بدهی، عامل محدودیت دسترسی به پایگاه‌های علمی / وزارت علوم پس از ۸ سال: همچنان پیگیریم

وزارت علوم به گفته مدیران آن هشت سال است که پیگیر پرداخت بدهی خود به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی است؛ اما هنوز نتوانسته راهی برای حل این مشکل پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بدهی انباشته شده دانشگاه‌ها و وزارت علوم به پایگاه‌های علمی جهان، دسترسی پژوهشگران ایرانی به این منابع را قطع کرده است. نخستین بار وحید احمدی معاون پژوهشی وقت وزیر علوم در سال ۱۳۹۶ از احتمال قطع دسترسی دانشگاهیان به پایگاه‌های علمی خبر داد.

بیشتر بخوانید:

تحریم؛ مانع پرداخت بدهی ایران به پایگاه‌های علمی

پیگیری وزارت علوم برای پرداخت بدهی پایگاه‌های اطلاعات علمی

احمدی ضمن اعلام این که اگر بدهی دانشگاه‌ها پرداخت نشود، دسترسی آنها به این پایگاه ها قطع خواهد شد، تصریح کرد که وزارت علوم پیگیر پرداخت بدهی به پایگاه‌های اطلاعات علمی است. معاون پژوهشی وقت وزیر علوم میزان بدهی پایگاه‌های بین‌المللی در آن زمان را حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان دانست.

پس از آن این موضوع به فراموشی سپرده شد تا سال ۱۴۰۰ که فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس از بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه‌های وزارت علوم به پایگاه‌های علمی دنیا خبر داد و تصریح کرد که دانشگاه تربیت مدرس از سال ۹۴ تاکنون حق ارتباط با منابع اطلاعات علمی را پرداخت نکرده و اگر این بدهی پرداخت نشود، دسترسی به منابع اطلاعاتی قطع خواهد شد.

انتشار این خبر سبب شگل‌گیری جریانی در رسانه‌ها برای پیگیری وضعیت دسترسی پژوهشگران به پایگاه‌های اطلاعات علمی شد.

عبدالساده نیسی مدیر کل سابق دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم دی ماه ۱۴۰۰ در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگاران توضیح داد که بدهی دانشگاه‌ها به دولت نهم برمی‌گردد و با شروع نوسانات ارز آغاز شد. نیسی مشکل اصلی برای پرداخت بدهی را نبود امکان جا به جایی پول به دلیل تحریم‌ها دانست.

با وجود اطلاع مسئولان وزارت علوم از مشکل و راه‌حل آن، در عمل اتفاق موثری برای رفع مشکل اتفاق نیفتاد. حتی مهدی فکور معاون پژوهشی دانشگاه تهران اردیبهشت ۱۴۰۲ از قطع دسترسی پژوهشگران این دانشگاه به بانک‌های اطلاعاتی خبر داد و درباره بدهی این دانشگاه به سایت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی اعلام کرد که با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر، مجموع بدهی‌های دانشگاه تهران از سال ۹۷ تاکنون به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

دانشگاه‌ها نمی‌توانند مستقل بدهی بانک‌های اطلاعاتی را پرداخت نکنند

این مقام مسئول دانشگاه تهران توضیح داد که هزینه دسترسی به برخی بانک‌های اطلاعاتی که مبلغ بدهی به آنها، پایین تر است را پرداخت کرده ایم؛ اما پرداخت بدهی به بانک های اطلاعاتی در سایر حوزه ها مثل الزیور که یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان بوده و همچنین اشپرینگر ناشر کتاب‌های الکترونیکی و مجلات مروری علمی و فنی و پزشکی از عهده دانشگاه‌ها به صورت مستقل و فردی خارج است.

وزارت علوم پس از هشت سال: همچنان پیگیریم!

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم اخیرا از تامین منابع مالی مورد نیاز برای دسترسی دانشگاهیان به پایگاه‌های اطلاعات علمی خبر داد و گفت؛ در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما انتقال این منابع مالی است.

پرداخت هزینه‌های پایگاه‌های اطلاعاتی رسمی باید از طریق مبادی رسمی انجام شود؛ اما ایران به دلیل تحریم کشور نمی‌تواند پول را از طریق مبادی رسمی انتقال دهد.

صالحی تصریح کرد که ایران رسما به پایگاه اطلاعاتی اعلام کرده است که آمادگی پرداخت هزینه‌ها را دارد. تلاش ما این است که بتوانیم با توافق طرف مقابل، موارد علمی را جزو استثنائات در نظر بگیریم. همچنین در حال پیگیری مبادی قانونی پرداخت از طریق بانک مرکزی هستیم. البته مسلماً تا زمانی که جابه‌جایی پول انجام نشود، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی ممکن نخواهد بود.

قطع دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی مشکلی است که مسئولان وزارت علوم از سال ۱۳۹۶ احتمال وقوع آن را می‌دادند؛ اما هنوز پس از گذشته ۸ سال از آن زمان و قطع دسترسی دانشگاه‌ها، تنها پاسخ مسئولان این است؛ پیگیر هستیم!

انتهای پیام/

کد خبر: 1204865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =