گام بلند دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با افتتاح هم‌زمان ۶ مرکز دانش‌بنیان

آیین رونمایی از «دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد خمینی‌شهر» با افتتاح مرکز TMC و آغاز به کار هم‌زمان ۵ خط تولید دانش‌بنیان، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، آیین رونمایی و افتتاح «دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر» با حضور جمعی از شخصیت‎‌های ملی، استانی و دانشگاهی در محل مرکز رشد واحدهای فناور این دانشگاه برگزار شد. در این آیین، ضمن رونمایی از خط تولید محصولات دانش‌بنیان این دانشگاه، مرکز مهارتی TMC با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‎‌شهر و سازمان فنی و حرفه‌ای، رسماً آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید:

انعقاد تفاهم نامه همکاری‌ بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان ملی استاندارد ایران

ارائه گواهی‌های بین‌المللیِ مهارتی

علی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر در ابتدای این آیین با اشاره به ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه با آغاز به کار «مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی» (TMC) گفت: افتتاح مرکز TMC در دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای علاوه بر کمک به دانشجویان برای حرکت در مسیر درست با بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی، به تقویت مهارت‌آموزی در دوره‌های مختلف تحصیلی و دریافت گواهی‌های مهارتی با اعتبار بین‌المللی خواهد انجامید.

گام بلند دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با افتتاح هم‌زمان ۶ مرکز دانش‌بنیان

وی افزود: افتتاح هم‌زمان خط تولید «شرکت پارتاک سام ایرانیان» با هدف تولید منابع تغذیه سوییچینگ، استابلایزر ولتاژ و محافظ‌های برق، «شرکت پایدار شیمی پاکوه» سازنده انواع رزین و رنگ‌های نفوذپذیر به عمق سنگ، «شرکت پایدار نسل برتر علم و فناوری» با هدف طراحی و ساخت سیستم قفل ضد سرقت هوشمند اتومبیل و بازطراحی و بروزرسانی مرکز تلفن‌های CME، «شرکت ویرا بعد پارسیان» سازنده انواع دستگاه‌های تولید فیلامنت و پرینتر سه‌بعدی و دستگاه PNP و در نهایت «آزمایشگاه نسل چهارم» با هدف ایجاد زیرساخت پژوهش کاربردی و کار در زمینه صنعت دیجیتال و ارتقای مهارت‌های هوشمندسازی و اینترنت اشیاء، اتفاقی کم‌سابقه در سطح دانشگاه‌های کشور بود که به همت متخصصان دانشگاه آزاد خمینی‌شهر رقم خورد.

اشتغال بیش از ۳۵۰ دانشجو

حیدری هم‌چنین با تأکید بر تحول‌آفرینی دانشگاه آزاد در نظام آموزش عالی کشور به‌واسطه فراهم کردن بستر «اشتغال هم‌زمان با تحصیل» در قالب طرح پویش، اضافه کرد: تمامی خطوط تولید فناورانه‌ای که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، حاصل پژوهش‌های کاربردی توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان پژوهش‌گر دانشگاه آزاد خمینی‌شهر بوده است. از سویی، نیروی انسانی این مراکز نیز با استفاده از ظرفیت «طرح پویش اشتغال» از میان دانشجویان همین دانشگاه انتخاب شده و افتخار می‌کنیم که امروز اشتغال‌زایی دانشگاه آزاد خمینی‌شهر به بیش از ۳۵۰ نفر رسیده است.

گام بلند دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با افتتاح هم‌زمان ۶ مرکز دانش‌بنیان

موفقیت، بدون اتکا به بیت‌المال!

در ادامه، محمدتقی نقدعلی نماینده مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با دستاوردهای دانشگاه آزاد علی‌رغم مشکلات شدید مالی در سایر دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه آزاد به صورت کلی یک دانشگاه «درآمد و هزینه» است که در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها [که از محل بودجه عمومی تأمینِ مالی می‌شوند] از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان در سطح کشور و لزوم خلق «درآمدهای غیرشهریه‌ای» افزود: سیاست دانشگاه آزاد خمینی‌شهر برای درآمدزایی دانش‌بنیان و وارد کردنِ صنایع به فضای علمی، نه تنها باعث می‌شود دانشگاه از نظر اقتصادی روی پای خودش بایستد، بلکه عامل ثروت‌آفرینی و درآمدزایی برای جامعه نیز خواهد بود.

گام بلند دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با افتتاح هم‌زمان ۶ مرکز دانش‌بنیان

درآمدزایی دانش‌بنیان بوم‌مدار در صنعت سنگ

نقدعلی ادامه داد: یکی از اقداماتِ تحسین‌برانگیز دانشگاه آزاد خمینی‌شهر، اتصال ظرفیتِ پژوهش‌گران و مراکز تحقیقاتی دانشگاه با «صنعت سنگ» است. بیشتر از ۹۰ درصد فعالان صنعت سنگ در دو شهرک صنعتی محمودآباد و حسین‌آباد از اهالی شهرستان خمینی‌شهر هستند و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیانِ دانشگاه در این عرصه، به معنی نگاه بومی و جامعه‌مدار دانشگاه آزاد برای درآمدزاییِ دانش‌بنیان است.

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: نتیجه ارتباط دانشگاه و صنایع سنگ، استفاده کامل از ظرفیت‌های بومی شهرستان و در نهایت، خلق ارزش افزوده اقتصادی نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح جهانیست. ثمره این هم‌گرایی، اشتغال و بهره‌مندی اقتصادی دانشگاه، فعالان بخش خصوصی و آحاد جامعه است.

آینده روشن، در سایه تلاش دانشگاهیان

نقدعلی در پایان با اشاره به طرح فناورانه تولید کاغذ از سنگ خاطرنشان کرد: عرصه‌های جدید تولیدِ دانش‌بنیان، نتیجه پژوهش‌های علمیِ دانشگاهیان و متخصصان می‌باشد؛ این دستاوردها به دنبالِ خود، پیشرفت اقتصادی و رفاه مردم را به دنبال داشته و به رفع موانع ازدواج جوانان نیز منجر می‌شود. تمام این برکات، ارمغانِ مجاهدت دانشگاهیان است و گزارش دستاوردهای علمی و اشتغال‌زایی مستقیم توسط رئیس دانشگاه اسلامی، نوید آینده روشنی را برای کشور می‌دهد.

گام بلند دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با افتتاح هم‌زمان ۶ مرکز دانش‌بنیان

شایان ذکر است دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر یکی از قدیمی‌ترین واحدهای تابعه دانشگاه آزاد با رده‌بندی «واحد بسیار بزرگ» و تحصیل بیش از ۷۷۰۰ نفر دانشجو در کنار ۱۵۶ عضو هیأت علمی در قالب بیش از ۱۲۰ رشته در مقاطع گوناگون از کاردانی تا دکتری تخصصی است. این دانشگاه -به خصوص در زمینه رشته‌های فنی و مهندسی، یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور و استان اصفهان محسوب شده و تعدادی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه موفق به قرارگیری در زمره «دو درصد دانشمندان پُر استناد جهان» شده‌اند.

تحولات فناورانه دانشگاه آزاد خمینی‌شهر ظرف سنوات اخیر و پیش‌تازی آن در رده‌بندی‌های معتبر بین‌المللی از منظر شاخص‌های پژوهشی، با هدف تحقق «دانشگاه نسل ۴» و در چهارچوب حرکت تحولیِ دانشگاه آزاد در سراسر کشور از رویکرد کلاس‌محور به‌سوی «رویکرد مسأله‌محور» و «سازمان تحول‌آفرین» است.

خبرنگار: مهرزاد سلیمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1218984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =