الجزیره: عراق دستکم تا ۱۰ سال دیگر به واردات گاز متکی است

پایگاه خبری الجزیره با بیان اینکه عراق به شدت به گاز ایران نیاز دارد، آورده است این کشور دستکم تا ۱۰ سال دیگر به واردات گاز متکی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «عراق سالانه چهار میلیارد دلار برای واردات گاز ایران هزینه می‌کند»، این را پایگاه خبری الجزیره امروز یکشنبه به نقل از عضو کمیسیون انرژی پارلمان عراق بیان داشت.

بیشتر بخوانید:

ایران و ترکیه برای احداث خط جدید انتقال گاز توافق کردند

الجزیره در گزارشی با عنوان آیا سرمایه‌گذاری‌های عراق در میادین گاز و نفت، این کشور را به خودکفایی در گاز خواهد رساند آورده است:« عراق به شدت به گاز وارداتی ایران متکی است که سالانه میلیاردها برای آن هزینه می‌کند».

این رسانه قطری همچنین به نقل از نبیل المرسومی، استاد اقتصاد دانشگاه المعقل بصره و کارشناس نفتی این کشور هم تاکید کرد، عراق چهار میدان گازی دارد که شامل میدان‌های عکاز الانبار، المنصوریه دیالی، سیبا در البصره و خورمور در سلیمانیه است که از این میادین دو میدان عکاز و المنصوریه هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفتند و میدان گازی سیبا هم فقط میعانات تولید می‌کند.
المرسومی درباره نیاز فعلی عراق به گاز تاکید کرد: نیاز عراق به گاز بسیار بیشتر از مقدار تولید در این کشور است. عراق سالانه حدود ۳ میلیارد فوت مکعب استاندارد گاز تولید می‌کند که نیمی از آن به شکل گاز همراه سوزانده می‌شود و روی حدود ۱.۶ میلیون فوت مکعب استاندارد آن سرمایه گذاری می‌شود، در شرایطی که عراق حدودا به ۴۰ میلیون متر مکعب گاز در روز نیاز دارد.

وی افزود: این داده‌ها نشان می‌دهد که اگر عراق در همه گازهای همراه نفت هم سرمایه گذاری کند، میزان تولید گاز، این کشور را به خودکفایی نمی‌رساند.
المرسومی با بیان اینکه نیاز عراق به انرژی الکتریکی تولید شده از طریق گاز به طور مداوم در حال افزایش است، گفت: تقاضا برای انرژی الکتریکی در عراق امروز حدود ۳۶ هزار مگاوات برآورد می‌شود، در حالی که انتظار می‌رود حجم تقاضا در سال ۲۰۵۰ به حدود ۷۰ هزار مگاوات برسد.
این اقتصاددان توضیح داد که کشور عراق طی ده سال آینده نمی‌تواند به خودکفایی در زمینه گاز طبیعی دست یابد، حتی اگر دولت در میدان‌های گاز طبیعی از جمله میدان گازی خور مور سرمایه گذاری کند که به طور دوره‌ای مورد حملات مکرر قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاری کند، از گاز این میدان در حال حاضر برای تولید ۸۰ درصد از انرژی برق منطقه کردستان عراق استفاده می‌شود.

در همین خصوص الجزیره نقل از النمار العبیدی، یک کارشناس اقتصادی نیز تاکید کرده است دلایل زیادی وجود دارد که توانایی عراق را برای دستیابی به خودکفایی در گاز طبیعی، اعم از آزاد یا همراه، محدود می‌کند و این نشان می‌دهد که عدم سرمایه‌گذاری در میادین عکاز و منصوریه منجر به ادامه واردات بزرگ گاز از ایران می‌شود.

وی تنوع بخشیدن به منابع تولید برق به ویژه با سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی و معرفی نیروگاه‌های تولید برق با انرژی نفت، علاوه بر لزوم تسریع در تکمیل اتصال شبکه برق ملی به کشورهای عربی خلیج فارس و اردن را از راه های کاهش اتکای عراق به واردات گاز از ایران خوانده است.

هاتف سهر المشعل، نماینده عراقی نیز در ادامه گفت‌وگو با الجزیره سرمایه گذاری برای جمع آوری گازهای همراه نفت در عراق را مهم ارزیابی کرده و گفته است این امر می‌تواند ۶۵ درصد از نیاز فعلی عراق به گاز را تامین کند و در این راستا بغداد قراردادهایی را با شرکت فرانسوی توتال امضا کرده که در نیمه‌های سال ۲۰۲۶ اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: اهمیت سرمایه گذاری در گاز همراه با پایان دادن به مشکل سوزاندن این گاز که منجر به بلایای زیست محیطی و شیوع گسترده سرطان در استان‌های نفت خیز جنوب شده است، تأثیر مثبتی بر شهروندان عراقی خواهد داشت.

المشعل همچنین از برنامه ریزی دولت عراق برای عقد قرارداد با شرکت‌های بین المللی اماراتی، قطری و چینی در سرمایه گذاری در میادین گازی عکاز در استان الانبار در غرب عراق و المنصوریه در دیالی در شرق این کشور خبر داد

به گفته زیاد علی فاضل وزیر برق عراق میانگین تولید برق در عراق ۲۶ هزار مگاوات است، اما به طور موقت به دلیل تعمیراتی در خطوط لوله انتقال گاز از ایران به عراق طی یک ماه گذشته تاکنون میانگین تولید برق به ۱۶ هزار مگاوات رسیده است. کشور ایران در حالت معمول بدون هیچ مشکلی گاز را با نرخ روزانه ۴۰ میلیون فوت مکعب به عراق صادر می کند، در حالی که کل نیاز روزانه عراقی‌ها به گاز به ۵۵ میلیون فوت مکعب می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =