اسلامی: مراحل ابتدایی ساخت جزیره هسته‌ای نیروگاه اتمی ۳۰۰ مگاواتی کارون به پایان رسید

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مرحله نخست خاک‌برداری جزیره هسته‌ای نیروگاه اتمی ۳۰۰ مگاواتی کارون (دارخوین) به پایان رسیده است و پاییز ۱۴۰۳ فاز دو ساخت این نیروگاه با انجام بتن‌ریزی آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز در جریان سفر به استان خوزستان و شهر اهواز، از مراحل اجرای پروژه ساخت نیروگاه اتمی ۳۰۰ مگاواتی کارون بازدید کرد.

بیشتر بخوانید:

اسلامی: تحول عظیمی در تنوع رادیو دارو خواهیم داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آخرین وضعیت احداث این نیروگاه اتمی اظهار کرد: سال گذشته و بعد از حدود ۵۰ سال در زمینی که برای ساخت نیروگاه کارون تعریف شده بود، عملیات تجهیز کارگاه و آماده‌سازی سایت، کلنگ‌زنی و پروژه آغاز شد و طی یک سال گذشته همکاران ما مطابق برنامه، عملیات احداث را پیش بردند و امروز شاهد پایان مرحله اول خاک‌برداری جزیره هسته‌ای نیروگاه اتمی ۳۰۰ مگاواتی کارون بودیم.

اسلامی در ادامه گفت: اقدام‌های برای ساخت یک نیروگاه شامل پنج مرحله است که نخستین کار، انتخاب زمین و انجام مطالعات تفصیلی با گمانه‌زنی‌ها بر روی مکانیک خاک است تا پس از آن تجهیز کارگاه و سایت وارد عملیات اجرایی شود.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: رویداد بعدی عملیاتی کردن کار برای بتن‌ریزی و پی‌ریزی ساخت نیروگاه است که هم اکنون در آستانه رویداد دوم قرار داریم؛ بعد از انجام عملیات تثبیت، زه‌کشی و آماده‌سازی سایت، نخستین بتن‌ریزی ساختمان راکتور، اجرا و احتمالا در پاییز سال آینده انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در همین مسیر و به موازات اقدام‌هایی که در سایت انجام می‌گیرد، کارهای فنی‌ومهندسی دنبال می‌شود تا با آماده‌سازی نقشه‌های اجرایی، شاهد انجام نخستین مراحل انتخاب پیمانکار باشیم.

اسلامی با بیان اینکه در همین زمینه و از سال گذشته اقدام‌های لجستیک و تدارکاتی برای ساخت نیروگاه در داخل کشور تعریف و آغاز شده و در کارخانجات صنعتی در حال پیگیری است، گفت: این پروژه جزو پروژه‌های با سطح فناوری بالا در دنیا بوده و در بالاترین سطح از نظر الزامات استاندارد و ایمنی قرار دارد؛ زمان‌بندی ساخت این پروژه هفت ساله است که امیدواریم به شکل منسجم و منضبط، امور اجرایی دنبال شود و ادامه یابد.

معاون رئیس جمهور در مورد ویژگی این نیروگاه در منطقه دارخوین گفت: نیروگاه اتمی، انرژی پاک و پایدار را عرضه می‌کند و این مسئله مهم‌ترین ویژگی رویکرد و نگاه به تولید برق از این طریق است؛ با توجه به این مسئله و شرایط اقلیمی که اتفاق افتاده و ناترازی انرژی موجود، یکی از بهترین روش‌ها برای تولید برق، از طریق نیروگاه‌های اتمی است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان یک قطب صنعتی بوده و در حوزه فناوری‌های پیشرفته از پیشگامان کشور محسوب می‌شود، تولید و عرضه انرژی پاک بسیار در آن مهم است و نیروگاه اتمی کارون می‌تواند بخشی از نیاز برق این استان را تامین کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه دیگر ویژگی انرژی هسته‌ای، اقتدارآفرین بودن این فناوری است، اظهار کرد: این حوزه در انحصار برخی کشورها بوده و به سهولت اجازه دسترسی به آن داده نشده است، اما به لطف الهی، همکاران غیرتمند ما به این چرخه دست پیدا کرده و توانسته‌اند تراز کشور را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه این اتفاق یک کار لجستیکی و تدارکاتی نبوده بلکه یک کار فناورانه و مهندسی پیشرفته است، گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه بسیار مهم بوده و گذراندن فرایند ۵ ساله نیاز است تا نیروهای آموزش دیده، گواهینامه مدنظر را برای انجام یک دوره کارآموزی دو ساله در نیروگاه‌های موجود به دست آورند و به محض کسب آمادگی کار خود را شروع کنند.

اسلامی تصریح کرد: ساخت و توسعه نیروگاه‌های اتمی موجب امیدآفرینی و اشتغال در مشاغل پیشرفته خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران در اردیبهشت ۱۴۰۳، گفت: امیدوار هستیم که با برگزاری این کنفرانس حق ملت عزیز و شریف ایران که سال‌ها برای این عرصه زحمت کشیدند تا فناوری هسته‌ای به وجود آید، ادا شود و همچنین بتوانیم صدای مردم را به گوش دنیا برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =