رشد ۳۰ درصدی تعداد کرسی‌های آزاداندیشی نسبت به سال گذشته / آیین‌نامه جدید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی وزارت علوم گفت: تعداد کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مهدی ذوالفقار زاده مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اظهار کرد: ما از ۲ بُعد برای ارتقای کرسی‌ها فعالیت کرده‌ایم. یک بُعد شامل فضای تقویت و رشد کمی کرسی‌ها از لحاظ تعداد، آمار و ارقام است. در بُعد دوم به کیفی سازی و ارتقا فضای گفت‌وگو و نقد و گفت و شنود در دانشگاه‌ها پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

هم‌افزایی آموزش عالی برای آزاداندیشی / دانشگاه آزاد و وزارت علوم ۷۶۹ کرسی برگزار کردند

وی با بیان اینکه آمار ارائه شده درباره کرسی‌های آزاداندیشی بر اساس سامانه فرنما و به‌روز است، گفت: حدود ۷۶۹ کرسی آزاداندیشی از ابتدای سال تحصیلی جدید(مهرماه) تا هم اکنون برگزار شده است. تعداد کرسی‌های آزاداندیشی در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹۶ بوده است. بنابراین تعدا کرسی‌ها حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

ذوالفقار زاده با اشاره به اینکه تعداد کرسی‌های آزاد اندیشی رشد داشته‌اند، گفت: البته این آمار براساس اطلاعات ثبت شده توسط کارشناسان فرهنگی در سامانه فرنما است. به این معنا که به طور قطع آمار بیشتر بوده ولی به علت سختگیری و صحت سنجی و غربال‌گری تعداد ثبت شده در سامانه کمتر واقعیت است.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی وزارت علوم گفت: تعداد کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد افزایش یا نرخ رشد یا آهنگ رشد داشته است. در واقع دو برابر شده است. درباره انتخاب سال‌های مورد قیاس هم باید گفت که اگر آمار امسال را با سال ۱۴۰۰ مقایسه کنیم، به علت کرونا آمار به شدت افزایش داشته و نرخ رشد واقعی نبود.

وی ادامه داد: البته ما فقط به فضای کمی اکتفا نکردیم و چندین برنامه هم برای فضای کیفی‌سازی کرسی‌ها انجام دادیم. در این راستا آیین نامه کرسی‌های آزاداندیشی در حال انجام است. این آیین‌نامه برای یک دهه گذشته یعنی ۹۳ بوده است و نیاز به بازنگری از سوی دانشجویان و معاونان فرهنگی دانشگاه احساس می‌شد. البته در این باره رویکرد خرد جمعی و جمع سپاری انجام شده هر چند که مرجع قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ذوالفقار زاده بیان کرد: تابستان از ظرفیت دانشجویی، فعالان و کارشناسان حوزه فرهنگی به ویژه کرسی‌های آزاداندیشی استفاده کردیم. پیشنهادات جمع‌بندی شد و در نهایت آن در کارگروه‌های مختلف در معرض بحث گذاشته شد. سپس افراد مختلف و صاحب‌نظر از طریق سامانه هدف درباره این تغییرات و بازنگری آیین‌نامه اظهار نظر کردند.

این مسئول گفت: این تغییرات آیین نامه آماده شده و به زودی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته فرهنگی تربیتی شورای اسلامی شدن ارسال می‌شود.

وی گفت: علاوه بر آن؛ دوره آموزشی برای رشد و توانمندسازی کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شد و فضای گفت‌وگو و قوانین را به آنان منتقل شد.

ذوالفقار زاده در پایان خاطرنشان کرد: کرسی آزاداندیشی امسال با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد دانشگاهی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار می‌شود. کرسی‌‍های که مخاطب پسند هستند وتضارت آرا در آنها رعایت شده و منتخب هستند در جشنواره‌ای جداگانه‌ای به نام برهان به رقابت می‌پردازنند. فضای کرسی‌ها باید زنده و پویا و به دور از رقابت باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =