ثبت ۵۱ هزار رویداد و فعالیت فرهنگی در چهارماه اخیر در سامانه وزارت علوم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از ثبت ۵۱ هزار رویداد و فعالیت فرهنگی در چهارماه اخیر در سامانه وزارت علوم خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی کشور با حضور عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین فاطمی‌پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا (س)، شیر اوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کلانتر معاون فرهنگی جهاد دانشجویی دانشگاهی و جعفرپور قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها از امسال ارزیابی می‌شود / صدور رزومه فرهنگی برای دانشجویان

ثبت ۵۱ هزار رویداد و فعالیت فرهنگی در چهارماه اخیر در سامانه وزارت علوم

کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن خوش آمدگویی و تشکر از اعلام آمادگی‌ها و حضور فعالانه همه دستگاه‌ها در این جلسه و جلسات قبلی، اصلاح آئین‌نامه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و راه‌اندازی مجدد آن را حرکتی ضروری و مفید در مقیاس ملی دانست.

وی با اشاره به اثرگذاری اتفاقات دانشگاه‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای و استانی و لزوم احیای واحد هماهنگ‌کننده فعالیت‌ها در سطح کلان، گفت: این هماهنگی‌ها عملا از تابستان با برگزاری جشن‌های مشترک دانشجویان جدید الورود در سطح کشور و برنامه‌های کانون‌های قرآنی، برنامه حمایت از مردم فلسطین امسال آغاز شده است و امیدواریم این تجربیات موفق که قبلا نمونه‌های موفقی نظیر جشنواره سراسری قرآن و عترت، جشنواره حرکت، اردوهای راهیان پیشرفت نیز داشته است با این هم‌افزایی‌ها تکثیر شود و رویدادهایی ملی یا سطح استانی با همکاری همه مجموعه‌های مرتبط با آموزش عالی رقم بخورد. هر چند که این فعالیت‌ها نافی فعالیت‌های مستقل و دغدغه‌های مجزای دستگاه‌ها نیست؛ اما مسائل مشترک، اسناد بالادستی مشترک و برنامه‌های اثرگذار و کارگزاران مهم دانشگاه‌ها یعنی دانشجویان، اساتید و خانواده‌های آن‌ها در سراسر کشور یکی است و همین تأییدی بر ضرورت برنامه‌های مشترک با مزیت پرسودبودن و صرفه‌جویی در هزینه‌های آنها است.

کلانتری با اشاره به اینکه حدود ۵۱ هزار رویداد و فعالیت فرهنگی در چهارماه اخیر در مجموعه آموزش عالی در سامانه وزارت علوم ثبت شده، افزود: در مسئله آزاداندیشی، علی رغم کارهای زیادی که در این سال‌ها انجام شده است، سطح مطالبات رهبری با سطح این فعالیت‌ها بسیار فاصله دارد و آنچه ما از دغدغه‌های دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دریافت می‌کنیم، نیز دلالت دارد که محافظه‌کاری و ترس از وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی در دانشگاه‌ها یکی از علل مهم عدم رونق این موضوع مهم در دانشگاههاست. درحالی که بارها گفتیم و باز هم تاکید می کنیم که ما از وزارتخانه همه نوع مساعدتی داشته و خواهیم داشت تا این فضا رونق بگیرد. البته از نظر رهبر معظم انقلاب روحیه آزاد اندیشی در دوره دانش‌آموزی باید شکل گیرد و آزاداندیشی جریان سومی از بین دو سویه ولنگاری و استبداد است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: از منظر مقام معظم رهبری نهضت آزاد فکری آزاداندیشی عملاً در کشور رخ نداده و رشد علمی، فکری، فلسفی و تمدن‌سازی بدون جریان آزاداندیشی رخ نخواهد داد. آزاداندیشی موهبتی خدادادی است و این مبنای فلسفه سیاسی تمدن اسلامی است.

رئیس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی آموزش عالی، همچنین با اشاره به دو رویداد خوب و موفق در موضوع آزادفکری، یعنی تجربه جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی، اهتمام کل مجموعه آموزش عالی برای برگزاری اولین رویداد ملی رقابت دانشجویی کرسی‌های آزاد اندیشی را خواستار شد و از مجموعه دانشگاه‌ها و استان‌ها خواست تا به برگزاری این رویداد در بالاترین سطح کمک کنند.

وی همچنین اشاره کرد: با توجه به اینکه عقب افتادگی در این حوزه زیاد است، رویدادهای قبلی، بالاخص رویداد خوب جهاد دانشگاهی کمافی السابق در جای خود باقی است و انجام هر رویداد خوب دیگری در مقیاس‌های خرد و کلان نیز مورد پیگیری و حمایت خواهد بود.

کلانتری با اشاره به رخوت و تعلل رخ داده اهتمام بر جبران این عقب افتادگی با ایجاد فضاهای باز نقد و گفتگو را خواستار شد.

تشکیل تشکلی در حمایت از مادران فلسطین در دانشگاه الزهرا (س)

زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا (س)، ضمن خوشامدگویی به مهمانان دانشگاه، یوم الله ۱۳ آبان را گرامی داشت و بر پیگیری این جریان در جمهوری اسلامی تاکید کرد.

وی با اشاره به مدعی بودن انقلاب اسلامی در مسئله زن و اهانت به جایگاه زن در غرب، از پیشنهاد حجت‌الاسلام فاطمی پور در خصوص هدایت تشکل‌های دانشگاهی در مسئله فلسطین استقبال کرد و از آمادگی دانشگاه الزهرا (س) به عنوان دانشگاه ویژه بانوان، از تشکیل تشکلی در حمایت از مادران فلسطین با هدف هدایت دانشجویان خبر داد.

لزوم نگاه کلان و دوری از نگاه بخشی در فعالیت‌های فرهنگی آموزش عالی

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر ضرورت نگاه کلان و دوری از نگاه بخشی در فعالیت‌های فرهنگی آموزش عالی به نقش تسهیل‌گری دانشگاه‌های بزرگتر برای دانشگاه‌های کوچک‌تر اشاره کرد و گفت: برگزاری برنامه‌ها، هم‌افزایی، آثار رسانه‌ای و ایجاد تصویر مناسب و واقعی نسبت به دانشگاه‌ها میان عموم مردم، تاثیرگذاری در عملیات شناختی و جنگ شناختی از نقاط مثبت کلان نگری در فعالیت‌های فرهنگی آموزش عالی به خصوص در استان‌ها است.

وی با بیان تعامل و هم‌افزایی بسیار خوب در سطح کلان در حوزه آموزش عالی و بی‌سابقه بودن آن به نمونه‌هایی از برنامه‌ها و مدل‌های هماهنگ در سطح کلان از جمله جشنواره سراسری قرآن و عترت و ستاد اقامه نماز اشاره کرد . همچنین جریان‌سازی در جامعه توسط اساتید و نهادهای دانشجویی در خصوص مسئله بسیار مهم فلسطین و انجام فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی را یکی از مورد انتظار از جامعه دانشگاهی جمهوری اسلامی دانست و بر آن تأکید کرد.

لزوم ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی نیروهای ارزشی

کلانتر معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این نشست با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عبور از پیچ تاریخی و نزدیک شدن به قله‌ها و اظهار امیدواری به برچیده‌شدن اسرائیل، مبنای حرکت‌های فرهنگی در فعالیت‌های فرهنگی را بیانیه گام دوم دانست و تأکید کرد: بعد از رصد دوباره و دریافت تحلیل جدید از میدان، هم‌افزایی میان فعالیت‌های فرهنگی در سطح کلی آموزش عالی و فهم میدان و مخاطبین دو ضرورت مهم تشخیص داده شد که تشکیل شورای مرکزی هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی کشور و تسری آن از مرکز به استان‌ها نوید حرکت جدی و جدید را در این عرصه یادآور می‌شود. همچنین اطلاع از ظرفیت‌های یکدیگر و استفاده حداکثری از آن از ثمرات این شورا در سراسر کشور خواهد بود .

وی همچنین بر اصل بودن و حاشیه نبودن کار فرهنگی در کشور و باز کردن فضا برای فعالیت نیروهای ارزشی تاکید کرد و با اشاره به تحول فعالیت‌های فرهنگی در جهاد دانشگاهی با کمک سازمان‌های وابسته، از آمادگی مجموعه خود برای همکاری و در اختیار نهادن تجربیات خود خبر داد.

لزوم بازگرداندن فرهنگ عقلانیت و گفتگو به فضاهای دانشجویی دانشگاه‌ها

همچنین شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این نشست فرادستگاهی و ملی می‌تواند ظرفیت هم‌افزایی بین معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور را داشته باشد، گفت: هم‌افزایی از طریق انتقال تجربه و در اختیار نهادن امکانات با اجرای برنامه‌های مشترک منجر به توانمندسازی نیروها و کاهش هزینه‌ها و همچنین کنار نهادن فضای رقابتی و اختلافات احتمالی خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تشکیل انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی در راستای اهداف فلسطین با هدف تعمیق معرفتی و تربیت دانشجویان و اساتید مسلط در این حوزه، تولید مقالات و آموخته‌ها با قابلیت پیگیری و ارائه، از ثمرات پرداختن به این موضوع خواهد بود.

شیراوژن با بیان اینکه اتمسفر واقعی برخی دانشجویان در مواردی از جمله مسئله ۱۳ آبان با جریان انقلاب اسلامی کمی فاصله دارد، اظهارداشت: افزایش فعالیت‌هایی هماهنگ و گسترده از قبیل ایجاد رویدادهای هنری، تولید و باز پخش مستندات و استفاده از فضای عمومی دانشگاه و تابلوهای اعلانات از جمله اقدامات مفید از طریق شبکه گسترده تولید محتوا دانست. دکتر شیراوژن همچنین بر توجه به آزاد اندیشی و فرهنگ عقلانیت و گفتگو و بازگرداندن آن به فضاهای دانشجویی دانشگاه‌ها تاکید کرد.

امروز نیازمند چرخشی تحول آفرین از ناکارآمدی به تشکیل اجتماعی، فرهنگی تربیتی و هویتی هستیم

جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به تجربه خوب دانشگاه آزاد در خصوص رویدادهای آزاداندیشی دانشجویی و پیام رهبر انقلاب در این خصوص، از آمادگی برای در اختیار قرار نهادن تجربیات خود به دانشگاه‌های سراسری خبر داد و گفت: امروز نیازمند چرخشی تحول آفرین از ناکارآمدی به تشکیل اجتماعی، فرهنگی تربیتی و هویتی هستیم.

وی به تکیه بر عقلانیت، کرامت، امید و اعتماد به نفس ملی و اخلاق اثرگذار در تقویت اساتید و نهادهای دانشجویی تاکید کرد و افزود: تشکیل این اجتماع باید در بحث محتوا و هم با توجه به اخطاب اثرگذار باشد. همچنین استفاده از ظرفیت این جلسه فرهنگی که بالاترین سطح جلسه فرهنگی کشور است، می‌تواند با ترتیب دادن فعالیت‌های عمیق و جریان ساز، برنامه‌های مشترکی با محوریت عقلانیت رقم بزند تا اساتید بیش از پیش در این عرصه ورود کنند و دایره تأثیرگذاری فرهنگی بر دانشجویان را افزایش دهد.

جهان‌بین استفاده از ظرفیت مناسبت‌های فرهنگی تاریخی از جمله سالروز وقایع ۱۳ آبان و ۱۶ آذر را با محوریت تبیین عقلانیت فرصتی مناسب برای برون رفت از شبهات دائمی دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =