چاره‌اندیشی برای غربت‌زدگی دانشجویان در مراکز مشاوره / مهر تایید مشاور شرط ثبت نام دانشجویان در دانشگاه آزاد است

رئیس دانشگاه آزاد رودهن اعتقاد دارد که مراکز مشاوره به رفع پدیده غربت‌زدگی دانشجویان به ویژه افراد غیربومی کمک می‌کند.

فریده دوکانه‌ای فرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره صدور کارنامه سلامت روان دانشجویان اظهار کرد: این کارنامه سال‌هاست که برای دانشجویان ورودی جدید این دانشگاه صادر می‌شود. البته کارنامه روان در تمام دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علوم پزشکی ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که مرکز مشاوره دارند، صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مشق مشاوره پیش از ورود به بازار کار/ فارغ‌التحصیلان واحد تهران شمال به مراجعان خدمات روانشناسی ارائه می‌دهند

وی ادامه داد: کارنامه سلامت روان مقدمه برای آشنایی با مشکلات شخصیتی و رفتاری دانشجویان است. ما متناسب با مشکلات دانشجویان که شناسایی می‌شود برای آنان برنامه‌های مداخله‌ای مشاوره فردی، خانواده و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌گذاریم.

دوکانه‌ای فرد گفت: علاوه بر آن، کارنامه سلامت روان باعث آشنایی دانشجویان جدید ورود با مشکلات پنهان روحی، محیط دانشگاه، اساتید و سایر دانشجویان می‌شود. همچنین به رفع پدیده غربت زدگی در دانشجویان کمک می‌کند. دانشجویانی ترم اولی به ویژه افرادی که از شهر محل سکونت خود دور شده‌اند؛ چند ماهی درگیر این پدیده هستند. اگر ما بتوانیم همانند یک دوست در کنار آنان باشیم و متوجه مشکلاتشان شویم، آسیب‌های این دوری به حداقل خواهید رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ضمن تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات فردی و شخصیتی دانشجویان بیان کرد: مجموعه‌های درون دانشگاه مانند اعضای یک خانواده هستند که مسئولیت رازداری دانشجویان را برعهده دارند. البته این موضوع، اولین اصل اخلاق حرفه‌ای نیز محسوب می‌شود.

وی گفت: مراکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی حق ندارند که راز بیماران خود را فاش کنند؛ مگر در شرایطی که نقض رازداری ضرورت داشته باشد. به عنوان مثال اگر ما احساس کنیم که دانشجویی استعداد خودکشی دارد باید خانواده وی را مطلع کنیم یا مسئول خوابگاه را در جریان بگذاریم.

دوکانه‌ای فرد با بیان اینکه موضوع اصلی مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره برای سایر اساتید و کارکنان بازگو نخواهد شد، گفت: مثلا علت مراجعه دانشجویان، مشاوره تحصیلی عنوان یا مشکلات خانوادگی عنوان می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد رودهن گفت: دانشجویان بعد از وورد به دانشگاه فرم انتخاب واحد و بخشی از مراحل ثبت نام را انجام می‌دهند، بلافاصله به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند و تا زمانیکه غربالگری صورت نگیرد، سایر مراحل ثبت نام انجام نمی‌شود.

وی گفت: وقتی دانشجویان از هنگام ورود به دانشگاه با مراکز مشاوره آشنا شوند و درمانگر و کارکنان مرکز مشاوره نحوه جذب و روابط مناسب با آنان برقرار کنند؛ دانشجو در هر برهه از دوران تحصیل که با مشکل مواجه شد به این مراکز اعتماد و مراجعه کند.

دوکانه‌ای فرد ادامه داد: اگر مرکز مشاوره و امکانات آن به درستی به دانشجویان معرفی شود، به طور قطع آنان در صورت بروز مشکل به این مراکز مراجعه خواهند کرد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: گاهی سایر دانشجویان به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند و خواستار رسیدگی به دانشجوی دیگر، همکلاسی و دوست‌ خود می‌شوند.

وی گفت: خدمات مشاوره‌ای و رواشناسی با کمترین قیمت به دانشجویان واحد رودهن ارائه می‌شود. حتی دانشجویان که توان پرداخت ویزیت ندارند به صورت رایگان درمان می‌شوند.

دوکانه‌ای فرد در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد که از این تعداد، به طور میانگین ماهانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجو به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =