برنامه تشکل‌های دانشگاهی با ذائقه دانشجویان هم‌خوانی ندارد/ عدم تغییر سیاست‌گذاری‌های فرهنگی از چندسال‌ گذشته

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف گفت: برخی از سیاست‌گذاری‌های فرهنگی برای سال‌های گذشته است، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که شاهد ظهور ذائقه سازی فرهنگی متناسب با روحیه نسل جدید از سوی دشمنان هستیم.

فاطمه باقری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره همخوانی نداشتن برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها با ذائقه دانشجویان اظهار کرد: این موضوع به علت تغییر ذائقه دانشجویان و ناتوانی در شناسایی سلایق فعلی آنان صورت می‌گیرد. 

بیشتر بخوانید: 

بُعد اجتماعی فعالیت تشکل‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام هدفمند

وی تصریح کرد: ذائقه فرهنگی دانشجویان در تمام موضوعات اجتماعی و دانشگاهی دچار تغییر و تحول شده است. بنابراین در ابتدا باید توجه شود که نسل دانشجویان فعلی، مختصات فرهنگی متفاوت با جوانان نسل‌های گذشته دارد. 

باقری با تاکید بر هدف گذاری در برگزاری برنامه‌های فرهنگی بیان کرد: مثلا فعالیت‌های فرهنگی باید مشخص شود با چه هدفی برگزار شود. این فعالیت‌ها در نهایت باید منجر به تعالی فرهنگی شود. برخی از سیاست‌گذاری‌های فرهنگی برای سال‌های گذشته است، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که شاهد ظهور ذائقه سازی فرهنگی متناسب با روحیه نسل جدید از سوی دشمنان هستیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف افزود: بنابراین در اولین گام باید ذائقه نسل جوان شناسایی شود و در گام بعدی با نگاه علمی به فرهنگ، یک نقشه راه فرهنگی را ترسیم کنیم.

وی گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، نقش معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها می‌تواند پررنگ‌تر شود. به عقیده بنده آنها باید بستری برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های فرهنگی فراهم کنند تا فعالیت‌های دانشجویی مثمر ثمر باشد.

وی اضافه کرد: به عقیده بنده، معاونت‌های فرهنگی نباید متولی اصلی برگزاری برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها باشند و دانشجویان باید این برنامه‌ها را برگزار کنند. ایده اولیه و مشارکت و برگزاری این برنامه‌ها باید بر عهده دانشجویان باشد. در چنین حالتی دانشجویان برنامه‌ها را متناسب با سلیقه همسالان خود برگزار می‌کنند.

باقری مطرح کرد: معاونت فرهنگی باید همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها پایش فرهنگی از آنان داشته باشد. سپس نتایج این پایش را در اختیار تشکل‌ها قرار دهد. در نهایت تشکل‌ها با توجه به نتایج این پایش، متناسب با ذائقه برنامه‌ریزی فرهنگی انجام دهند.

باقری یادآور شد: در حوزه فرهنگی نباید موازی کاری و فعالیت  صورت جزیره‌ای انجام شود. پایش فرهنگی دانشجویان هم از این موضوع جلوگیری می‌کند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه نباید از رشد فرهنگی و پرورش فرهنگی صرف نظر کرد، گفت: فرهنگ گیاه خودرو نیست و باید همانند یک علم مورد آموزش قرار گیرد. بنابراین در برنامه‌های فرهنگی اولویت با اصالت و نه با قالب و فرم است. البته فرم این برنامه‌ها از چند سال گذشته تا کنون ثابت مانده و به روزرسانی نشده است. همین موضوع یکی از علت‌های اصلی استقبال نکردن دانشجویان از برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها است.

فقر تشکیلاتی؛ معضل فعلی تشکل‌های دانشجویی

باقری با تصریح بر اینکه تعدادی دانشجو براساس اهداف، نقطه نظرات و آرمان‌های مشترک گردهم جمع می‌شوند و تشکل دانشجویی را تشکیل می‌دهند، گفت: این دانشجویان با هدف رشد اخلاق، پرورش فرهنگ، فعالیت دسته جمعی،  استعدادیابی، شناخت و تربیت افراد، برنامه ریزی و برگزاری برنامه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. پس تشکل‌های  دانشجویی ابرازی برای برگزاری برنامه‌ها، مسئولیت‌پذیری و خودسازی و رشد اخلاقیات است. 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف با اشاره به اینکه عوامل موثر بر اثربخشی فعالیت جریان دانشجویی به دو دسته معنوی و مادی تقسیم می‌شود، گفت: از عوامل معنوی  ایمان و باور مشترک دانشجویان و عوامل مادی  نیروی انسانی می‌توان نام برد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در موضوع آسیب شناسی معنوی می‌توان به ضعف تشکلاتی اشاره کرد. عدم قدرت ساماندهی نیروهای تشکیلاتی یکی از مشکلات کنونی جریان دانشجویی است. به این معنا که افرادی در تشکل‌ها گرد هم آمده‌اند، اما فضای رشدی برای آنان فراهم نشده است. آسیب شناسی مادی هم می‌توان به فقر تشکلاتی یعنی نبود نیروی انسانی مناسب اشاره کرد. کادرسازی نامناسب منجر به کمبود نیروی انسانی می‌شود.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1200660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =