محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس طراحی صنعتی می‌شوند  

مدیرعامل آزمایشگاه طراحی صنعتی «متوتک» از طراحی حرفه‌ای محصولات شرکت‌ها در پارک فناوری پردیس خبر داد و گفت: طراحی صنعتی حلقه مفقوده صنعت در کشور است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ یکی از حلقه‌های مفقوده تولید محصولات دانش‌بنیان، توجه به ظاهر و طراحی این محصولات است. طراحی صنعتی (Industrial Design) روشی است برای رسیدن به یک محصول ایده آل از نظر کارکرد، ظاهر، هزینه، ارگونومی و متناسب با سلیقه و تنوع طلبی مشتری و موضوعی است که کمتر مورد توجه شرکت‌ها و مجموعه‌های ایرانی قرار گرفته است.

سعید خسروی، مدیرعامل آزمایشگاه طراحی صنعتی متوتک(MTOTEC DESIGN LAB) ، در خصوص اهمیت طراحی صنعتی گفت: فعالیت ما با استفاده از ترکیب روش‌شناسی و فناوری صورت می‌گیرد. در حقیقت رویکرد جامع ما شامل ایده‌پردازی، طراحی، نمونه‌سازی اولیه، آزمایش، تولید و ساخت است تا یک پروژه را از مفهوم به واقعیت برساند.

وی افزود: طراحی صنعتی ارزش افزوده‌ای به محصول می‌دهد تا محصول تولید شده، سهم بیشتری از بازار را به دست آورد. موضوعی که حلقه مفقوده صنعت در کشور ماست.

بیشتر بخوانید:

طراحی سوئیچ‌های تمام‌ نوری فوق سریع توسط محقق ایرانی

خسروی درباره مأموریت آزمایشگاه طراحی متوتک گفت: کمک به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها با ارائه راه حل‌های طراحی و مهندسی متناسب با نیاز مجموعه‌ها از مأموریت‌های متوتک است. به همین دلیل ما در هر پروژه، با یک فرآیند طراحی جامع و با رویکرد انسان محور مواجه هستیم که اهداف تولیدکننده، مخاطبان و چالش‌های خاص آن صنعت را در نظر می‌گیرد.

خسروی گفت: آزمایشگاه متوتک، از جدیدترین نرم افزارها و تکنیک‌ها برای حل مشکلات، تعیین استراتژی طراحی و در نهایت مدل‌های دقیق و کاربردی استفاده می‌کند. این امر مستلزم مطالعات مستمر و پیوسته و پیگیری دستاوردهای مجموعه‌های بزرگ جهانی در حوزه طراحی صنعتی است. همچنین مطالعات میدانی و آزمایش‌های مختلف برای به دست آوردن داده‌های مورد نیاز در طراحی صنعتی لحاظ می‌شود.

او از تفاوت‌های مختلف طراحی صنعتی و مهندسی مکانیک خصوصاً در تولید محصولات خبر داد و افزود: کنار هم قرار گرفتن طراح صنعتی با مهندس مکانیک می‌تواند علاوه بر تولید یک محصول، به جنبه ویژگی‌های کمی و کیفی نیز بپردازد. البته صرفاً زیبایی ظاهری محصول در طراحی صنعتی مورد توجه نیست و مواردی مانند سهولت استفاده، شناخت بازار و نوع حمل و نقل هم در طراحی صنعتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته خسروی، همکاری با کشورهایی نظیر آلمان، امارات و عمان و همکاری با مجموعه‌های داخل کشور منجر به تولید محصولات مختلفی در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، نقشه‌برداری و اینترنت اشیاء شده است.

مدیرعامل آزمایشگاه طراحی متوتک با اشاره به همکاری گروه‌های متعدد طراح با این مجموعه افزود: تجربیات فراوانی در طول سال‌ها فعالیت در این حوزه به دست آمده است و طراحان زیادی در طول این سال‌ها با مجموعه ما همکاری داشته اند.

وی با اشاره به حضور در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس از سال ۱۴۰۰ گفت: حضور در پارک فناوری پردیس به عنوان یکی از مهم‌ترین نواحی فناوری کشور توانسته است به ترویج موضوع طراحی صنعتی در سطح مجموعه‌های دانش‌بنیان منتهی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =