چه کسانی در مقابله با گاز منوکسید کربن آسیب‌پذیری بیشتری دارند؟

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی هاشمی نژاد از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این مرکز درمانی یکی از مراکز بزرگ مشهد و قطب های پذیرش بیماران مسموم است و به دلیل موقعیت جغرافیای، بار مراجعه زیادی در حوزه مسمومیت با گاز منو کسید کربن را دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر علی موسوی، در نشست خبری مسمومیت با گاز منو کسید کربن با اشاره به اینکه گاز منو کسید کربن یک گاز بی بو و بی رنگ است که بین بروز علائم مسمومیت با این گاز و مراجعه به مراکز درمانی فاصله است، گفت: علائم مسمومیت با این گاز مشابه علائم سرماخوردگی است که از آن جمله می توان با آب ریزش بینی، سردرد و بی قراری اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

حادثه گاز گرفتگی در تهران جان ۳ نفر را گرفت

وی با بیان اینکه مسمومیت با گاز منو کسید کربن به راحتی قابل پیشگیری است، بیان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، بررسی کردن خروجی دود ناشی از سوخت به خارج از منز ل و بررسی مسیر دود کش ها در پیشگیری از مسمومیت نقش به سزایی ایفا می کند.

دکتر موسوی با اشاره به اینکه کودکان بیش از سایرین در معرض خطرات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن هستند، گفت: میزان تمایل گاز به اتصال با گلبول قرمز در افراد عادی ۲۰۰ برابر اکسیژن است که این مقدار در کودکان می تواند بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مادران باردار، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه ای نیز جز افراد در معرض خطر ناشی از مسمومیت با گاز منو کسید کربن هستند، اظهار کرد: می توان با پیشگیری از میزان مرگ و میر و عوارض بلند مدت ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن کاست.

آمار فوت ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن ۱۵۰ درصد افزایش یافته است

دکتر علی یزدانی، رئیس مرکز اوژانس پیش بیمارستانی و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با اشاره به اینکه مسمومیت با گاز منوکسید کربن مرگ آور است ، گفت: آمار نشان می دهد در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، نسبت به سال گذشته آمار فوتی های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن در حاشیه شهر به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد بیشتر است، گفت: تعداد ماموریت های ناشی از مسمومیت با گاز منو کسید کربن در سال جاری ۱۱ و جهار دهم درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از مهمترین علل مسمومیت با گاز منوکسید کربن می توان به استفاده از اجاق های آشپزی به عنوان وسایل گرمایشی، نشت گاز از بست ها و شلنگ بخاری اشاره کرد، ابراز کرد: بررسی استانداردهای لازم ساخت و ساز در بازدیدهای حوزه شهرداری می تواند در کاهش آمار مسمومین اشاره کرد.

دکتر یزدانی با اشاره به اینکه در هنگام مواجهه با فرد مسموم باید بیمار را به هوای آزاد انتقال داد و یا با باز کردن در و پنجره زمینه رساندن اکسیژن به بیمار را فراهم کرد، اظهار کرد: درمان اصلی برای بیماران مسموم اکسیژن رسانی است .

وی تاکید کرد: خوراندن نوشیدنی به بیمار بخصوص بیماری که دچار افت هوشیاری شده است موجب عفونت ریه و یا خفگی بیمار می شود بنابراین باید از این کار اجتناب شود.

زمان طلایی خدمت رسانی به بیماران مسموم ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت ابتدایی مسمومیت است

دکتر داوود سروش، دانشیار پزشکی قانونی و مسمومین و معاون درمان بیمارستان هاشمی نژاد مشهد نیز در این نشست با اشاره به اینکه بخش مسمومین بیمارستان هاشمی نژاد یکی از پر مراجعه کننده ترین بخش مسمومین در شرق کشور است ، گفت: خدمات دهی در اورژانس این بخش با حضور پزشکان با سابقه طب اورژانس و اکسیژن رسانی ۱۰۰ درصد به بیماران انجام می شود.

وی با بیان اینکه ۳۶ تخت مسمومین با آی سی یو مجهز و پزشکان مقیم به بیماران ارایه خدمت می کند، اظهار کرد: التهاب حاد بافت مغزی ، پارکینسون و کاهش کیفیت عملکرد مغزی از عوارض بلند مدت مسمومیت با گاز منو کسید کربن است .

دکتر سروش با اشاره به اینکه این عوارض می تواند حتی شش ماه بعد از ترخیص بیمار بروز کند، اظهار کرد: عوارض مسمومیت با گاز منوکسید کربن می تواند خود را با خستگی، بی حالی و ارجاعات مکرر به پزشک نشان دهد.

وی بیان کرد: بی حوصلگی، رخوت و خستگی، اختلالات قلبی و عروقی از جمله علایم بعدی مسمومیت با گاز منو کسید کربن است.

آموزش نکات ایمنی تا دورترین روستاهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود

دکتر محمدرضا جویا، رئیس گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۷۵۰ خانه بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور مراقبین سلامت و بهورزان مسئولیت ارائه نکات آموزشی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه برای آموزش نکات بهداشتی و علایم خطر به عموم مردم از پتانسیل سفیران و داوطلبان سلامت نیز استفاده می شود، گفت: هماهنگی های بین بخشی و سیاستگذاری آموزشی باید به نحوی باید باشد که کودکان در مدرسه با این نکات آشنایی داشته باشند و از سوی دیگر با ساخت و سازهای غیر استاندارد نیز برخورد شود.

دکتر جویا بیان کرد: ۲۴ درصد جمعیت تحت آموزش برای مسمومیت با گاز منوکسید کربن آمادگی دارند.

دکتر جویا با اشاره به اینکه باید آموزش ها در خصوص مسمومیت با گاز منو کسید کربن به حدی فراگیر شود که خانواده ها آگاهی یابند، زمانی که لوله بخاری آنها سرد است یعنی دچار وارونگی شده اند و دود ناشی از سوخت به داخل منزل وارد شده است، گفت: بررسی کردن مسیر دود کش، استفاده از لوله های بخاری استاندارد، عدم استفاده از اجاق آشپزی به عنوان وسیله گرمایشی در پیشگیری از مسمومیت ها نقش تعیین کننده ای ایفا می کند.

در این نشست سالن جلسات بیمارستان هاشمی نژاد به یاد بود دکتر محمد حسین کمال الدینی فوق تخصص مسمومین و معاون درمان فقید بیمارستان به نام ایشان نامگذاری شد.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1213774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =