نخستین گردهمایی دانش آموختگان رشته روان‌شناسی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاداسلامی برگزار شد

نخستین گردهمایی دانش آموختگان رشته روان‌شناسی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاداسلامی به همت انجمن‌ علمی و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برگزار شد.

گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین گردهمایی دانش آموختگان رشته روان‌شناسی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از ابتدا تا کنون، به همت انجمن‌ علمی دانشجویی روان‌شناسی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان با حضور عزیز نجف‌پور آقابیگلو، ریاست واحد الکترونیکی، علیرضا زارع شهرآبادی، سرپرست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد الکترونیکی، حامد حسن پور، ریاست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، محمدعلی نادی خوراسگانی، معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، حمزه گنجی، استاد برجسته روان‌شناسی و سایر استادان، فارغ التحصیلان و دانشجویان این رشته، با هدف هم‌افزایی و اشتراک تجربه، به دو صورت برخط و حضوری در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

ماموریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، شناخت ظرفیت‌های استان‌ها و بسترسازی برای ارتباط بیشتر است

در این گردهمایی، ابتدا زارع با تشکر ویژه از انجمن روان‌شناسی واحد، اظهار امیدواری کرد که این جلسه شروعی برای چنین برنامه‌هایی باشد و از این پس، در انجمن علمی سایر رشته‌ها نیز شاهد برگزاری گردهمایی‌ها و جلسات حضوری باشیم.

وی انجمن های علمی را یکی از قسمت‌های مهم و به اصطلاح بازوی محرک باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان تلقی کرد و افزود: در این باشگاه، نگاهی که به انجمن ها وجود دارد نگاه تشکیلاتی است؛ به این معنا که از ابتدا تا انتهای امور همه باید توسط دانشجویان انجام شود و ما آنان را پشتیبانی و حمایت می کنیم.

مدیر مرکز رشد واحد الکترونیکی، انجمن ها، کانون ها، تشکل ها را آزمایشگاه و به نوعی محل آزمون و خطا برای دانشجویان دانست و گفت: بهترین مکان برای یاد گرفتن امور اجرایی، تشکیلاتی و مدیریتی، دانشگاه ها هستند زیرا پس از اتمام تحصیل و ورود به محل کار، فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد و کوچک ترین خطا پیامدهای جبران ناپذیری را به بار می آورد. بنابراین محل عملی شدن و تعمیق پیدا کردن مباحث تئوری که دانشجویان در طول تحصیل خود آموزش می‌بینند و پیاده سازی آنها، انجمن های علمی در دانشگاه ها به شمار می روند و در صورتی که دانشجویان کار تشکیلاتی و مدیریتی را فرا بگیرند و در رشته و تخصص مربوط به خود فعالیت داشته باشند و به تعمق برسند، به نیروهایی تراز و نمونه در مدیریت کشور تبدیل خواهند شد.

وی افزود: از سرمایه و ظرفیت عظیم فارغ التحصیلان رشته روان شناسی دعوت می کنیم که در زمینه راه اندازی کسب و کار مربوط به رشته خود- ازجمله مشاوره آنلاین(برخط)- و نیز استمرار فعالیت انجمن دانش‌آموختگان در راستای کمک به دانشجویان این رشته، به فعالیت خود ادامه دهند.

سپس نجف پور از زحمات حسن پور که با درایت وی انجمن علمی روان‌شناسی واحد الکترونیکی به عنوان نخستین انجمن، تاسیس شد و اعضای این انجمن تشکر و قدردانی کرد و به علت حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت رویکردهای فن‌آورانه، کسب و کاری و دانش بنیان پرداخت و افزود: دانش بنیان شدن یکی از واژگان مهم در ترمینولوژی مسئولان کشور است. با این منظر طبعا یکی از مهم‌ترین بسترهایی که می تواند این ایده و سیاست را سامان و توسعه دهد بستر مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و همچنین انجمن های علمی است که جلسه امروز به همت این دوستان سامان پیدا کرده و شکل گرفته است.

وی سپس با تبیین علم روان شناسی و هدف آن که ایجاد تغییر است، به اسفار چهارگانه ملاصدرا و ضرورت سیر من الخلق الی الحق(سوق پیدا کردن از بین مردم به سمت خدا و صیرورت در حق) برای موفقیت در سیر من الحق الی الخلق(همراهی مردم در سیر به سمت حق تعالی)، اشاره کرد و طی کردن این مراحل را برای روان‌شناس نیز لازم است.

نجف پور به عنوان دانش آموخته حوزه فنی مهندسی و همچنین فلسفه علم و فن‌آوری، به ارتباط بین این دو حوزه پرداخت و گفت: در توسعه علم روان‌شناسی در ایران و فناوری روان‌شناسی به معنای فناوری نرم اجتماعی با توجه به اینکه این علم می خواهد تغییر ایجاد کند، علی‌الاصول روان‌شناس اضطرار پیدا می کند که در وهله نخست شناخت درستی از انسان، از وجود شخصیتی‌اش، اهداف، غایات و استعدادهایی که دارد، داشته باشد و به دنبال آن، صیرورت کردن با آن حقی که در بطن این انسان نهفته است، انجام داده باشد.

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه به فلسفه این جلسه اشاره و اظهار کرد: ما دوستان را دور هم جمع کردیم تا بگوییم که ما در ادامه مسیر رشد واحد الکترونیکی به مشارکت شما نیاز داریم و واحد الکترونیکی میزبان شما برای تعریف دوره های آموزشی به صورت آنلاین برای توده مردم و مخاطبان خاص و همچنین تعریف و توسعه فناوری و محصولاتی است که در این حوزه می تواند کمک کار باشد.

وی از زیرساخت مشاوره آنلاین که در واحد الکترونیکی آماده شده است خبر داد و افزود: این سرویس می تواند در اختیار همه فارغ التحصیلان واحد الکترونیکی قرار گیرد تا در این بستر مشارکت کنند؛ بتوانند به نوعی کسب و کار خودشان را توسعه دهند، هم مشاوره های خود را انجام دهند و هم در ارتقای اکوسیستم و این پلتفرمی که ایجاد شده است به ما راهنمایی و مشاوره دهند.

در ادامه حسن پور به ویژگی‌های یک انجمن‌ علمی- دانشجویی خوب و تراز اشاره کرد و به نقش باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در تحقق این ویژگی‌ها و نیز وظایف این باشگاه پرداخت.

سپس نادی بر اهمیت توانایی روان شناسان در ارائه خدمت به مردم تاکید کرد و گفت: حواسمان باشد زمانی که به عنوان یک روان‌شناس وارد جامعه می شویم و مهر اعتماد را از دانشگاه و نظام روان‌شناسی دریافت می کنیم، جمع بزرگی را به سمت اعتبار خودمان جذب می کنیم و آنان به علت این اعتبار و اعتماد به سمت ما آمده و از ما راهنمایی و هدایت در مسیر زندگی، شغلی یا تحصیلی شان می خواهند. اگر این جریان را نتوانیم درست و به خوبی هدایت کنیم و به صِرف مدرکمان و نه توانایی مان، به دیگران خدمات ارائه کنیم؛ قطعا یک فرد را یک عمر دچار بحران خواهیم کرد.

وی به ناکارآمدی فضاهای ساختمانی و دانشگاه‌های کنونی در آینده اشاره کرد و افزود: برای تربیت افراد من جمله در حوزه روان‌شناسی لازم است که به دنبال فضاها و دانشکده های اشتراکی با موضوعات مختلف باشیم. روان‌شناس را باید در محیط روان‌شناسی تربیت کرد نه صرفا در دانشکده روان‌شناسی و دور از کلینیک.

نادی افزود: در حال حاضر آنچه که رخ می دهد این است که دانشجویان‌مان را در قبضه فضای مجازی یا حضوری کلاس محدود و سپس به یک زمان مشخص یا نامشخص از کارورزی بسنده می کنیم که از نظر منِ متخصص، مهارت آموزی آن‌گونه که باید و شاید حاصل نمی شود. زیرا بخشی وسیع از آموخته هایی که فرد نیاز دارد در محیط واقعی و زندگی کاری خود استفاده کند، در محیط واقعی اتفاق می افتد.

در پایان این گردهمایی، گنجی بهتر بودنِ شاگردان نسبت به استاد و معلم خود را ملاک و معیار استاد موفق عنوان و خطاب به دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته روان‌شناسی اظهار کرد: اگر شما از استادان خود بهتر باشید، روان‌شناسی رشد می کند، اگر مانند ما استادان کار کنید، روان‌شناسی در حالت سکون باقی می‌ماند و اگر بدتر از ما باشید، روان‌شناسی به قهقرا خواهد رفت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: می‌توانم ادعا کنم که نسبت به برخی از استادان خودم بیشتر کار کرده ام زیرا شصت درصد بیشتر از آنان، کتاب و مقاله نوشته ام.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =