هزار و یک پازل برای رسیدن به توسعه گردشگری گلستان

محمد کردکتولی*

گروه استانی ایسکانیوز- از گردشگری به‌عنوان اقتصاد سوم استان گلستان یاد می‌شود که هیچگاه نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند، گرچه مسئولان دولت‌ها طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در این حوزه دنبال کردند، از سویی دیگر هر شهرستان ظرفیتی برای توسعه دارد که باعث خواهد شد نبض اقتصاد گردشگری در آن نقطه زنده بماند.

وجود سنت‌ها، آداب‌ورسوم، باورهای دینی مختلف در کنار آثار تاریخی - فرهنگی، منابع طبیعی نظیر آبشارها و تالاب‌ها، کوه و جنگل و ساحل بستر مناسبی برای آن است که پای هر گردشگری را به استان گلستان باز کند.

درحال حاضر بیشترین تمرکز مسئولان بر روی ظرفیت‌های گردشگری استان گلستان مثل جزیره آشوراده می‌باشد که بسیار حائز اهمیت و بخشی از هویت تاریخی استان به شمار می‌رود.

یکی از مسائلی که همواره به آن تأکید شد برندسازی اهداف گردشگری در گلستان است؛ اما گاهی گردشگران با حضور در این نقاط یا از فقر خدمات رنج بردند و یا آنکه ظرفیت‌های اقامتی متناسب و ارزان در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و به زبان دیگر به جیب گردشگر برای ماندگاری بیشتر توجه نمی‌شود.

اساس آمار منتشر شده در فصل بهار شهرستان بندر ترکمن و ساحل آن تقریباً حتی آب‌خوردن هم در اختیار مسافران و گردشگران قرار نمی‌دهد حالا دیگر خدمات به گردشگر بماند.

سویی دیگر دیوار دفاعی گرگان را می‌توان نام برد که به‌عنوان یک هدف گردشگری هنوز جایگاهی در کشور پیدا نکرده است.

برج قابوس سالیان سال است که چشم گردشگران را آزار می‌دهد و انتظار است که مسئولان برای مرمت اساسی آن اقدام عاجل داشته باشند و یا خالدنبی که می‌توانست اقتصاد گردشگری را در آن منطقه زنده کند و یا گلفشان نفتلیجه یک پدیده زمین‌شناسی نادر و زیبا است که در شهرستان گمیشان استان گلستان و در کرانه‌های شرقی دریای خزر قرار دارد.

مسئولان تأکید دارند که حل مشکلات روستائیان و ایجاد ارزش‌افزوده برای تولیدات روستانشینان در حوزه‌های مختلف مانند زراعت، باغداری، صنایع‌دستی و گردشگری از جمله سیاست‌هایی است که به تحقق توسعه پایدار در روستاها جامه‌ی عمل می‌پوشاند.

شهرستان‌های استان مانند گنبدکاووس، کلاله و گرگان به سبب تنوع ظرفیت‌هایی در بخش کشاورزی،باغداری، زراعت، پرورش گاو و گاومیش، اسب، شتر و زنبورداری بیشترین متقاضی در احداث مزارع گردشگری وکشاورزی ارائه کرده‌اند.

به گفته مسئولان، استان گلستان جزو ۱۰ استان برخوردار از مواهب طبیعی و جز ۱۰ استان محروم از برخورداری اعتبارات است.

*محمد کردکتولی دانشجوی کارشناسی زیست شناسی سلولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان


انتهای پیام/

کد خبر: 1211187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =