مشق مشاوره پیش از ورود به بازار کار/ فارغ‌التحصیلان واحد تهران شمال به مراجعان خدمات روانشناسی ارائه می‌دهند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال با بیات اینکه دانشجویان بعد از فارغ التحصیل از سوی سازمان رواشناسی و مشاوره ایران تائیدیه برای فعالیت دریافت می‌کنند ولی هنوز تجربه کار ندارند، گفت: ما فارغ‌التحصیلان را برای خدمت رسانی به بیماران آماده می‌کنیم.

هادی سید وکیلی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره خدمات واحد تهران شمال به دانشجویان رشته‌های رواشناسی اظهار کرد: توانمندسازی مشاوران و دانشجویان رشته‌های مشاوره و علوم تربیتی برای ورود به بازار کار و اشتغال از اولویت‌های این واحد است. این کار باعث می‌شود تا آنان خدمت رسانی مناسبی در آینده به مراجعه کنندگان خود ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

غربالگری ۷۰۰هزار دانشجو در مراکز مشاوره دانشگاه آزاد/ «سیمای زندگی» به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند

وی ادامه داد: دانشجویان رشته‌های روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی برای فعالیت در آینده باید تحت آموزش‌های عملی و کارگاهی قرار گیرند.

سید وکیلی با بیان اینکه برخی از دانشجویان دوره‌های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیاری از مباحث درسی و آموزشی را به صورت عمیق مطالعه نمی‌کنند، گفت: بنابراین کارگاه‌هایی با حضور اساتید مجرب طراحی و برگزار می‌شود که مورد استقبال دانشجویان هم قرار گرفته است. البته این کارگاه‌ها نیاز محور است. یعنی هر موضوعی که مورد نیاز آینده شغلی دانشجویان باشد، در این کارگاه‌ها آموزش داده می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر به کار گیری و تجربه اندوزی دانشجویان رشته‌های مرتبط با مراکز مشاوره اضافه کرد: دانشجویان می‌توانند زیر نظر اساتید، تجربه درمان و اتاق درمان را به شکل کارورزی، کار آموزی و دستیار روانشناس را کسب کنند.

وی با بیان اینکه دانشجویان بعد از فارغ التحصیل از سوی سازمان رواشناسی و مشاوره ایران تائیدیه برای فعالیت دریافت می‌کنند ولی هنوز تجربه کار ندارند، گفت: مراکز مشاوره معمولا تمایلی به همکاری با دانشجویان یا فارغ التحصیلان دوره‌های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ندارند. بنابراین ما این دانشجویان را برای خدمت رسانی به بیماران آماده می‌کنیم و سابقه و رزومه برای آنان فراهم می‌کنیم.

آمار مراجعین به مراکز مشاوره دانشگاه تهران شمال

سید وکیلی با اشاره به اینکه کلینیک مشاوره امین در واحد تهران شمال اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ راه اندازی شده و در واقع تازه تاسیس است، گفت: بنابراین انتظار تعداد مراجعه بالا نداریم. مراکز مشاوره ما نیازمند برند سازی و معروفیت در جامعه هستند. البته می‌توان با همکاری مراکز آموزشی مانند مدارس و مدراس سما خدمات رایگان یا با هزینه بسیار اندک به تعداد بیماران را افزایش داد.

معاون سابق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال ادامه داد: در حوزه مراجعه کنندگان فردی یعنی صرفا مراجعه برای مشاوره؛ حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در ماه بیمار به این مراکز مراجعه می‌کنند. البته تقریبا هر هفته کارگاه‌های مشاوره‌ای با حضور قابل توجهی از دانشجویان در واحد برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: مرکز مشاوره دانشجویی به حل معضلات حاد دانشجویان کمک می‌کند. مثلا این مرکز به دانشجویانی که نارضایتی سیاسی، اجتماعی و تحصیلی دارند یا دانشجویانی که قصد انصراف و ترک تحصیل دارند یا توسط کمیته انضباطی فرا خوانده شده‌اند، مشاوره می‌دهد. مرکز مشاوره دانشجویی واحد تهران شمال در سال گذشته به بیش از ۱۰۰۰ نفر مشاوره فردی کرده است.

سید وکیلی با تصریح بر اینکه پرونده سلامت دانشجویی تقریبا برای تمام ورودی‌های جدید انجام و صادر شده و سلامت روان آنان مورد سنجش قرار گرفته است، گفت: بنابراین اطلاعات ما نسبت به دانشجویان و دانشجویانی که به ما مراجه کرده‌اند، در سطح مناسبی قرار دارد.

اطلاعات دانشجویان در مراکز مشاوره محرمانه است

این کارشناس فرهنگی افزود: پرونده دانشجویان مراجعه کننده به مراکز مشاوره کاملا محرمانه است و در اختیار هیچ فرد یا بخشی از دانشگاه قرار نمی‌گیرد. البته با وجود محرمانه بودن پرونده‌های دانشجویان، مراکز مشاوره به این اطلاعات دسترسی دارد. اگر مشاور تشخیص پیگیری دوره درمان داشته باشد، حتما ما پیگیر دانشجو خواهیم بود.

وی مطرح کرد: اگر دانشجویی به دلیل مشکلات روانشناختی، درگیر مشکلات آموزشی و تحصیلی باشد، مراکز مشاوره با معاونت آموزشی ارتباط برقرار کرده و پیگیر دانشجو خواهند بود.

بی تمایلی دانشجویان برای مراجعه به مراکز مشاوره

سید وکیلی با اشاره به بی‌تمایل و مقاومت دانشجویان و مردم برای مراجعه به مراکز مشاوره و دریافت خدمات مشاوره‌ای بیان کرد: ما برای برطرف کردن این مقاومت، کارگاه‌های مشاوره‌ای برای جذب دانشجویان و ایجاد احساس امنیت نسبت به مرکز مشاوره برگزار کرده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره دلایل عدم مراجعه افراد به مراکز مشاوره عنوان کرد: عدم اعتماد و عدم احساس نیاز مراجعه به مشاور دلایل اصلی بی‌تمایلی افراد برای دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای است.

وی گفت: افراد می‌گویند که مگر بیمار روانی هستند که به مشاوره مراجعه کنند. در حالی که اصل مشاوره توسعه فردی و راهنمایی برای بهبود زندگی و رشد و تکامل فرد است.

سید وکیلی استفاده از خدمات مشاوره را مختص بیماران ندانست و گفت: امکان دارد که درصد کمی از جامعه دچار بیماری و اختلالات روانی باشند، آنان نیاز به درمان دارند، اما هر مشاوره‌ای و مراجعه‌ای مساوی با سپری کردن دوران درمان نیست. زیراکه بسیاری از افراد سالم هستند ولی نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند تا بتوانند خود را رشد و ارتقا دهند.

این استاد دانشگاه تصرح کرد: ما تلاش داریم تا به دانشجویان اطمینان و امنیت خاطر دهیم که پرونده سلامت آنان هیچگاه فاش نخواهد شد. حتی برای جلوگیری از سواستفاده بسیاری از موضوعات ثبت نمی‌شود و بین مراجعه کنندگان و درمان‌گر باقی می‌ماند.

وی از مسئولان دانشگاه‌ها درخواست کرد که اهمیت و فضای مشاوره را درک کنند، گفت: مسئولان باید محرمانه بودن اطلاعات دانشجویان را به بخش‌های دیگر دانشگاه تفهیم کنند. البته مراکز مشاوره به حمایت‌های مسئولان دانشگاه‌ها نیاز دارد. بنده به عنوان فردی که در صف مراکز مشاوره فعالیت دارد، می‌گویم که این حمایت‌ها کافی نیست.

سید وکیلی درباره فعالیت مراکز مشاوره در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر مراکز مشاوره دانشگاهی و دانشجویی و کلینیک های روانشناختی که زیر نظر سازمان نظام پزشکی مجوز دارند، هر دو در این دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال دائر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال تصریح کرد: گام نخست فعالیت کلینیک امین، مشاوره دادن و رسیدگی به دانشجویان و خانواده‌های آنان است. سپس، مشکلات و موضوعات شخصی مانند موضوعات فردی و خانوادگی و غیره به صورت مشاوره‌های فردی و تک نفره انجام می‌شود. ما باید کمک کنیم تا جوانان بحران‌های پیش‌روی نسل جوان را سپری کنند. علاوه بر پشت سر گذاشتن بحران‌ها به توسعه فردی و ثبات شخصیتی برسند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه ثبات شخصیتی و توسعه فردی، آموزش‌هایی در مراکز مشاوره دانشجویی و کلینیک مشاوره امین داده می‌شود. به این معنا که کارگاه‌هایی که برای رشد خلاقیت و تفکر و تفکر نقادانه، مهارت زندگی و غیره در واحد تهران شمال برگزار می‌شود. در حال حاضر بهترین اساتید در این مراکز به دانشجویان خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =