رقابت ۸هزار تیم از دانشگاه‌های کشور در رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب از برگزاری دوره استانی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی با حضور ۸ هزار تیم از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های وزارتخانه‌های علوم، بهداشت خبر داد.

حسن غنیمتی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی تهران غرب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از حضور و رقابت ۸ هزار تیم از کشورهای سراسر کشور در مرحله استانی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی خبر داد و گفت: دوره استانی رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی در تهران به میزبانی واحد تهران غرب است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ذیل وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی و دانشگاه آزاداسلامی و جهاد دانشگاهی و علمی و کاربردی و فرهنگیان در این مرحله به صورت تلفیقی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کرسی‌های آزاد اندیشی تمرین بیان مسئولانه اندیشه است

غنیمتی اضافه کرد: البته تیم‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های هر کدام از وزارتخانه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌تر به صورت جداگانه با یکدیگر به رقابت پرداخته بودند و برترین آنها در این مرحله حاضر شده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه موضوعات کرسی‌های آزاداندیشی برای مرحله استانی ناحیه‌بندی و تقسیم‌بندی شده است، گفت: به عنوان مثال محور سلامت به دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت واگذار شده است. به این معنا که تیم‌هایی که موضوع مرتبط با سلامت را انتخاب می‌کنند در این دانشگاه‌ها به رقابت می‌پردازنند. البته در نهایت مدیریت برگزاری کرسی‌ها در استان‌ها با دانشگاه آزاد اسلامی هر استان است. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد هر استان؛ دبیر برگزاری مرحله استانی این رویداد ملی است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی جغرافیایی دانشگاه‌ها به یکدیگر، یک دانشگاه به عنوان میزبان انتخاب می‌شود. مثلا تهران غرب میزبان دانشگاه‌های علامه طباطبایی یا تربیت مدرس است. همچنین برخی واحدها مانند علوم و تحقیقات و تهران غرب و تهران مرکز تمام محورها را به صورت متمرکز برگزار می‌کنند. ولی در استان‌ها این محورها بین دانشگاه‌ها توزیع شده است.

غنیمتی با بیان اینکه ۶ هزار تیم از ۸ هزار تیم حاضر در این مرحله از رویداد ملی آزاداندیشی از دانشگاه آزاداسلامی هستند، گفت: آمار قابل توجه دانشگاه آزاداسلامی به این علت است که دانشگاه‌های دیگر اولین سال است که در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند و تجربه چندانی ندارد. ولی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی با ساختار و نوع رقابت کرسی‌ها آشنا هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی تهران غرب عنوان کرد: مرحله استانی رویداد ملی آزاداندیشی باید تا قبل از عید نوروز یعنی تا پایان اسفندماه پایان یابد. سپس مرحله مجازی کشوری از اول اردیبهشت سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود. در نهایت نیز رقابت‌های کشوری به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی افزود: اگر می‌خواستیم مرحله کشور این رویداد را حضورزی برگزار کنیم، حدود ۳ هزار دانشجو به همراه استاد راهنما را باید اسکان ‌میدادیم. این موضوع به دلیل نبود امکانات امکان پذیر نبود. برای همین تصمیم گرفته شد مرحله کشوری یکبار مجازی و یکبار به صورت حضوری برگزار شود.

غنیمتی با اشاره به اینکه تیم‌ها، دانشگاه‌ها و استان‌ها برای حضور در مرحله بعدی رویداد ملی آزاد اندیشی سهمیه دارند، گفت: به ازای هر ۱۶ تیم، یک سهیه(یک تیم) برای حضور در مرحله کشوری در نظر گرفته شده است. در واقع انتظار داریم که حدود ۵۰۰ تیم از این ۸ هزار تیم در مرحله بعدی کشوری این رویداد به عنوان برگزیده حاضر شوند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی تهران غرب درباره اهداف برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مطرح کرد: دانشجویان به عنوان متفکران و نخبگان جامعه در این رویدادملی آموزش می‌بینند که مستند و مستدل و منطقی و عقلانی صحبت کرده و از طرز فکر و عقیده خود دفاع کنند. همچنین از حرف زدن بدون دلیل و به دور از منطق خودداری کنند. علاوه بر آن؛ رعایت اصول عقلانی و احترام گذاشتن به طرف مقابل را نیز یاد می‌گیرند.

این مسئول با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی در محورهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، سلامت، هنر و معماری برگزار می‌شود، گفت: ما تلاش داریم تا ایرادات هر دوره را برطرف و اصلاح کنیم. به عنوان مثال برخی ازشرایط در دوره‌های نخست برگزاری این رویداد به گونه‌ای دیگر بود. یعنی تیم‌ها مجبور بودند برخلاف نظرشان از موضوعی دفاع کنند. زمانیکه آنان به این موضوع اعتقادی ندارند، چگونه باید از آن دفاع کنند؟ این موضوعات اصلاح شده است. بنابراین اکنون دیگر تیم برخلاف آن چیزی که مد نظرشان است، از موضوع یا عقیده‌ای دفاع نمی‌کنند.

وی ادامه داد: رویداد ملی آزاداندیشی در سال گذشته با ۹ گزاره برگزار شد. در نهایت متوجه شدیم که این تعداد زیاد است و مشکلاتی را به وجود می‌آورد. بنابراین تعداد را کم کرده‌ایم. همچنین تجربه در فرآیند و بازتولید آیین‌نامه‌ها لحاظ می‌شود.

غنیمتی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از پایان این دوره، رقابت‌ها به صورت مجازی ادامه خواهد داشت. ما تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان سال جاری مقدمات آن را انجام دهیم. هر چه میزان مشارکت دانشجویان و تیم‌ها در رقابت کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر باشد، فضای آزادندیشی و آزادی بیان بیشتر نمایان خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =