هم‌افزایی آموزش عالی برای آزاداندیشی / دانشگاه آزاد و وزارت علوم ۷۶۹ کرسی برگزار کردند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از برگزاری ۷۶۹ کرسی آزاداندیشی از ابتدای سال تحصیلی تا کنون خبر داد.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اظهار کرد: آزاداندیشی در دانشگاه‌ها یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است. در این راستا نیز مجموعه اقداماتی در نظام آموزش عالی کشور انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

کرسی‌های آزاد اندیشی تمرین بیان مسئولانه اندیشه است

وی بیان کرد: بر اساس آمارهای ثبت شده در سامانه فرنما(سامانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم) ۷۶۹ کرسی آزاد اندیشی در بازه زمانی اول مهر تا ۲۵ دی ماه برگزار شد.

کلانتری ادامه داد: البته مجموعه آموزش عالی در موضوع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی سال‌هاست که عقب افتادگی دارد و همگان نیز به این موضوع اذعان دارند. به طوریکه رهبر انقلاب بارها این موضوع را از مسئولان مربوطه مطالبه کرده‌اند.

کلانتری تصریح کرد: در حال حاضر مجموعه آموزش عالی یکی از موضوعات اصلی خود را رونق آزاداندیشی در کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها قرار داده است. مجموعه‌ای از اقدامات نیز در این خصوص صورت گرفته است. یکی از این اقدامات اساسی، بازنگری آیین‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای تسهیل برگزاری جلسات آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها، جلسات متعددی با مسئولان این حوزه داشتیم. علاوه بر آن ابلاغیه‌های متعددی نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم، گفت: البته مقاومت‌هایی در برابر برگزاری کرسی‌ها وجود داشت که بخش عمده‌ای از این مقاومت‌ها، مقاومت‌های ذهنی و علمی بود. بخشی دیگر هم به ایرادات رویه‌های حاکم بر می‌گردد. ما تلاش کردیم این موضوع را به تدریج مرتفع کنیم.

وی با تصریح بر اینکه اقدماتی برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت انجام می‌شد. این اقدامات در راستای جهاد دانشگاهی است، گفت: بنابراین ما در وزارت علوم به این نتیجه رسیدیم که جلساتی را به صورت مشترک برگزار و به صورت هم افزا فعالیت کنیم. تا فعالیت تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. علاوه بر آن، فضا و شرایط را برای آزاد اندیشی واقعی در دانشگاه‌ها فراهم شود و شکل بگیرد.

کلانتری با بیان اینکه دانشگاه‌ها در توامان با برگزاری برنامه‌های متعدد و متنوعی مانند تریبون آزاد و کرسی نقد و مناظره، می‌توانند به صورت متمرکز کرسی آزاداندیشی را با همکاری دانشگاه ازاد اسلامی کرسی را پیگیری کنند، گفت: کلید این هم افزایی درخصوص آزاد اندیشی نیز امسال با این برنامه مشترک آغاز شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مطرح کرد: تجربه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی داشته، تجربه موفقی است. این تجارب مبتنی بر جهاد دانشگاهی و از دانشگاه‌ها حاصل شده است. امسال کرسی‌ها با همراهی مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به گلایه برخی از دانشجویان مبنی بر اینکه برای ثبت نام مشکلاتی داشتند، بیان کرد: بله؛ اختلالاتی در روند ثبت نام گروه‌ها برای شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی در سامانه‌ها رخ داد. این اختلالاتی مرتبط به اختلالات و حملاتی بود که به سامانه کلان کشور در فضای اینترنت داشتیم.

به گفته کلانتری؛ به طور طبیعی در اولین دوره بخشی از ناهماهنگی‌ها معمول است؛ اما تلاش کردیم این موضوع را مدیریت کنیم تا منجر به آسیب به کل کار نشود. در این راستا، در استان‌ها هماهنگی بسیار عالی بین دانشگاه‌ها و دانشگاه ‌آزاداسلامی و دانشگاه‌ها علوم پزشکی و نهاد رهبری و جهاد دانشگاهی صورت گرفت.

این مسئول افزود: در ادامه زمان ثبت نام دانشجویان برای شرکت در کرسی‌های آزاد اندیشی دو سامانه وزارت علوم و دانشگاه آزاداسلامی با یکدیگر و در کنار هم فعالیت کنند. به این معنا که بخشی از ثبت‌نام‌ها از طریق سامانه وزارت علوم و بخش دیگر از طریق سامانه دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. ولی در نهایت از لحاظ فنی مشکلی نبوده و این سامانه‌ها با یکدیگر هم افزا شده‌اند. در حال حاضر روند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =