل قصد انجام دارد، فعالیت‌های فرهنگی خود را  به صورت نقطه محور و خرده موضوعات دنبال کنیم.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تاکید برانجام فعالیت‌های فرهنگی به صورت خرده موضوعات باین کرد: این خرده مسائل وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، درک موضوعات کلان فرهنگی را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند. البته بیشتر دانشگاه‌ها همچنان درگیر فعالیت‌های فرهنگی سنتی و مناسب محور هستند و کمتر به این موضوع توجه دارند. هنور قالب جدید برای این فعالیت‌ها تعریف نشده است.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: به عنوان مثال اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل فعالیتی را در یکی از دانشگاه‌ها آغاز کرده‌ است که با استفاده از ظرفیت آموزشی، محتوای فرهنگی هم به دانشجویان انتقال دهد. این کلاس آموزش فن بیان و ارتباطات بود؛ اما هدف این بود که با استفاده از این کلاس‌؛ دانشجویان را به خود همراه کرده و محتوای مورد نظر را به آنان ارائه دهیم.

زارع با اشاره به برگزاری همایش یا جشن مناسبتی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: این مراسم‌ها شاید باعث حضور دانشجویان شود؛ اما محتوای فرهنگی در این برنامه‌ها به آنها منتقل نخواهد شد. مثلا تشکل دانشجویی یکی از دانشگاه‌ها قصد داشت تا فیلمی را اکران کند، ما پیشنهاد دادیم در کنار آن، فعالیت دیگری هم داشته باشیم تا وقت دانشجویان صرفا به تماشای فیلم نگذرد. پیشنهاد ما این بود که پوشش‌های مناسب قبل از انقلاب اسلامی را به دانشجویان نمایش دهیم. البته بازخوردهای بسیار خوبی هم دریافت کردیم. بنابراین به جای برگزاری همایش با محوریت حجاب، در قالب برنامه نمایش محور یا حاشیه یک جشن به دانشجویان القا شود.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به هدفمند بودن فعالیت‌های فرهنگی اذعان کرد: فعالیت‌های فرهنگی در حال حاضر هدف و محور خاصی ندارند. به این معنا که نقطه آغاز و پایان آن مشخص نیست. یعنی بتوانیم مهندسی فرهنگی را در دانشگاه‌ها پیاده‌سازی کنیم. دانشگاه‌ها و نهادهای دیگر نتوانستند مهندسی فرهنگی را در فعالیت‌های خود شکل دهند.

لزوم تناسب بین فعالیت‌های فرهنگی و پاسخ‌دهی به ابهامات دانشجویان

وی درباره علل مشارکت نکردن دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی یا عدم استقبال دانشجویان از برنامه‌های فرهنگی عنوان کرد: این موضوع علت‌های متفاوتی دارد. در حال حاضر برنامه‌های فرهنگی به یکسری از ابهامات و سوالات ذهن دانشجویان در یک موضوع خاص پاسخ نمی‌دهند. مثلا فعالیت سیاسی با محوریت پاسخ دهی به سوالات یا مطالبات دانشجویان برگزار می‌شود؛ این نیاز دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی برطرف نمی‌شود.

زارع با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی باید بر اساس نیاز دانشجویان برگزار شود، گفت: شاید به همین علت باشد که بخش عمده‌ای از مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی کم است. برنامه‌های فرهنگی باید همراه با تزریق نشاط به دانشجویان باشد، نه برنامه‌ای که صرفا آورده محتوایی دارد. متاسفانه این نوع برنامه‌ها در دانشگاه‌ها کم است؛ چون نیاز سنجی درستی انجام نمی‌شود. ما برای پاسخ دهی به سوالات دانشجویان تلاشی نمی‌کنم.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برای افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی بیان کرد: تفاوت فضای فرهنگی دانشگاه‌ها باید در ارائه راهکار در نظر گرفته شود. بخشی از فعالیت‌های فرهنگی یا موضوعات فرهنگی مربوط به آن دانشگاه بوده و بخشی هم به مسائل کلان کشور بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه البته از سال‌های گذشته باید به فکر سیاست گذاری برای افزایش مشارکت دانشجویان می‌بودیم، گفت: به عقیده من، بهتر است که مسائل درون دانشگاهی را در نظر داشته باشیم و براساس نیازهای دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی را پیش بیریم. در چنین شرایطی، بخش عمده‌ دانشجویان از برنامه‌ها استقبال خواهند کرد.

زارع خاطرنشان کرد: دانشجویان اکنون پیگیر حل مسائل کلان فرهنگی کشور نیستند. اگر هم موضوع کلانی باشد، به علت جنجالی بودن آن مورد استقبال قرار گیرد، آن هم به اقتضای شرایط سنی آنان است. البته سال گذشته برعکس بود، یعنی موضوعات فرهنگی را با مسائل کلان کشوری می‌خواستیم به دانشجویان منتقل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =