آیین نامه‌های زلزله تزیینی هستند؛ ۸۵ درصد رعایت نمی‌شوند/ عبرت از زلزله ژاپن

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت: در صورت وقوع زلزله بزرگ در تهران یا دیگر تهرانی وجود نخواهد داشت یا قابل استفاده نخواهد بود، با وقوع زلزله زیرساخت‌ها آسیب جدی می‌بینند و دیگر تاسیسات برق، آب و گازی باقی نخواهد ماند. امکان تردد مختل می‌شود چراکه در ۸۵ درصد ساختمان‌ها آئین‌نامه‌های زلزله دیده نشده است.

فریبرز ناطق‌الهی استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در گفت‌وگو با ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که زلزله‌ای مشابه ژاپن در ایران چه ابعادی خواهد داشت، گفت: آنچه ما باید از زلزله ژاپن عبرت بگیریم این است که ژاپن با وجود قوانین سختگیرانه در ساخت و ساز، استفاده از مصالح درست و نظارت قوی و آموزش دقیق مردم در زلزله بزرگ دچار مشکل می‌شود و تصور کنید که در کشور ما با وجود بی‌توجهی به این مسائل چه اتفاقی رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

سالگرد زلزله بم و درس‌هایی که نیاموختیم / تخلفات در ساختمان‌سازی و مانورهای نمایشی

ناطق‌الهی توضیح داد: هنوز در کشور ما شهردار بر روی اینکه امکان وقوع زلزله بالای هفت در تهران وجود دارد یا خیر، بحث می‌کند و از اینکه می‌شود ساختمان ۴۳ طبقه روی گسل بسازیم یا خیر سوال می‌کند، درحالی که مسائل مهمتری وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله بزرگ در تهران یا دیگر تهرانی وجود نخواهد داشت یا قابل استفاده نخواهد بود، عنوان کرد: با وقوع زلزله زیرساخت‌ها آسیب جدی می‌بینند و دیگر تاسیسات برق، آب و گازی باقی نخواهد ماند. امکان تردد مختل می‌شود چراکه در ۸۵ درصد ساختمان‌ها آئین‌نامه‌های زلزله دیده نشده است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله افزود: ژاپن کشوری است که آئین‌نامه‌های آن برای زلزله در برخی بخش‌ها سه برابر ایران و آمریکا است. ژاپن تجارب بسیار تلخی داشته و یک بار توکیو به طور کل ویران شده است و همین موضوع باعث شده تا قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در سال‌های متمادی اعمال کنند؛ با وجود این در زلزله‌ای به این بزرگی دچار مشکل می‌شوند.

ناطق‌الهی عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته وقتی زلزله می‌آید، خسارات عمده اقتصادی را تجربه می‌کنند اما در کشورهای توسعه نیافته تعداد تلفات بسیار زیاد است. اقتصاد ژاپن هم در زلزله اخیر صدمه خورد.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله بیان کرد: ما در امر مدیریت زلزله موفق نبوده‌ایم و باید گروه‌های متولی زلزله و مدیریت بحران تغییر پیدا کرده و افرادی جایگزین شوند که بتوانند با تکنولوژی‌های جدید، چاره‌ای بیاندیشند. مکزیک بعد از زلزله ۱۹۸۵ این کار را انجام داد و تحولات جدی ایجاد کرد و ۲۰ سال بعد در زلزله‌ای مشابه آمار تلفات و تخریب ساختمان‌ها در این کشور کاهش پیدا کرد.

ناطق‌الهی تاکید کرد: مردم باید ایمنی ساختمان‌ها، رعایت آئین‌نامه‌ها و آموزش را از مسئولان مطالبه کنند. وقتی مطالبه‌ای نباشد، مسائل دیگر شهری در اولویت مسئولان قرار می‌گیرد. اگر ۱۰ میلیون تهرانی داریم و هر روز حتی بخشی از این جمعیت با نمایندگان مجلس، شهراری‌های مناطق و حوزه مدیریت بحران تماس بگیرند و طلب کنند که تهران شرایط بهتری در برابر زلزله داشته باشد، مسئولان هم جدی‌تر کار می‌کنند. این کار متولیان امر را آگاه می‌کند که باید به آن بپردازند.

وی ادامه داد: اگر مطالبه باشد، بودجه هم تزریق می‌شود. در کشورهایی مانند شیلی، مکزیک، ایالت‌ کالیفرنیا مردم از مسئولان طلب کردند و مسئولان هم اقدام کردند. دولت ابزار ایجاد تغییر را دارد اما ایمنی را اولویت قرار نداده است و مشکل اینجاست که دولتمردان ابعاد حادثه را درک نکرده‌اند چراکه در صورت وقوع حادثه خود مسئولان و خانواده آن‌ها هم دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، روز اول سال ۲۰۲۴ برای ژاپنی‌ها روز سختی بود زلزله‌ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر در یکی از شهرهای آن به وقوع پیوست که تاکنون ۱۶۱ کشته داشته است. ژاپن هر ساله صدها زمین لرزه را تجربه می‌کند، اگرچه بیشتر آنها به دلیل قوانین سختگیرانه ساختمانی که بیش از چهار دهه است اجرا می‌شود، هیچ خسارتی ایجاد نمی‌کنند. اما بسیاری از سازه‌ها قدیمی تر هستند، به ویژه در جوامع روستایی مانند نوتو.

این کشور هنوز درگیر عواقب زلزله مهیب سال ۲۰۱۱ است که باعث بروز سونامی شد، حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر کشته یا مفقود شدند و فاجعه هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیما را ایجاد کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1214668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =