دیابت خود با طب ایرانی کنترل کنید

دیابت یک بیماری متابولیک و مزمن است که با افزایش میزان قند خون مشخص می شود، در سالهای اخیر با توجه به افزایش زندگی صنعتی و شهرنشینی و به تبع آن، تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی، شیوع این بیماری به سرعت در سراسر جهان و از جمله ایران در حال افزایش است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بر اساس اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، تا سال ٢۰٣۵ بیش از ٢٩٢ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا خواهد کرد و با توجه به عوارض متعدد قلبی- عروقی، مغزی، کلیوی، چشمی این بیماری، پیشگیری، درمان و کنترل آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

باورهای غلط درباره بیماری دیابت

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امروزه به دلیل تغییر در شیوه زندگی و افزایش شیوع چاقی در میان نوجوانان و جوانان، مواردی از دیابت نوع ٢ در سنین پایین تر نیز وجود دارد اظهار کرد: درمان اصلی دیابت نوع ٢ در مرحله اول اصلاح شیوه زندگی خصوصاً رعایت رژیم غذایی، انجام فعالیت فیزیکی و کاهش وزن و در مراحل بعد در صورت عدم کنترل قند خون، استفاده از انواع داروهای خوراکی کاهنده قند خون و در موارد پیشرفته تجویز انسولین است.

حمیده وحید گفت: امروزه با توجه به ریشه های فرهنگی جوامع و همچنین عدم کارایی مناسب برخی از داروهای شیمیایی در بهبود بیماریها و عوارض احتمالی بعضی از آنها، اقبال مردم به استفاده از طب های مکمل و فراگیر از جمله طب سنتی ایرانی به سرعت رو به افزایش است.

دانش آموخته ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه، طب سنتی ایرانی با پیشینه چندهزار ساله خود و با بهره مندی از تعالیم حکمای فرهیخته و دانشمند خود، در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماریهای امروزی از جمله دیابت با نگاه تلفیقی با طب نوین، دارای دستورات ارزشمندی خصوصاً در زمینه اصلاح سبک زندگی در وهله اول و در صورت نیاز استفاده از داروهای گیاهی مناسب می باشد، تصریح کرد: داروهای گیاهی متعددی در منابع طب سنتی وجود دارد و در مطالعات اخیر تأثیر آنها در کاهش قند خون به اثبات رسیده است.

وی افزود: گیاهانی همچون دارچین، خارمریم، گزنه، خرفه، سماق، اسفرزه، بامیه، شنبلیله، سیاه دانه، کلپوره، حنظل، کَبَر، سیر، زیره سبز، انار، زیتون، گل محمدی، شیرین بیان، کدو و ...که بر حسب نوع گیاه می توان بصورت مصرف خوراکی و غذایی، پودر شده، دمنوش و یا جوشانده از آنها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر داروهای آماده ای با ترکیب گیاهان بالا، بصورت قرص، کپسول، شربت و پودرهای آماده در بازار دارویی ایران و در سطح داروخانه ها و سلامتکده های طب ایرانی قابل عرضه است، این گیاهان در صورت مصرف منظم و به اندازه، زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی به ویژه در افرادی که در مراحل اولیه دیابت هستند می تواند روش مناسبی برای کنترل قند خون باشد.

دانش آموخته ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه، در استفاده از گیاهان دارویی مؤثر بر دیابت همیشه رعایت نکاتی حائز اهمیت می باشد، گفت: هیچ داروی گیاهی بدون اصلاح شیوه زندگی خصوصاً رعایت کردن رژیم غذایی مناسب و همچنین اصلاح مشکلات گوارشی احتمالی بیمار (ترش کردن، نفخ، یبوست و ...) در وهله اول، انجام فعالیت فیزیکی مناسب و مداوم، مدیریت خواب، کنترل استرس و اضطراب به تنهایی نمی تواند اثربخشی مطلوبی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان بصورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خود اقدام به قطع ناگهانی داروی ضددیابت خود و جایگزینی آن با داروهای گیاهی نکنید اظهار کرد: دوز داروهای مصرفی شیمیایی تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی بایستی به تدریج و با بررسی های لازم کاهش داده شود.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1206709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =