مقالات پژوهشگران ایرانی به دلایل سیاسی رد می‌شود/ پیشنهاد شاهانی به وزارت علوم برای مبارزه با تقلب علمی

رئیس دانشگاه خواجه نصیر معتقد است که مقالات پژوهشگران ایرانی به دلایل سیاسی مانند تحریم رد می‌شود.

امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رد مقالات علمی پژوهشگران ایرانی از سوی مجلات خارجی اظهار کرد: ردمقالات علمی به دلایلی از جمله تقلب علمی، ناآگاهی پژوهشگران از قوانین و موضوعات سیاسی برمی‌گردد. برخی از مقالات پژوهشگران ایرانی به دلیل تحریم‌ رد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کاهش کیفیت سطح آموزش‌ در دانشگاه‌ها؛ دستاورد برنامه هفتم توسعه

وی با ذکر مثالی افزود: یکی از مقالاتی که من برای یک مجله خارجی ارسال کردم، بدون بررسی و داوری رد شد. به من گفته شد که مقاله شما به دلیل تحریم کشورتان رد می‌شود. البته مقالاتی هم هستند که به دلیل کپی‌کاری نویسنده رد می‌شود. باید در این زمینه آسیب‌شناسی انجام شود.

شاهانی خاطرنشان کرد: به نظر من، گسترش بی‌رویه آموزش عالی در کشور یکی از دلایل افزایش تقلب علمی است. وقتی دانشگاه‌ها بدون توجه به کیفیت توسعه پیدا می‌کنند، شاهد تاسیس مراکزی هستیم که تولید مقاله و پایان‌نامه می‌کنند؛ مانند پایان‌نامه فروشی‌های خیابان انقلاب.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: متاسفانه برخی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های دولتی برای کسب درآمد مجبور به انجام چنین کارهایی هستند. این موضوعات به تقلب علمی به اشکال مختلف دامن می‌زند. گسترش تقلب علمی به اعتبار کشور لطمه می‌زند.

وی تاکید کرد: تقلب علمی از جمله مشکلاتی است که باید از آن پیشگیری کرده و خیلی جدی با آن مقابله شود. شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در این زمینه می‌تواند با تعطیل کردن مراکز علمی بی‌کیفیت مانع گسترش تقلب علمی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =