مخبر: توسعه مناسبات با آفریقا راهبرد جدی دولت سیزدهم است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، افزود: متاسفانه سهم کشور نیجر در این تعاملات اقتصادی بسیار اندک است که با توجه به زمینه های متعدد همکاری که میان دو کشور وجود دارد باید به سرعت مناسبات اقتصادی خود را افزایش دهیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد مخبر ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست مذاکرات مشترک جمهوری اسلامی ایران با جمهوری نیجر با اشاره به انقلاب مردم نیجر اظهار داشت: طبیعی است که جریان یک جانبه گرایی و سلطه جهانی با استقلال طلبی ملت ها مقابله کند اما اگر با جدیت و اعتماد به نفس در برابر زورگویان به مقاومت ادامه دهیم، قطعاً‌ دشمنان مایوس خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

مخبر: به سمت تولید صد درصدی دارو در کشور حرکت کنیم

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری تحریم های ۴۰ ساله ملت ایران و تهدیداتی که دشمنان از روزهای نخست پس از انقلاب اسلامی علیه ملت ایران انجام می دادند، تصریح کرد: خوشبختانه ملت ایران با مقاومت توانسته اند این سختی ها را پشت سر بگذارند و امروز حتی تصور تهدید نظامی علیه ملت ایران در دنیا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربیات فراوانی در خصوص بی اثرکردن و مقابله با تحریم ها دارد، گفت: ایران آمادگی دارد تجربیات و دانش خود را برای مقابله با تحریم ها در اختیار دولت و مردم نیجر قرار دهد.

مخبر با تاکید بر اینکه دولت و مردم نیجر نباید در برابر تهدید زورگویان متزلزل شوند، گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک به مردم نیجر به خاطر استقلال طلبی،‌ آمادگی دارد تجربیات خود را در مبارزات انقلابی و مقابله در برابر تهدید دشمنان در اختیار آنها قرار دهد.

مخبر با تاکید بر اینکه دولت و مردم نیجر نباید در برابر تهدید زورگویان متزلزل شوند، گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک به مردم نیجر به خاطر استقلال طلبی،‌ آمادگی دارد تجربیات خود را در مبارزات انقلابی و مقابله در برابر تهدید دشمنان در اختیار آنها قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، افزود: متاسفانه سهم کشور نیجر در این تعاملات اقتصادی بسیار اندک است که با توجه به زمینه های متعدد همکاری که میان دو کشور وجود دارد باید به سرعت مناسبات اقتصادی خود را افزایش دهیم.

وی با یادآوری زمینه های متعدد همکاری میان ایران و نیجر، گفت: دو کشور می توانند در حوزه های مختلف نظیر انرژی،‌ کشاورزی، و معدن همکاری داشته باشند و ایران آماده است در زمینه ساخت نیروگاه،‌ اکتشافات معدنی، احداث مسکن،‌ تولید خودرو و ساخت بزرگراه و راه آهن توافقاتی عملیاتی را با کشور نیجر منعقد کند.

مخبر همچنین بر لزوم پیگیری مجدانه توافقات و تفاهماتی که پیشتر از سوی دو کشور منعقد شده تاکید کرد و اظهار داشت: کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور باید توافقات گذشته را با جدیت دنبال و بسترهای لازم را برای عملیاتی شدن آنها مهیا کند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تسریع افتتاح سفارت نیجر در تهران گفت: باید به تناسب روابط و مناسبات نزدیک سیاسی میان دو کشور، مراودات و مناسبات اقتصادی فیمابین را تقویت کنیم و با استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری شاهد توسعه همکاری ها در حوزه بازرگانی و تجاری باشیم.

وی همچنین با اشاره به دستاوردها، تجارب و توانمندی های کشورمان در حوزه علوم دانش بنیان گفت: ایران آمادگی دارد تجربیات و دستاوردهای دانش بنیان خود را در زمینه های مختلف در اختیار مردم نیجر قرار دهد.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود نیز به جنگ غزه نیز اشاره و خاطر نشان کرد: نمی توانیم به عنوان دو کشور مسلمان نسبت به فجایعی که امروز در غزه اتفاق می افتد بی تفاوت باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اتفاقاتی که امروز در غزه رخ می دهد در طول تاریخ کم نظیر است و دشمنان مردم فلسطین که تصور می کردند می توانند ظرف مدت کوتاهی به خواسته های خود برسند و غزه را تصرف کرده و حماس را از این منطقه بیرون کنند،‌ امروز کاملاً‌ گرفتار شده اند و انتقام آن را از غیرنظامیان و زنان و کودکان می گیرند و این نشان می دهد که ادعای آنها مبنی بر اینکه هر تصمیمی بخواهند می توانند عملی کنند کاملاً‌ پوشالی و بی اساس بوده است.

انقلاب اسلامی و مبارزات ایران علیه استعمار الگوی مناسبی برای مردم نیجر است

نخست وزیر نیجر نیز در این مذاکرات مشترک با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی و مبارزات ملت ایران علیه استعمار الگوی مناسبی برای مردم نیجر بوده است، گفت: دین مبین اسلام و استقلال طلبی و مبارزه علیه استعمار از نقاط مشترک ملت های دو کشور است و مردم نیجر علاقمند هستند از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنند.

علی لامین زین همچنین با اشاره به تهدیدها و تحریم های علیه مردم نیجر گفت: مردم ما علی رغم این تحریم ها روی پای خود ایستاده اند و در برابر دشمنان مقاومت می کنند و مصمم هستیم این مسیر را ادامه دهیم.

آمادگی داریم سومین نشست را به میزبانی نیجر برگزار کرده و اسناد همکاری در زمینه های مختلف انرژی،‌ معدن، بهداشت و درمان،‌ حمل و نقل و سایر موضوعات را به امضا برسانیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دو نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور تصریح کرد: آمادگی داریم سومین نشست را به میزبانی نیجر برگزار کرده و اسناد همکاری در زمینه های مختلف انرژی،‌ معدن، بهداشت و درمان،‌ حمل و نقل و سایر موضوعات را به امضا برسانیم.

علی لامین زین همچنین حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم غزه و فلسطین را ستایش و اظهار امیدواری کرد پس از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های ایران و نیجر شاهد توسعه روابط و گسترش مناسبات فیمابین باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =