میزان مشارکت در انتخابات به کارآمدی مجلس بستگی دارد/ ضرورت تدوین الگوی نوین برای تعامل قوای مجریه و مقننه

رئیس دانشگاه آزاد گفت: میزان مشارکت به این بستگی دارد که چگونه مجلس کارآمد بسازیم؛ کارآمدی در تعریف رابطه مجلس و دولت است و در این صورت مشارکت جدی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در سی امین جلسه شورای معاونین و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: امام(ره) مردم سالاری دینی را مطرح کردند و در دال مرکزی حکمرانی قرار دادند و حرکتی را رقم زدند که بعد از نیم قرن اثرات آن را در منطقه در حال مشاهده هستیم.

بیشتر بخوانید:

نقش پررنگ اساتید دانشگاه در ترغیب به شرکت در انتخابات

وی ادامه داد: در زمان انقلاب دو تفکر شرق و غرب مطرح بود که خود امام افول شرق را خبر دادند و امروز هم شاهد افول غرب سلطه گر هستیم.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه برای نسل جوان از انقلاب اسلامی کم گفته‌ایم ، افزود: دوران سرسپردگی و آقایی هیچ‌گاه قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. در دوران سرسپردگی بعد از کودتای ۲۸ مرداد به نظام آمریکایی گذار کردیم و سه دانشگاه ملی از جمله صنعتی شریف به شیوه آمریکایی تاسیس شدند.

وی ادامه داد: در این دوران اگر تصمیمی در زمینه ایجاد دانشگاه اتخاد می‌شد، باید از هیئت مستشاری فرهنگی آمریکایی اجازه می‌گرفتند که این موضوع کجا و امروز که حملات مقاومت به پایگاه های آمریکایی انجام می‌شود، به کجا رسیده است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: یکی از نعمت های این ایام انتخابات مجلس و برخورداری از انتخابات سالم است که باید جوانان را مطلع کرد که کفران نعمت نکنیم. حوزه معاونت پارلمانی در دانشگاه آزاد نامش معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی است چون یک کران دولت و یک کران مردم است.

وی با بیان اینکه مجلس یا پارلمان دو وجهه تقنین و نمایندگی مردم دارد،تصریح کرد: در تعیین هییت دولت و نظارت بر آن و موضوع استیضاح معمولا آنقدر معاونت های پارلمانی را به خود مشغول میکند که از وظیفه ارتباطات اجتماعی خود دور میشوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تصویرسازی از کارآمدی دولت را معاونان باید رقم بزنند که ما به حوزه رسانه و روابط عمومی سپرده ایم! تصویرسازی از کارآمدی در مقابل جریانی که میخواهد بگوید انقلاب اسلامی ناکارآمد است، قرار گرفته است؛ درصورتی که این انقلاب وجهه مردم سالاری دینی بوده و دین را در عرصه اجتماعی کشانده است.

وی تصریح کرد: تصویری که معاونت‌های پارلمانی باید رقم بزنند در جلوه سازی از کارآمدی است. مجلس جدید در حال شکل گرفتن است پیشنهاد میکنم در یک همایش نحوه تعامل جدید دولت و مجلس را در قالب یک مدل مطرح کنیم که با هدف تنظیم روابط بر اساس کارآمدی پیش برود.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: قبل از اینکه بدانیم نمایندگان جدید چه کسانی هستند باید به یک الگوی نوین در شیوه تعامل دولت و مجلس برسیم.

وی افزود: ما نیازمند بازتعریف شیوه های جدید هستیم و اگر این کار انجام نشود اثرات مخربی دارد که امروز با آن مواجهیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به موضوع انتخابات بیان کرد: میزان مشارکت به این بستگی دارد که چگونه مجلس کارآمد بسازیم، کارامدی در تعریف رابطه مجلس و دولت است و در این صورت مشارکت جدی میشود و یک طرف این مسئله معاونین پارلمانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد غیرخصوصی و غیردولتی تا به امروز ۷ میلیون فارغ التحصیل؛یک میلیون و ۳۶۰هزار دانشجو ،۱۵۰ هزار دانش آموز و نزدیک به ۸۲۰ مدرسه دارد و این از هنرهای امام و مردم است چرا که مجموعه‌ای در کشور وجود ندارد که باری بر دوش دولت نداشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در ۵سال گذشته دانشگاه آزاد مسیر سختی را پشت سر گذاشته و امروز به یک دانشگاه با اقبال اجتماعی بالا بدل شده است، به صورتی که تعداد دانشجو از ۸۳۰هزار به یک میلیون و ۳۶۰هزار دانشجو رسیده است.

وی خطاب به معاونت های پارلمانی با تاکید بر اینکه مردم به شدت رصد و عملکرد شما را قضاوت میکنند؛ اضافه کرد: در عرصه دانش بنیان با سرمایه ۸۰۱ میلیاردی ، بزرگترین کنشگر این عرصه هستیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک تنه ۴۰ درصد بار آموزش عالی را به دوش می‌کشد، ادامه داد: بر اساس سند تحول و تعالی و مبتنی بر آمایش ما هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهیم مگر اینکه پاسخگوی مردم باشیم.

وی ضمن دعوت از میهمانان این نشست برای بازدید از نمایشگاه روایت تحول، افزود: امیدوارم در این انتخابات هم دشمن مایوس شود دشمنی که به دنبال مایوس کردن مردم از الگوی سوم حکمرانی و تعریف زن و جوان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =