برگزاری طرح تعالی منش استادی نباید به برگزاری یک دوره کوتاه‌مدت محدود شود

مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اقدام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برای برگزاری طرح تعالی منش استادی، اقدام شایسته‌ای است ولی باید توجه داشت که نباید به برگزاری تنها یک دوره کوتاه‌مدت برای افراد محدود اکتفا کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره برگزاری دوره آموزشی طرح تعالی منش استادی اظهار کرد: ایده اولیه برگزاری چنین طرحی در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و مسئولیت آن به عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه قرار داده شد. دی ماه سال گذشته مطالعات اولیه تطبیقی داخلی و خارجی برای طراحی این دوره آموزشی آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

اعلام جزئیات اولین طرح منش استادی

وی ادامه داد: این دوره در ابتدا به صورت یک دوره ۱۰۰ ساعته برای ۱۰ روز تا دو هفته طراحی شده و به این صورت بود که برای اساتید تازه استخدام با رویکردهای تعاملی آموزش‌هایی در حوزه‌های مختلف بینشی، اندیشه‌ای، مهارتی، اخلاق حرفه‌ای، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و ... ارائه شود. ولی امکان اجرای این دوره به این شیوه وجود نداشت.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: تابستان سال گذشته با وجود تصویب نهایی طرح، امکان اجرای دوره تعالی منش ممکن نشد و در مرداد ماه ۱۴۰۲ تصمیم گرفته شد که این طرح به صورت محدود اجرا شود. طی فراخوانی از داوطلبان شرکت در این طرح ثبت‌نام به عمل آمد و در نهایت ۱۲ تا ۱۴ مهرماه نخستین دوره طرح تعالی منش استادی؛ مهارت‌های ناب شاگردپروری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

ذوالفقارزاده اعلام کرد: در این دوره ۲۵۷ نفر ثبت‌نام کردند که از میان آن ۱۴۷ نفر پذیرفته شدند. حدود ۲۷ درصد از شرکت‌کنندگان، اساتید هیئت‌علمی زن و نزدیک به ۷۳ درصد از آن‌ها مرد بودند. میانگین سنی زنان شرکت‌کننده در این طرح ۴۰ و میانگین سنی مردان شرکت‌کننده ۳۷ سال بود. میانگین سال تدریس اساتید زن و مرد به ترتیب یک سال و سه سال بود.

وی افزود: در این طرح اساتید تازه استخدام از ۲۹ دانشگاه کشور شرکت داشتند و دانشگاه تهران با ۳۰ استاد، دانشگاه لرستان با ۱۲ استاد و دانشگاه فردوسی مشهد با ۱۰ استاد، سه دانشگاه صدرنشین از نظر تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح بودند.

به گفته مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم حدود نیمی از شرکت‌کنندگان در دوره طرح تعالی منش استادی، اساتید تازه استخدام گروه علوم انسانی بودند. اساتید گروه فنی مهندسی حدود ۲۸ درصد، علوم پایه حدود ۹.۵ درصد، کشاورزی و علوم دامی حدود ۷.۵ درصد و هنر و معماری حدود ۴ درصد از شرکت‌کنندگان را تشکیل داده بودند.

ذوالفقارزاده خاطرنشان کرد: در این دوره آموزش‌هایی در زمینه‌های شاگردپروری و منش استادی توسط دکتر حسن ملکی، رؤیت‌پذیری اعضای هیئت‌علمی در عرصه ملی و بین‌المللی توسط دکتر محمد حسن زاده برای اساتید تازه‌استخدام ارائه شد. همچنین کارگاه‌های روش‌ها و فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی و سنجش و ارزشیابی نیز توسط تیمی متشکل از حدود ۱۵ استاد ارائه شد.

وی ادامه داد: در این دوره برای انتقال تجربه استادان پیشکسوت به اساتید جوان دو پنل در مورد منش استادی و ارتباط با صنعت و جامعه با حضور اساتیدی همچون دکتر محمدحسن پرداختچی، علی اکبر صالحی استاد دانشگاه صنعتی شریف در حوزه مهندسی، دکتر حسن دانایی فرد استاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و دکتر بهرام گلیایی استاد بیوفیزیک دانشگاه تهران در حوزه علوم پایه، تجربیات منش استادی و علی خیرالدین مشاور وزیر علوم برگزار شد.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: در پایان نیز آیین عهد، در حرم مطهر امام هشتم (ع)، به همراه سخنرانی حجت‌الاسلام راشد یزدی برگزار شد و در این مراسم اساتید تازه استخدام میثاق‌نامه‌ای امضا کردند تا در مسیر دشوار شاگردپروری ثابت قدم باشند.

ذوالفقارزاده افزود: اقدام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برای برگزاری طرح تعالی منش استادی، اقدام شایسته‌ای است ولی باید توجه داشت که نباید به برگزاری تنها یک دوره کوتاه‌مدت برای افراد محدود اکتفا کرد.

به گفته وی در آینده سامانه‌ای برای طرح تعالی منش استادی راه‌اندازی می‌شود تا دیگر اساتید نیز بتوانند از محتوای ارائه‌شده در این دوره استفاده کنند؛ ولی شکل‌ ایده‌آل و مطلوب چنین دوره‌هایی به صورت رو در رو و در یک فضای تعاملی است که باید با پشتیبانی و حمایت مناسب از این طرح در آینده برای سایر دانشگاه و استادان تازه استخدام دیگر برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =