تشکل‌های دانشجویی برای کاهش چالش با مدیریت، قید مطالبه‌گری را می‌زنند

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: بارها پیش آمده که یک تشکل دانشجویی برای صدور مجوز اجرای برنامه‌ای در دانشگاه از یک مشکل یا مطالبه صنفی چشم پوشی کرده است.

دانیال کریمی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان واقعی تاثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی در موضوعات مختلف دانشگاه و مطالبه‌گری صنفی از مسئولان اظهار کرد: قبل از بررسی نقش آفرینی تشکل‌های دانشجویی باید بررسی شود که هدف از فعالیت‌ها آنان چیست.

بیشتر بخوانید:

مجوز فعالیت تشکل‌های دانشجویی با سرعت صادر شود

وی گفت: مبنای فکری و اساسی فعالیت تشکل‌های دانشجویی بر پایه محتوای فکری بزرگانی مانند شهید بهشتی و امامین انقلاب است. تعالیم آنان پایه‌ریز فعالیت این جریان است. دانشجویان عضو تشکل دانشجویی هیچ زمانی منکر نقش آنان در شکل‌گیری جهت‌دهی به فعالیت تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های دانشجویی نیستند.

کریمی درباره کارآمدی تشکل دانشجویی بیان کرد: تشکل دانشجویی مجموعه‌ای از دانشجویان است که حتی اگر با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند؛ اما به واسطه نقاط اشتراک فکری دور هم جمع شده و برای رسیدن به هدف مشترک تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنند. البته برای این مهم پشتکار نیز دارند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: اگر تشکل دانشجویی عملکرد مناسبی داشته باشد و در ریل اهداف و اساسنامه خود حرکت کند، باعث رشد و توانمندی اعضا می‌شود. همچنین در جامعه و محیط اطراف نیز اثرات مطلوبی را برجای خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: دانشجویان در تشکل دانشجویی کار تیمی را یاد گرفته و نسبت به موضوعات اطراف خود، دغدغه‌مند می‌شوند. نمونه موفق آن نیز گروه‌های جهادی هستند. آنان دغدغه‌مند بوده و با تخصص وارد منطقه‌ای به عنوان هدف می‌شوند. محرومیت زدایی کرده و آن منطقه نسبت به گذشته پیشرفت و آبادانی دارد.

کریمی با تاکید بر اهمیت فعالیت بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: بسیج دانشجویی با سایر تشکل‌های دانشجویی تفاوت دارد. بسیج با دستور مستقیم امام خمینی(ره) تشکل شده است. بنابراین انتظارات از فعالیت و تاثیرگذاری این تشکل، بیشتر است.

مسئول مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی مطرح کرد: بنده وقتی فعالیت بسیجی خود را مرور می‌کنم، واقعا خجالت می‌کشم چراکه فعالیت کنونی دانشجویان تراز اول با اهداف رهبر انقلاب تفاوت بسیاری دارد.

وی افزود: عملکرد بسیج دانشجویی باید در دانشگاه‌ها وسیع‌تر باشد. به عنوان مثال اگر یک دانشجوی بسیجی مشکل صنفی، فرهنگی و آموزشی را در دانشگاه مشاهده کرد، بتواند با صدای بلند آن را فریاد زده و از مسئولان مطالبه‌گری داشته باشد.

کریمی مطالبه گری و نقش آفرینی را وظیفه اصلی بسیج دانشجویی دانست و گفت: بنده به واسطه فعالیت تشکلی و بسیجی بودنم، وظیفه دارم تا حل مشکلات صنفی و غیر صنفی را از مسئولان مطالبه کنم. به طور قطع قدرت مطالبه من نسبت به سایر دانشجویان و گروه‌های دانشجویی بیشتر است.

این دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی تصریح کرد: اگر تشکل‌های دانشجویی مشکلی را در دانشگاه مشاهده و پیگیری نکنند، ممکن است حادثه‌ای با ابعاد بزرگتر اتفاق بیفتد. از طرفی هم اهمال کاری تشکل‌ها و هم مدیریت ناکارآمد دانشگاه مقصر است. اگر دانشجویی به علت همین کم کاری‌ها در دانشگاه‌ها اعتراض کرد یا شعار تندی سرداد؛ من نمی‌توانم بگویم چرا شعار دادید چون قبلا نسبت به آن بی‌توجه بودم. در چنین شرایطی تشکل‌های دانشجویی باید خود مقصر بدانند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی باید صدای دانشجویان باشند، گفت: مطالبات صنفی از جمله وضعیت خوابگاهی، سالن غذاخوری، امور اداری و نحوه برخورد با دانشجویان و نوع خدمت گذاری باید توسط تشکل‌های دانشجویی مطالبه شوند.

کریمی با اشاره به اینکه بسیج دانشجویی باید وارد میدان عمل شده و مطالبات دانشجویان را مطالبه‌گری می‌کند، گفت: در چنین شرایطی امید آفرینی بین دانشجویان بیشتر شده و اعتماد به بسیج دانشجویی و انقلاب افزایش می‌یابد. به این معنا که اگر دانشجویی به انقلاب اعتقاد قوی ندارد؛ اما به واسطه این اقدامات به ما اعتماد خواهد کرد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: بر اساس تجارب کسب شده، می‌توان گفت که مطالبه‌گری‌های موفق صنفی توسط بسیج دانشجویی باعث می‌شود تا دانشجویانی که با نظام مخالف هستند، از بسیج حمایت و تقدیر کنند. بنابراین تاثیر گذاری فعالیت تشکل‌ها بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به چالش‌ مطالبه‌گری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: اگر دانشجو و تشکل دانشجویی بخواهد در سطح دانشگاه از مسئولان دانشگاه مطالبه‌گری کند، با سیستم مدیریتی آن دانشگاه مشکل پیدا خواهد کرد و در نهایت منجر به درگیری می‌شود. بنابراین خیلی از تشکل‌ها از این مطالبه‌گری پرهیز می‌کنند؛ چرا که دانشجویان وابسته به درس و کلاس و صدور مجور برای فعالیت هستند. بنابراین تلاش می‌کنند با مسئولان تعامل داشته باشند تا در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. در نهایت این موضوع یک چالش جدی برای مطالبه‌گری صنفی تشکل‌هاست.

کریمی گفت: بارها از ادوار بسیج دانشجویی شنیده‌ایم که یک تشکل دانشجویی برای اجرای یک برنامه در دانشگاه، از یک مشکل یا مطالبه صنفی چشم پوشی کرده است. این موضوع از سال‌های پیش وجود داشته و متاسفانه ادامه هم دارد. چشم پوشی تشکل‌های دانشجویی از مطالبه گری برای فعالیت بیشتر اصلا موضوع مناسبی نیست و باعث می‌شود فعالیت آنان بیشتر محدود به برگزاری برنامه‌های تقویمی و مناسبتی شود.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه برخی از مطالبات صنفی و غیرصنفی باید ادامه‌دار باشد، عنوان کرد: افراد در یک دوران و برهه محدود از زندگی‌شان، دانشجو بوده و عضو تشکل‌های دانشجویی می‌شوند. بنابراین پیگیری یک پروژه و به اتمام رساندن آن در این دوران زمانی محدود، سخت است.

مطالبه‌گری تشکل‌های دانشجویی در موضوعات غیردانشگاهی

وی با بیان اینکه دانشجویان نباید نسبت به اتفاقات اطراف خود منفعل و بی‌تفاوت باشند، گفت: تشکل‌های دانشجویی در مسیر فعالیت خود نباید تحت تاثیر جریان‌ها و فعالیت‌های سیاسی قرار گیرند. علاوه بر آن، گروه‌های اجتماعی نیز نباید این تشکل‌ها را اغوا کرده و فریب دهند. در سال‌های گذشته جریان دانشجویی کنشگری موفق درباره موضوعات مختلف داشتند. البته به برخی از کنشگری‌های آنان انتقاد مطرح است.

کریمی گفت: تاثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی در موضوعات غیرصنفی و غیردانشگاهی به اندازه مطالبه‌گری آنان در موضوعات صنفی اهمیت دارد. به این معنا که زمانیکه دانشجویی در شهرستان، مطالبه گری بسیج دانشجویی در مورد مشکل استان خود را می‌بیند، امیدوار به فعالیت در این جریان می‌شود.

این دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی در پایان با انتقاد از برخی ملاحظه کاری‌ها خاطرنشان کرد: برخی افراد به واسطه تعامل با دستگاه‌های مختلف دولتی، دیگر پیگیر مطالبات دانشجویان نبوده یا با ملاحظه این کار را انجام می‌دهند. این نیز یک آفت و چالش برای فعالیت دانشجویان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =