مرگ همسر، دانشمند ایرانی را به بهبود سیستم تشخیص بیماری سوق داد

امیر بهمنی رئیس مرکز تحقیقاتی داده‌های عمیق دانشگاه استنفورد است که پس از مرگ همسرش مسیر پزشکی و علوم داده را به سمت مسیری سوق می‌دهد که تشخیص‌ بیماری‌ها به صورت دقیق‌تری انجام شود و جان بسیاری از افراد در جهان نجات یابد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از وب‌سایت استنفورد؛ ۲۰۱۴ بدترین سال برای دکتر امیر بهمنی بود. همسرش به دلیل اینکه پزشکان درد وحشتناک او را با کیسه صفرای ملتهب اشتباه گرفتند و علائم سرطان بدخیم را از دست دادند، درگذشت.

بهمنی در اندوه خود متوجه شد که علم داده چقدر می‌تواند بر پزشکی تاثیر داشته باشد و به طور بالقوه جان انسان‌های بسیاری را نجات دهد. در آن زمان بود که تصمیم گرفت به رفع این شکاف و نزدیک‌تر کردن رشته‌ها به یکدیگر کمک کند تا به یک رویکرد پزشکی دقیق دست پیدا کند. رویکردی که می‌توانست برای سمیرا سرنوشت دیگری را رقم بزند.

بهمنی هم‌اکنون رئیس مرکز تحقیقاتی داده‌های عمیق دانشگاه استنفورد است و می‌گوید: اگر پزشکان داده‌ها را جمع‌آوری می‌کردند، متوجه می‌شدند که چیزی در بدن همسرم در حال وقوع است که در مورد بیماران سرطانی رخ می‌دهد. در این صورت شاید می‌توانستند آن را زود تشخیص بدهند و به درمان آن بپردازند.

او می‌افزاید: ما می‌خواهیم زبان مشترکی بین مهندسان، زیست‌شناسان و پزشکان ایجاد کنیم. نیازی به دانستن همه چیز نداریم، اما باید به اندازه‌ای بدانیم تا بتوانیم به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

از ایران تا آمریکا

بهمنی آماده بود تا زندگی‌اش را وقف پزشکی کند، اما او یک مهاجر ایرانی بود و تمکن مالی برای روبه‌رو شدن با موانع بزرگ را نداشت. او برای اولین بار در کلاس خود در ایران موفق به اخذ بورسیه تحصیلی در خارج از کشور شد؛ امکانی که تقریبا غیرقابل تصور بود. بورسیه از نوع تحقیقاتی و از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی بود و او در آنجا رشته علوم کامپیوتر را شروع کرد و دکتری‌اش را گرفت.

همسرش که در مقطع کارشناسی با او آشنا شده بود، برای دریافت ویزا با چالش‌های بسیاری مواجه شد، اما در نهایت توانست به عنوان دستیار پژوهشی در رشته مهندسی در ایالت کارولینای شمالی به او بپیوندد.

اما بعد از مدتی دردهای وحشتناکی به سراغ همسرش آمد و بدترین کابوس یک شوهر جوان جلوی چشمانش آشکار شد. سمیرا هنگام مرگ فقط ۲۶ سال داشت.

او به انسان غمگینی تبدیل شد که نمی‌توانست چالش‌هایی را که برای ادامه تنهایی با رویای مشترک‌شان با آن روبه‌رو می‌شد، پیش‌بینی کند. بعد از بازگشت به ایران برای خاکسپاری سمیرا، به دلیل اینکه برای خدمت سربازی فراخوانده شده بود و ویزایش تمدید نشده بود، بورسیه تحقیقاتی‌اش را نیز از دست داد.

خودش در این مورد می‌گوید: در عرض ۶ ماه همه چیزم را از دست دادم؛ بهترین دوستم که همسرم بود و حالا می‌ترسیدم که شغلم را هم از دست بدهم. در این موقعیت تنها یک اتفاق روی خوش زندگی را برایش نمایان کرد و آن یادداشتی از سفارت آمریکا در ارمنستان بود که می‌گفت ویزایش در آنجا در انتظار اوست.

استقبال از چالش‌ها

زمانی که به آمریکا بازگشت، تحقیقات و آزمایش‌های بسیاری در انتظارش بود. ولی با وجودی که کارآیی بسیار بالایی داشت، به دلیل اینکه ایرانی بود، نتوانست با دانشمندان آزمایشگاه ملی آمریکا همکاری کند. با این حال، استادی او را به محققان موسسه سرطان دوک در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک معرفی کرد و این امر تحقیقات جدیدش را رقم زد.

او در موسسه سرطان دوک یک کمک هزینه ۱۰ هزار دلاری از خدمات وب آمازون (AWS) برای طرح مبارزه با سرطان با استفاده از خدمات ابری و روشی مقرون به‌صرفه برای ذخیره و پردازش مقادیر زیادی داده دریافت کرد و در ادامه توانست با همکاری محققان دوک اولیه مقاله تحقیقاتی سرطان خود را در سال ۲۰۱۵ در مورد یک تکنیک آماری «آتش تند» برای مرتبط کردن برخی سرطان‌ها با جهش‌های خاص منتشر کند.

بیشتر بخوانید:

نام یک دانشمند ایرانی در لیست الهام‌بخش‌ترین زنان جهان

آشنایی او با ژنتیک، مسیری جذاب و البته دشواری را سر راهش قرار داد. با این حال، برای یک دانشمند علوم کامپیوتر، دنیای ژنتیک تا حدود زیادی دلهره‌آور به نظر می‌رسید. چیزهای زیادی برای آموختن وجود داشت و او به یاد می‌آورد که در همان اوائل، اصطلاح «RNA پیام‌رسان» را برای اولین بار از همکاران دوک خود شنید. خودش در این مورد می‌گوید: نمی‌دانستم آران‌ای پیام‌رسان چیست. واقعا زمانی که در زمینه دیگری کار می‌کنی و وارد فضای ژنتیک می‌شوی، همه چیز برایت جدید و گاهی ترسناک می‌شود.

بهمنی برای گسترش دانش خود، تمام تابستان آن سال را در شرکت «Illumina» دوره کارآموزی گذراند. این شکرت سیستم‌های کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی می‌سازد.

سال بعد در شرکت پالو آلتو در کالیفرنیا استخدام شد و در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک دانشمند داده‌های زیست پزشکی به استنفورد پزشکی پیوست تا زیر نظر «مایکل اشنایدر»، پروفسور ژنتیک و رئیس دپارتمان ژنتیک، شروع به تحقیق کند.

در آن سال، اشنایدر با استفاده از یک دستگاه پوشیدنی که نشانه‌های قابل اندازه‌گیری درگیری داخلی با یک عامل بیماری‌زا را نشان می‌داد، توانست بیماری لایم را قبل از اینکه علائمی داشته باشد، تشخیص دهد. او یک مقاله خیلی مفصل در مورد این فرآیند منتشر کرد که شامل جمع‌آوری مقادیر انبوه داده به اندازه ۲ پدابایت یا ۲ میلیون گیگابایت بود.

بهمنی زمانی که به گروه تحقیقاتی اشنایدر پیوست گفت که آنها به روش بهتری برای ذخیره و پردازش داده‌ها نیاز دارند. او به تیم تحقیقاتی کمک کرد تا سیستمی را به نام «داشبورد سلامت شخصی من» (MyPHD) بسازد که به رایانش ابری نیاز داشت. این سیستم از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰ مطالعه تحقیقاتی با بیش از ۱۰ هزار شرکت کننده را تسهیل کرده است.

بهمنی و همکارانش از جمله پزشکان، متخصصان ژنتیک و دانشمندان کامپیوتر با استفاده از این فناوری ۲ الگوریتم را برای تشخیص عفونت کووید ۱۹ تا هفت یا هشت روز قبل از بروز علائم و براساس تغییرات درونی بدن توسعه دادند. آنها همچنین یک سیستم هشدار کووید ۱۹ ابداع کردند که به مردم در مورد ابتلا به عفونت زودهنگام هشدار می‌دهد. این ابداع در سال ۲۰۲۲ در مجله پزشکی «نیچر» منتشر شد.

آموزش با دقت

بهمنی دوست داشت جامعه افرادی را که می‌توانند روی این مشکلات پیچیده و چند رشته‌ای کار کنند، گسترش دهد. از این رو با کمک اشنایدر، دوره‌ای را به نام «محاسبات ابری برای زیست‌شناسی و مراقبت‌های بهداشتی» برگزار کرد که شامل سخنرانی افراد برجسته‌ای چون «اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل، و افراد دیگر می‌شد.

مرگ همسر، دانشمند ایرانی را به بهبود سیستم تشخیص بیماری سوق داد

بهمنی اکنون مدرس دانشگاه (لکچرر) گروه ژنتیک است و بر این باور است که برای ارائه داروی دقیق نیاز به آموزش دقیق داریم و هر کسی که در سرتاسر جهان می‌خواهد در پزشکی مشارکت کند، باید این فرصت را داشته باشد.

اخیراً، او یک دوره آموزشی جدید به نام «مبانی پزشکی دقیق و محاسبات ابری» برای دانش‌آموزان دبیرستان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان طراحی و برگزار کرده که در واقع یک برنامه درسی خود گام در پزشکی، ژنتیک و علوم داده است. این دوره با درس‌هایی در مورد حریم خصوصی مربوط به داده‌ها شروع می‌شود و به موضوعاتی مانند برنامه‌نویسی، آمار، محاسبات ابری، هوش مصنوعی، تصویربرداری پزشکی، ژنومیک و دستگاه‌های پوشیدنی ادامه پیدا می‌کند.

بهمنی مشتاق است که این فرصت‌های آموزشی را برای دانشجویانی که کمتر از ۷۰ هزار دلار درآمد دارند رایگان کند، زیرا معتقد است این کارآموزان چیزهای زیادی برای ارائه به دنیای پزشکی دارند. بهمنی در این مورد می‌گوید: برای ایجاد اعتماد واقعی و ایجاد سیستم‌های مراقبت بهداشتی فراگیر، باید محققان و کارشناسان بیشتری را از جوامع محروم آماده کنیم. در این صورت است که صداهای متفاوتی را از جوامع مختلف می‌شنویم.

علاوه بر این، او می‌خواهد سیستمی را ایجاد کند که در آن افرادی مانند او - یک مهاجر ایرانی با پیشینه متوسط – بتوانند برای پیشرفت در کارشان از فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، استفاده کنند. این طرح از طریق یک سازمان غیرانتفاعی ارائه می‌شود که او به دنبال پشتیبانی اضافی برای آن است.

امیر بهمنی در کنار تمامی این تلاش‌ها و اقدامات امیدوار است که بتواند بیماران بیشتری را از اشتباهاتی که همسرش را از او گرفت، نجات دهد و می‌گوید: همه این کارها را به یاد او انجام داده‌ام، شاید بتوانم با کمک همکارانم با تشخیص زودتر بیماری‌ها از چنین تراژدی‌هایی جلوگیری کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =