ثبت ملی اثر هنری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد

اثر هنری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور، ثبت ملی شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اثر پژوهشی "موسیقایی نیایش سحرگاهی کرنا" برگرفته از موسیقی سحرگاهی بختیاری به آهنگسازی فرهنگ تیرگیر دانشیار گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در بهمن ماه امسال به شماره 3004 در ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

به گفته‌ فرهنگ تیرگیر آهنگساز؛ در اثر موسیقی سحرگاهی نیایش کرنا اقتباس شده از موسیقی باستانی سحری قوم بختیاری به کدگذاری مفاهیم انتزاعی نواختن ساز کرنا در سحرگاه با حرکت تکاملی کرنا از سمت زمین به سمت آسمان پرداخته که در واقع ساز کرنا رابطه نیایش انسان با خالق خویش در سحرگاه بوده که در این اثر به آهنگسازی فرهنگ تیرگیر با اشعار عرفانی اقای ربیع فرهمند و همراهی مقام آوازی کورش اسدپور اجرا و توسط سعید رضایی تنظیم شده است.

تیرگیر گفت: نیایش سحرگاهی در واقع انعکاس بانگ بلند تاریخ ایلیاتیست که نسل به نسل سپاسمند ایزد و شکرگزار تمام داشته های ساده وبی آلایش مردمان بوده است.

وی اظهار کرد: درحریم میشکال؛ محراب "زمین" است و"معبود" درآسمان و نیایشی تکرارناشدنی با زمین وآسمان درجریانست وبه نمایندگی ازتمام ایل ساز کرنا خالصانه خالق هستی"خدا"رافرا میخواند و اِذن از درگاه او میگیرد تا مراسم نیایش شکرگزاری و طلب رزق و روزی در سحرگاه به همراه آیین تقدس ازدواج این آیین دیرین کهن و باستانی ایلیاتی را به ثبت برساند.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در ادامه یادآور شد: این اثر با حمایت مالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال بختیاری تولید و در تیرماه امسال در سیزدهمین جشنواره کشوری موسیقی اقوام زاگرس نشین در فرهنگسرای بروجن در حضور مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد کشور رونمایی شد.

تیرگیر در پایان خاطرنشان کرد: پس از تهیه شناسنامه هنری میراث فرهنگی این اثر توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان چهارمحال بختیاری و داوری های انجام شده و ارسال به تهران موفق به ثبت ملی در آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور تحت عنوان موسیقی سحرگاهی ( سحرناز) قرار گرفت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1222943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =