ساکنان اسرائیلی از خانه‌های بدون پناهگاه وحشت دارند

روزنامه عبری زبان گلوبز در گزارشی به کسادی بازار اجاره آپارتمان در سرزمین‌های اشغالی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی پرداخت و گفت این وضعیت درباره خانه‌هایی که پناهگاه ندارند، بدتر است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ نظرسنجی انجام شده توسط وب‌سایت WeCheck نشان می‌دهد که از زمان عملیات طوفان الاقصی و جنگ در نوار غزه، عرضه آپارتمان‌های موجود برای اجاره در اسرائیل ۵۰ درصد افزایش یافته و اجاره بها ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

اعتراف یک تحلیل‌گر صهیونیست به شکست مقابل غزه

بسیاری از صاحبان آپارتمان‌هایی که قبل از آغاز عملیات طوفان الاقصی واحدهای خود را برای دوره‌های کوتاهی اجاره می‌دادند، اکنون آنها را برای اجاره عادی عرضه کرده‌اند و تاخیر در شروع سال تحصیلی به افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای آپارتمان‌های اجاره‌ای منجر شده است.
بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی اسرائیلی گلوبز که بخشی از این نظرسنجی را نقل کرده است، صاحبان آپارتمان‌هایی که دارای پناهگاه برای درمان بودن از موشک‌های مقاومت نیستند، مجبور شده‌اند به دلیل استقبال بسیار ضعیف از آنها، اجاره بهای خود را کاهش دهند.
طبق گزارش WeCheck که تمام سایت‌های اجاره آپارتمان‌ها در سر زمین‌های اشغالی را رصد می‌کند، عرضه آپارتمان‌های اجاره‌ای در نوامبر گذشته ۵۰ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته و ۲۵ درصد بیشتر از اکتبر ۲۰۲۳ بود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که این تعداد برای ماه نوامبر در سرزمین‌های اشغالی بسیار بالا و غیرعادی است؛ زیرا در سال‌های قبل در چنین زمانی با شروع سال تحصیلی و تمام شدن تعطیلات بازار اجاره آپارتمان رونق زیادی داشت.

رامی رونن، مدیرعامل WeCheck با بیان اینکه اسرائیل هیچ راه حلی نظام‌مندی برای ایمن سازی بازار مسکن چه برای خرید و چه برای اجاره پیدا نکرده است، گفت: عرضه آپارتمان‌های استیجاری به دلیل مسائل امنیتی بیشتر شده است، زیرا تنها حدود یک سوم این آپارتمان‌ها دارای پناهگاه است و مابقی مورد تقاضای مستاجران نیست .
وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها تعطیل شده و صدها هزار نفر به عنوان نیروی ذخیره به ارتش اسرائیل فراخواند شدند و همه این مسائل در کاهش تقاضا برای آپارتمان‌های استیجاری در اسرائیل تاثیر داشته است

رونن با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید یا اجاره آپارتمان در مناطق شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی به دلیل بیم از حملات موشکی مقاومت گفت که تاخیر در شروع سال تحصیلی بر بازار ملک هم تاثیر داشته است زیرا دانشجویان به نیروهای ذخیره ارتش فراخوانده شدند.

افزایش عرضه و کاهش تقاضا منجر به کاهش اجاره بها به طور متوسط ۱.۳ درصد از اکتبر و ۲.۲ درصد از نوامبر ۲۰۲۲ شده است.

آپارتمان‌های استیجاری در تل‌آویو به دلیل موشک‌های مقاومت خالی شده

اما در تل آویو کاهش تقاضا برای اجاره آپارتمان خیلی بیشتر است. در این شهر که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت آن آپارتمان اجاره می‌کنند، از زمان عملیات طوفان الاقصی که به شکل روزانه در معرض موشک‌های مقاومت است، عرضه آپارتمان های استیجاری در آنجا ۱۶۰ درصد افزایش یافته است و در ماه نوامبر به ۴۰۰۰ آپارتمان رسیده است.

حتی در شهر نتانیا در سرزمین‌های اشغالی که در معرض حملات موشکی نیست تعداد آپارتمان های عرضه شده برای اجاره نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به ۱۳۰۰ آپارتمان رسیده است که ۲۵ درصد آن آپارتمان های ۳ و ۴ اتاقه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =