صنعت دانش‌بنیان می‌تواند معضل اشتغال را حل کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز بزرگترین معضل ما اشتغال است و طرح صنعت دانش‌بنیان می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در سومین رویداد صنعت دانش‌بنیان با هدف حرکت به سمت اکوسیستم دانش‌بنیان صنعت محور و دارای قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی با اشاره به جایگاه‌ دانشگاه‌ها در دنیا گفت: اینکه دانشگاه‌ها در همه جای دنیا موتور پیشران نوآوری و فناوری هستند، موضوعی بدیهی است. در کشور ما دانشگاه‌ها مرجع و مرجعیت ساز هستند و این به واسطه فرهنگ شایسته جامعه ماست. همچنین هر خانواده سعی می‌کند تا در سبد خانوار خود برای آموزش عالی جایی باز کند. در سایر جوامع این‌گونه نیست.

بیشتر بخوانید:

تعلل سازمان برنامه و بودجه در اجرای ابلاغیه رئیس جمهور

وی ادامه داد: در بحث علمی دانشگاه‌های ما در منطقه رتبه اول را دارند و در دیپلماسی علمی دانشگاه‌های ما مرجع هستند. در بحث فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیز همین گونه است. در صنعت نیز دانشگاه‌ها تاثیرگذار هستند. دانشگاه‌ها موتور پیشران فرهنگ، فناوری، نوآوری و صنعت هستند؛ چرا که دانش‌آموختگان دانشگاهی این حوزه‌ها را رشد می‌دهند. هر دانش‌آموخته دانشگاهی که در هر نقطه‌ای از دنیا موفقیتی کسب کند نیز این موفقیت به پای دانشگاه‌های ما هم نوشته می‌شود.

وزیر علوم تاکید کرد: اتفاق مبارکی که به مناسبت نوآوری وزارت صمت اتفاق افتاده است، هم مرجعیت علمی دانشگاه‌ها را ارتقا می‌دهد و هم باعث افزایش رفاه و تامین بیشتر آن‌ها می‌شود. فرهنگ زیبا، شایسته و جدید کار تیمی تقویت می‌شود و سبب رشد گروهی خواهد بود. با این شرایط دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما می‌توانند دستاوردهای علمی خود را در اختیار صنعت قرار دهند.

وی افزود: باید پردیس‌های علم و فناوری بیشتری شکل بگیرد و توانایی علمی دانشگاه‌ها در اختیار صنایع قرار گیرد. باید فرهنگ این موضوع نیز ایجاد شود. هیچ موفقیتی بدون فرهنگ‌سازی رخ نخواهد داد. اگر این فرهنگ ایجاد شود طرح‌ها خودبخود و فارغ از مدیران سازمانی به صورت مداوم ادامه خواهند داشت و روند ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم با اشاره به تاثیر مدیران در این زمینه گفت: مدیر خوب مدیری است که نظام ایجاد می‌کند و نظام ایجادشده سبب تداوم علمی این سازوکار خواهد شد. شکل گرفتن این پردیس‌ها گام بزرگی در راستای تحقق این هدف علمی است. اگر منافع شرکت‌های دانش‌بنیان با جذب نیروهای دانشگاهی گره بخورد این اتفاق خوب خواهد افتاد. امروز بزرگترین معضل ما اشتغال است و این طرح می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =