رشد ۷۹ درصدی مشاغل پژوهشی صنعت در استرالیا/ شغل‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها متناسب با اقتصاد رشد نمی‌کند

بررسی‌های محققان از رشد ۷۹ درصدی مشاغل پژوهشی در استرالیا حکایت دارند؛ این در حالی است که مشاغل تحقیقاتی دانشگاه‌های این کشور متناسب با سرعت توسعه اقتصاد، رشد نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مطالعه اخیر محققان استرالیایی چشم اندازهای خوبی را برای فارغ التحصیلانی که در زمینه پژوهش فعال بوده و یا دارای مدرک در حوزه تحقیقاتی هستند، فراهم می‌کند؛ اما تا جایی که آن‌ها افق دید خود را بر روی خارج از دانشگاه‌ها تنظیم کنند.

تحلیل آگهی‌های شغلی استرالیا نشان می‌دهد که فرصت‌ها برای محققان در خارج از دانشگاه استرالیا ۱۰ برابر سریع‌تر از فرصت‌های شغلی داخل دانشگاه در حال رشد است.

مطالعه محققان در دانشگاه ملی استرالیا نشان داده است که میانگین تعداد مشاغل تحقیقاتی ارائه شده در آموزش عالی از زمان همه‌گیری کرونا تنها ۸ درصد افزایش یافته است. این آمار نشان‌دهنده عملکرد ضعیف در بخش مشاغل تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه‌ها است. این در حالی است که تعداد مشاغلی که نیازمند تحقیقات بیشتر هستند، در خارج از دانشگاه ۷۹ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

عقب‌گرد وزارت علوم در ارتقای مهارتی دانشجویان

ویل گرانت یکی از محققان این مطالعه درباره دلایل کاهش مشاغل تحقیقاتی در دانشگاه‌های استرالیا گفت: این یافته ها علیرغم رشد ناامیدکننده مشاغل در دانشگاه ها دلگرم کننده هستند. در سرتاسر اقتصاد استرالیا یک تغییر مستمر به سمت تقاضا برای محققان وجود دارد و من فکر می‌کنم که این کاهش تقاضا نیز می‌تواند واقعاً سودمند واقع شود.

وی افزود: من به دانشجویان مقطع دکتری خود می‌گویم، انتظار نداشته باشید که در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوید. مشاغل عالی تحقیقاتی در دانشگاه‌ها وجود دارد، اما با همان سرعتی که اقتصاد توسعه پیدا می‌کند، رشد نمی‌کنند. ممکن است شما شروع به انجام امور مرتبط رباتیک یا روانشناسی شناختی کنید و متوجه شوید مکان های زیادی خارج از دانشگاه وجود دارد که کارفرمایان واقعاً از شما می‌خواهند در آنجا مشغول به کار شوید و پروژه‌های تحقیقاتی خود را پیش ببرید؛ این کارفرمایان بر خلاف دانشگاه‌ها، نتیجه برایشان اهمیت دارد و به آن بهای زیادی می‌دهند.

تجزیه و تحلیل‌های این مطالعه، منجر به تمرکز بر تفاوت‌های بین رشته‌های مختلف دانشگاهی شد؛ به طوری که زمینه‌های تحصیل و فعالیت در مشاغل تحقیقاتی در رشته‌هایی از جمله کشاورزی، آموزش، علوم محیطی و مطالعات بومی در دانشگاه‌های استرالیا بیشتر مورد توجه قرار گرفت. با این حال پیشنهادهای شغلی در اقتصاد همراه با محاسبات، ریاضیات و علوم فیزیکی در دانشگاه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده بود.

سهم ۹۲ درصدی مشاغل تحقیقاتی از صنعت

بررسی‌ آگهی‌های مشاغل تحقیقاتی و پژوهشی در بخش صنعت در خارج از دانشگاه از افزایش این آگهی‌ها حکایت دارد؛ به طوری که از ۵۰ شغل بخش‌های صنعتی، ۴۶ شغل مربوط به مشاغل تحقیقاتی و پژوهشی است. دکتر گرانت، دانشیار مرکز ملی استرالیا برای آگاهی عموم از این مطالعه، بر رشد زیاد تحقیقات در زمینه‌هایی مانند مراقبت از کودکان و ارائه خدمات به سالمندان در منزل اشاره کرد.

وی در این باره گفت: در حالی که تعداد کلی محققین در زمینه مراقبت از کودکان هنوز کم بود، نیاز به بهبود درک ارائه دهندگان خدمات از رشد دوران کودکی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد، در این صورت افراد می‌توانستند خدمات خود را بر اساس این ساختار ادامه دهند.

گرانت ادامه داد: مدتی با کاهش نیروی کار جدی در زمینه مراقبت از سالمندان مواجه شدیم، به همین منظور بر استفاده از خدمات رباتیک برای انجام کارهای دستی مانند نظافت و تعویض ملحفه متمرکز شدیم. این موارد نشان می‌دهد که چگونه تحقیقات می‌تواند برخی از مشکلات جامعه را حل کند. دانستن بیشتر در مورد تمام جنبه‌های کسب و کار افراد و توجه به نقش آفرینی پژوهشگران و محققان در مسیر اشتغال، می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد.

نتایج تحقیقات محققان استرالیایی حاکی از آن بود که که مشاغل تحقیقاتی مخصوصا در حوزه علوم محاسباتی حدود یک چهارم در دانشگاه‌ها کاهش یافته است در حالی مشاغل مرتبط با اقتصاد در خارج از دانشگاه‌ها یک هشتم رشد داشته است. گرانت در پایان تاکید کرد: توضیح سرمایه گذاری ضعیف دانشگاه‌ها در بخش تحقیقا مخصوصا در حوزه علوم کامپیوتر و اقتصاد دشوار است، اما می‌توان اینطور نتیجه گرفت که دانشگاه‌ها در مباحث تحقیقاتی باید مشارکت بیشتری با صنعت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =