آمریکا پیشگامی در علم و فناوری را از دست داده است/ آمریکایی‌ها نگران افزایش بی‌اعتمادی عمومی به علم هستند

کمیته عملکرد علم و فناوری آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر کرده به شرح وضعیت این کشور در دنیای علم و فناوری پرداخته و با اشاره به اینکه آمریکا جایگاه اصلی خود را در دنیای علم و فناوری از دست داده، راهکارهایی را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ «کمیته عملکرد علم و فناوری» آمریکا چند ماه پیش گزارش مفصلی را تحت عنوان «وضعیت علم در آمریکا» منتشر کرده است که حاوی نکات بسیار جالبی است. در این گزارش آمده است: سرمایه‌گذاری دولت آمریکا در علم و فناوری مدت طولانی است که امنیت ملی ما را تضمین می‌کند، سلامت و رفاه‌مان را بهبود می‌بخشد و اقتصاد و مشاغل‌مان را رشد می‌دهد. از پیشرفت‌های اولیه آمریکا در اکتشافات فضایی تا توسعه ریزتراشه، از نقشه‌برداری از ژنوم انسان تا پیشرفت‌های اخیر در انرژی همجوشی و بسیاری از دستاوردهای دیگر در ده‌ها بخش، همه ریشه در یک چیز دارند:

حمایت و سرمایه‌گذاری دولت از علم و فناوری که با نتایج درخشانی نیز همراه بود، در طول چند دهه گذشته از فهرست اولویت‌های ملی پایین آمده است و در حالی که آمریکا همچنان بسیار نوآور و رقابتی است، برنامه بلندمدتی برای آینده ندارد. از سوی دیگر، کاهش بودجه فدرال به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی همراه با عدم وجود یک استراتژی ملی باعث شده که این کشور برای آینده آماده نباشد. امروزه بودجه دولتی برای تحقیق و توسعه فقط هفت دهم درصد از تولید ناخالص داخلی است؛ در حالی که این رقم در سال 1964 حدود 1/9 درصد بود. این مبلغ با در نظر گرفتن رقبایی مانند چین که می‌خواهد تا پایان دهه میلادی از آمریکا در سطح سرمایه‌گذاری پیشی بگیرد در تضاد است.

کمیته عملکرد علم و فناوری (STAC) گروهی متشکل از 25 رئیس سازمان‌های غیرانتفاعی، دانشگاهی، بنیادی و شرکتی است که برای تقویت چشمگیر علم و فناوری آمریکا تلاش می‌کنند. این کمیته توسط «بیل نولی» پروفسور بازنشسته و بنیانگذار «کسب‌وکار برای تاثیرگذاری» در دانشگاه جورج تاون و مدیرعامل سابق انجمن بازنشستگان آمریکا، «سودیپ پریخ» مدیرعامل انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم و یکی از شرکای مجلات «ساینس» و «کیت یاماموتو» معاون سیاستگذاری و استراتژی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و رئیس انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم اداره می‌شود.

آمریکا پیشگامی در علم و فناوری را از دست داده است/ آمریکایی‌ها نگران افزایش بی‌اعتمادی عمومی به علم هستند

اعضای این کمیته متعهد به سرمایه‌گذاری مجدد روی علم و فناوری در آمریکا هستند که باعث نوآوری در موارد زیر می‌شود:

  • اطمینان از اینکه آمریکا همچنان رهبر جهانی در علم و فناوری است.
  • امنیت ملی را تقویت می‌کند.
  • جمعیت سالم‌تری ایجاد می‌کند.
  • اقتصاد را رشد می‌دهد.

در این گزارش آمده: در حالی که قوانینی چون «تراشه و علم» که در سال 2022 به تصویب رسید، نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم با این چالش‌ها مقابله کنیم و در مقیاس جهانی رقابت کنیم، همچنین نشان می‌دهد که لوایح مستقل مهم نیست چقدر لوایح مستقل فوری، مهم و امیدوارکننده هستند. اگرچه این اقدام در بهبود وابستگی ما به سایر کشورها برای تولید نیمه‌رساناها تأثیرگذار بود، اما بودجه برای بسیاری از سیاست‌های کلیدی علمی، مانند افزایش هزینه‌ها برای آژانس‌های تحقیقاتی، کافی نیست. نتیجه این شده که آمریکا هم اکنون به شدت نیاز به میلیاردها دلار برای تامین مالی نسل بعدی نوآوری و اکتشافات متحول کننده دارد و زمانی که بیشتر به بودجه نیاز دارد، در دسترس نیست.

گفتنی است که قانون تراشه و علم یک قانون فدرال آمریکا است که توسط 117 عضو کنگره تصویب شد و توسط رئیس‌جمهور جو بایدن در نهم اوت 2022 به قانون تبدیل شد. این قانون تقریباً 280 میلیارد دلار بودجه جدید برای تقویت تحقیقات داخلی و تولید نیمه‌هادی‌ها در آمریکا فراهم می‌کند. بیش از 52 میلیارد دلار برای تحقیق در مورد نیمه‌هادی‌ها و سایر تحقیقات علمی با هدف اصلی مقابله با چین اختصاص داده شد. این لایحه در بحبوحه کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها در نظر گرفته شد و قصد داشت کامپیوتر و اعتبار مالیاتی را به سازندگان تراشه که در آمریکا فعالیت می‌کنند، ارائه دهد. همچنین به وزارت بازرگانی ایالات متحده این اختیار اعطا شد که بر اساس تمایل شرکت‌ها برای حفظ تحقیقات، ایجاد تسهیلات و آموزش کارگران جدید، بودجه را تخصیص دهد.

بیشتر بخوانید:

تلاش آمریکا برای استعداد ربایی از چین / رقابت تنگاتنگ واشنگتن و پکن در علم و فناوری

اعضای این کمیته همچنین در گزارش خود می‌گویند: ما به عنوان روسای مشترک کمیته عملکرد علم و فناوری معتقدیم که سرمایه‌گذاری مستمر در علم و فناوری کاملاً ضروری است. نظرسنجی ملی ما از نزدیک به 2 هزار آمریکایی نشان می‌دهد که حمایت قوی از سرمایه‌گذاری بیشتر دولت و ایجاد قطب‌های علم و فناوری در سراسر کشور، همچنین توافق بر نقش اول دولت هم در تامین مالی و هم در تعیین اولویت‌های استراتژیک ضروری است تا علم و فناوری بتواند نقش بزرگی را در جامعه ما ایفا کند.

نتایج نظرسنجی

تصور می‌شود که آمریکا در حال از دست دادن رقابت برای رهبری جهانی در علم و فناوری است.

بیش از 75 درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که آمریکا یا رهبری جهانی خود را در علم و فناوری از دست داده است یا دارد از دست می‌دهد. کسانی که در بخش مراقبت‌های بهداشتی یا در ارتش یا امنیت ملی کار می‌کنند، به احتمال زیاد همچنان آمریکا را جلوتر از کشورهای دیگر می‌بینند. ولی کسانی که در زمینه STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) فعالیت می‌کنند، به احتمال زیاد می‌گویند که آمریکا در حال از دست دادن موقعیت خود است. 60 درصد از افراد در این نظرسنجی گفته‌اند که چین ظرف پنج سال آینده رهبر علم و فناوری جهان خواهد بود.

مانع اصلی پیشرفت علمی آینده آمریکا پایین بودن کیفیت آموزش STEM در مدارس است.

پاسخ دهندگان به این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که فقدان آموزش کافی STEM در دوره 12 ساله مدرسه مانع شماره یک پیشرفت علم و فناوری در آمریکاست. موانع اصلی دیگر از نظر آنها عبارتند از: تضعیف تحقیقات آمریکا توسط کشورهای خارجی، فراوانی تشریفات اداری در فرآیند پژوهش علمی آمریکا، فقدان یک استراتژی ملی علم و فناوری و بودجه ناکافی برای تحقیق و توسعه.

70 درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که کودکان امروز به دلیل شکاف‌های اجتماعی و سیاسی، تضعیف اقتصادی و بدتر شدن اثرات تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل، بدتر رشد خواهند کرد.

نمودار زیر دلایلی را که پاسخ دهندگان نظرسنجی در مورد افت تحصیلی دانش‌آموزان مطرح کرده‌اند، نشان می‌دهد:

آمریکا پیشگامی در علم و فناوری را از دست داده است/ آمریکایی‌ها نگران افزایش بی‌اعتمادی عمومی به علم هستند

دولت فدرال به عنوان محرک پیشرفت علم و فناوری در آمریکا تلقی می‌شود.

تعداد زیادی از پاسخ دهندگان (41 درصد) گفته‌اند که دولت فدرال مسئولیت اصلی تضمین قدرت علم و فناوری در کشور را برعهده دارد. 23 درصد دیگر شرکت‌های خصوصی را انتخاب کردند، در حالی که 22 درصد مؤسسات دانشگاهی و چهار درصد سازمان‌های غیرانتفاعی را انتخاب کردند.

اکثریت پاسخ دهندگان در ایدئولوژی‌ها و بخش‌های سیاسی موافق هستند که بودجه فدرال علم و فناوری حیاتی است.

تقریبا 70 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری دولت فدرال در علم و فناوری آنقدر مهم است که باید از کاهش بودجه جلوگیری کرد.

تمایل شدیدی برای حضور بیشتر و نقش پررنگ‌تر رهبران علمی در سیاست عمومی در همه هویت‌ها و بخش‌های سیاسی وجود دارد.

بیش از 80 درصد از پاسخ‌دهندگان - از جمله 89 درصد دموکرات‌ها، 81 درصد از مستقل‌ها و 76 درصد از جمهوری‌خواهان - مایلند نظرات بیشتری از رهبران علم در سیاستگذاری ببینند.

اکثر پاسخ دهندگان افزایش بی‌اعتمادی و سیاسی شدن علم را نگران کننده می‌دانند.

نزدیک به 80 درصد از پاسخ دهندگان نگران افزایش بی‌اعتمادی عمومی به علم هستند. بیش از 75 درصد از پاسخ دهندگان نگرانی‌های خود را در مورد بی‌اعتبار کردن دانشمندان توسط سیاستمداران مطرح کردند.

رشد سریع هوش مصنوعی نگرانی قابل توجهی را ایجاد کرده است.

39 درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که هوش مصنوعی تأثیر منفی بر جامعه خواهد داشت و اکثر آنها می‌گویند که دولت باید این فناوری در حال ظهور را تنظیم کند. در حالی که 25 درصد معتقدند این تأثیر، مثبت خواهد بود. 25 درصد دیگر معتقدند تأثیر آن خنثی خواهد بود، در حالی که 12 درصد اعلام کردند که در مورد اثرات این فناوری مطمئن نیستند و نظری ندارند.

نکته جالب اینجاست که کسانی که در حوزه‌های STEM کار می‌کنند، دیدگاه خوش‌بینانه‌تری دارند و 32 درصد می‌گویند که تأثیر هوش مصنوعی مثبت خواهد بود، در حالی که کسانی که معلم مدرسه در یکی از 12 پایه اصلی هستند، نسبت به این تاثیر بدبین هستند.

کسانی که در امنیت ملی کار می‌کنند در مورد سرقت مالکیت معنوی بین‌المللی بیشتر از همه نگرانند.

کسانی که در زمینه‌های نظامی یا امنیت ملی فعالیت می‌کنند، می‌گویند که قدرت‌های خارجی که تحقیقات و فناوری آمریکا را تضعیف یا سرقت می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین موانع پیشرفت علمی و فناوری این کشور هستند و این مساله بعد از بحث پایین بودن کیفیت آموزش STEM در مدارس، دومین عامل در پسرفت آمریکا در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود. این گروه همچنین اجرای قوی‌تر حقوق مالکیت معنوی آمریکا را سیاستی خواندند که بیشترین تأثیر را بر توانایی آمریکا برای رهبری در علم و فناوری خواهد داشت.

توصیه‌ها

در این گزارش آمده است: آمریکا با رقبایش بیگانه نیست. این کشور بارها و بارها در طول تاریخ، فراتر از درگیری‌های جهانی، بحران‌های رهبری و تهدیدهای وجودی پیش رفته است. در این زمینه باید روی راه حل‌های سیاست علمی و فناوری متفکرانه کار کنیم که همراستا با خطوط سیاسی، صنایع، بخش‌ها و رشته‌ها است.

واضح است که بسیاری از آمریکایی‌ها می‌خواهند که این کشور رهبری علمی بیشتری در سیاست‌گذاری، افزایش سرمایه‌گذاری در بودجه‌های علم و فناوری، و یک استراتژی ملی داشته باشد که نه تنها منطقی است، بلکه کشور را به سمت پیشرفت‌های جدید سوق می‌دهد. قانون «تراشه و علم» که در سال 2022 تصویب شد، نشان‌دهنده گام مهمی در این مسیر است.

توصیه‌های راهبردی

کمیته عملکرد علم و فناوری آمریکا با تجزیه و تحلیل کارشناسان موضوعی در تجارت، امنیت ملی، دانشگاه و علم و فناوری، 6 توصیه کلیدی را برای سیاستگذاران شناسایی کرد که هر کدام علم و فناوری را در آمریکا تقویت می‌کند:

  1. یک استراتژی ملی برای پیشرفت علم و نوآوری ایجاد شود.
  2. بودجه فدرال برای علم و فناوری از هفت دهم درصد به حداقل 1/4 درصد از تولید ناخالص داخلی در پنج سال آینده افزایش یابد.
  3. ضمن پرورش استعدادهای بین‌المللی، از وجود نیروی کار ماهر و متنوع در داخل کشور اطمینان حاصل شود.
  4. هماهنگی و مشارکت بیشتر 20 آژانس فدرالی با ماموریت‌های علمی.
  5. تقویت آموزش STEM در تمام سطوح به ویژه در مدارس.
  6. شراکت با کشورهای دیگر، هم متحدان و هم رقبا در چالش‌های جهانی.

ارزیابی پیشرفت

اعضای کمیته عملکرد علم و فناوری آمریکا معتقدند برای توسعه یک استراتژی ملی علم و فناوری ضروری است که فهرستی از معیارها برای ارزیابی اثربخشی آن ارائه شود و چندین سازمان مانند هیات ملی علوم و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به طور منظم داده‌های کلیدی را ردیابی و گزارش‌هایی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات رقابتی صادر کنند. سیاستگذاران نیز باید این فهرست را به عنوان معیاری برای پیشگامی آمریکا در علم و فناوری دنبال کنند.

این کمیته معتقد است که ادراک عمومی یک شاخص مهم به شمار می‌آید، ولی ردیابی عوامل زیر نیاز است:

  • افزایش سرمایه‌گذاری فدرال در زمینه تحقیق و توسعه
  • میزان رقابتی بودن کشور در سطح جهانی در حوزه علم و فناوری
  • سطح اعتماد یا بی‌اعتمادی به دانشمندان و یافته‌های علمی آنها
  • کیفیت آموزش بنیادی، به ویژه آموزش STEM در مدارس
  • نقش موثر علم در تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های راهبردی
  • اطمینان از اینکه کودکان امروز بهتر و سالم‌تر زندگی خواهند کرد و زندگی ایمن‌تری نسبت به والدین‌شان خواهند داشت یا خیر

چالش‌های امروز

در گزارش کمیته عملکرد علم و فناوری آمده است: امروز ملت ما در مقطع حساسی قرار دارد. سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی ما تکه تکه شده و به دلیل هزینه‌های بالا قادر به فعالیت نیست. امنیت غذایی و آب در بخش‌های بزرگی از کشور ما و کشور مخاطره‌آمیز است. جهان زیرساخت انرژی ما برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت رو به رشد مناسب نیست. و تغییرات آب و هوایی شروع به دگرگون کردن زندگی روزمره ما کرده است.

آمریکا در صحنه جهانی در حال مبارزه با یک رقیب سرسخت یعنی چین است. این رقابت در هیچ کجا به اندازه رقابت جهانی نوآوری حیاتی نیست. در چند دهه گذشته، چین سرمایه‌گذاری خود را در تحقیق و توسعه سرعت بخشیده و نیروی کار STEM، عملیات تولیدی پیشرفته و قابلیت‌های علمی و فناوری کلی خود را تقویت کرده است.

این گزارش همچنین می‌گوید: آمریکا باید با دوستان و رقبای خود به طور یکسان همکاری کند تا بتواند با تهدیدات وجودی پیش روی سیاره‌مان مقابله کند. با توجه به روابط عمیق اقتصادی و تحقیقات علمی ما، این به معنای یافتن راه‌هایی برای مشارکت با چین در موضوعات کلیدی، مانند تغییر آب و هوا است؛ حتی با وجودی که پکن خطرات امنیتی مهمی را برای آمریکا ایجاد کرده است. چالش‌های بزرگ جهانی را فقط می‌توان با اجماع بین‌المللی برای استفاده از قدرت علم و فناوری برای تغییر شکل جهان به سوی بهتر شدن حل کرد.

مزایای سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری

نتیجه نظرسنجی کمیته عملکرد علم و فناوری نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری روی علم و فناوری مزایایی چون امنیت انرژی و زیرساخت‌ها، افزایش امنیت ملی، بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی، تقویت اقتصادی و رشد شغلی و مبارزه با تهدیدهایی مانند تغییرات آب و هوایی و خشکسالی را دارد.

نمودار زیر نشان می‌دهد که افراد چه مواردی را به عنوان مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری روی علم و فناوری اعلام کرده‌اند:

آمریکا پیشگامی در علم و فناوری را از دست داده است/ آمریکایی‌ها نگران افزایش بی‌اعتمادی عمومی به علم هستند

انتهای پیام/

کد خبر: 1218606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =