زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد صنعت باغداری در خراسان شمالی

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی زیرساخت های مورد نیاز برای ایجاد صنعت باغداری در استان و تولید محصولات باغی صادرات محور به منظور دست‌یابی به ارزآوری، سودزایی و اشتغال زایی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، صفدر صفدری، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتوگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی درباره شکل‌گیری زنجیره تولید باغداری و شکل گیری صنعت باغداری در استان اظهار کرد: در این رویکرد ابتدا باید واقعیت مسئله تغییرات اقلیمی و سازگاری با آن را مدنظر قرار داد.

صفدری گفت: واقعیت این است که با تغییرات اقلیمی نمی‌توان جنگید بنابراین باید با آن سازگار شد.

وی تصریح کرد: اجرای قانون الگوی کشت در باغات از مهمترین اقداماتی است که به عنوان سازگاری با تغییرات اقلیمی باید در دستور کار قرار گیرد.

این مسئول افزود: کشور در اجرای این قانون هنوز عقب است و این یعنی هنوز قانون به صورت دست و پا شکسته اجرایی می شود.

وی گفت: درصورتیکه این قانون در بخش باغبانی به درستی اجرایی شود، راهکارهای جدیدی برای آن در دستور کار قرار می گیرد.

ضرورت نوسازی باغات در خراسان شمالی

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با یادآوری این مطلب که در حال حاضر سطح باغات، سطح زیرکشت گیاهان دارویی، سطح تحت کشت قلمستان‌های استان که در سامانه پهنه بندی کشور به ثبت رسیده‌اند، در حدود ۴۸ هزار هکتار است، اعلام کرد: در استان متاثر از شرایط آب و هوایی و اقلیمی حال حاضر، اصلا به دنبال ایجاد باغات جدید نیستیم بلکه معتقد بر حفظ وضع موجود یعنی حفظ سطح باغات کنونی در استان هستیم.

صفدری خاطرنشان کرد: برای هفته درختکاری اسفند ماه جاری، در استان ۸۶۲ هزار اصله نهال درختی برای عرضه به باغداران و عموم هم استانی ها آماده عرضه شده است که بیشتر این نهال ها برای نوسازی باغات و حفظ وضع موجود آنها بهره برداری خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که در وضع موجود بحران آبی در استان، اصلا افزایش سطح زیرکشت باغات به صلاح نیست، اعلام کرد: در راستای حفظ وضع موجود، رویکرد جایگزینی نهال‌های اصلاح شده و استاندارد در باغات با روش سرشاخه کاری به منظور نوسازی باغات در استان شروع شده است و باید ادامه‌دار باشد.

این مسئول افزود: در روش نوسازی باغی با روش سرشاخه کاری، بهره‌وری در تولید و بهره‌وری در مصرف آب افزایش پیدا می کند و به سطح زیرکشت نیز اضافه نمی شود.

وی اشاره کرد: در استان، بیش از پنج هزار هکتار سطح زیرکشت باغات گردوی استان است که این سطوح باغی، قدیمی هستند و باید نوسازی شوند.

صفدری همچنین با بیان اینکه باغات گردوی استان مورد هجوم آفت کرم خراط قرار گرفته اند همچنین زودگل هستند و پوسته سختی دارند، عنوان کرد: در سال جاری با تامین ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار دولتی ۲۷ هکتار از سطح باغات گردوی استان تحت سرشاخه کاری و نوسازی قرار گرفتند.

وی همچنین گفت: در استان، باغات بادام و سیب نیز نیازمند نوسازی و سرشاخه کاری هستند که باید اجرایی شوند.

علاوه بر این، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: ۱۴ هزار هکتار از سطح باغی استان، تاکستان هستند که ارقام کلاه داری و سلطانی بی دانه بیشترین ارقام سطح زیر کشت تاکستان‌های استان را شامل می شوند.

وی سرشاخه کاری و نوسازی تاکستان‌های استان که تحت کشت این دو رقم انگور هستند را ضروری دانست.

با این وجود، صفدری اذعان کرد: اصلاح و نوسازی باغات به تامین اعتبار و اختصاص تسهیلات زیادی نیازمند است که با حمایت‌های دولتی انجام شود.

وی به باغات پسته استان که صادرات محور شده‌اند نیز اشاره و اظهار کرد: در استان، شرایط اقلیمی و آب و هوایی موجب شده‌است که شهرستان‌های گرمه، جاجرم، اسفراین و بام و صفی آباد مستعد پسته کاری شوند.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح زیرکشت باغات پسته استان در این شهرستان ها را در حدود هفت هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این سطوح، اصلاح و نوسازی شده هستند.

وی تصریح کرد: محصول باغات پسته استان با کیفیت و صادرات محور هستند و زیرساخت‌های فرآوری آنها در استان توسط فعالان در این بخش ایجاد شده است.

صفدری گفت: باغداری پسته در استان به تولیدی سودآور و اشتغال آفرین تبدیل شده است.

ورود خراسان شمالی به تولید نهال‌های درختی با پایه رویشی

علاوه بر این، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به لزوم تولید نهال‌های درختان با پایه رویشی که دارنده خصوصیات مادری هستند نیز اشاره و عنوان کرد: در استان برای اصلاح و نوسازی باغات باید نهال‌های درختی با پایه رویشی تولید شوند چون این نهال‌ها کوتاه قد، کم آب طلب و مقاوم به خشکی هستند و عملکرد تولیدی بالایی را دارند.

صفدری بیان کرد: در سال جاری در استان دو تولیدکننده نهال در زمینه تولید نهال با پایه رویشی ورود کردند که نهال‌های آنها در سال آینده آماده عرضه می شوند.

وی در عین حال، اظهار کرد: درصورتیکه اگر باغاتی به صورت ناگزیر باید حذف شوند، پیشنهاد می‌شود که تحت کشت گیاهان دارویی که محصولی بسیار کم آب طلب و با درآمدزایی بالا هستند، قرار گیرند.

این مسئول همچنین توصیه کرد: باغداران برای باغات خود سامانه استحصال آب باران (حوضچه‌های دستکند در پیرامون درختان باغی) ایجاد کنند تا نیاز آبی باغات خود را اینگونه مرتفع کنند.

گرایش خراسان شمالی به کشت درختان در گلخانه

افزون براین، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت کشت گلخانه داری در استان نیز تاکید و بیان کرد: شرایط اقلیمی چاره‌ای جز حرکت به سوی گلخانه داری نیز نمی گذارد.

صفدری با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای، نتایج مدیریت منابع آبی، مدیریت کشت، افزیش بهره وری در تولید و افزایش درآمدزایی را به همراه دارد، بیان کرد: در استان علاوه بر گرایش به کشت گلخانه‌ای سبزی و صیفی و گیاهان دارویی، گرایش به کشت درختان در گلخانه ها نیز در استان بوجود آمده است.

وی گفت: در حال حاضر یک هکتار از مساحت گلخانه‌های استان به کشت درختان پاپایا، انگور، هلو و شلیل اختصاص یافته است که پیش بینی می شود این رویکرد در استان رونق بیشتری بگیرد.

لزوم تولید محصولات صادرات محور در خراسان شمالی

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه عنوان کرد: از دیگر زیرساخت‌هایی که باید برای شکل گیری صنعت باغداری در استان آماده سازی شود، مسائل تجمیع زمین‌های باغی خُرده مالکی در استان، مکانیزه شدن مراحل کاشت و برداشت باغات، ایجاد سردخانه‌ها، ایجاد واحدهای بسته بندی و سُرتینگ و بارانداز در استان هستند که این انجام این اقدامات بسیار مهم هستند.

وی تصریح کرد: اگر این زیرساخت‌ها در استان آماده سازی شوند، می توان محصولات باغی صادرات محور در خراسان شمالی تولید کرد.

صفدری گفت: در حال حاضر پسته و زعفران محصولات صادرات محور استان هستند که البته در سال جاری ۹۰۰ تن گیلاس نیز از باغات استان به روسیه صادر شده است.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1223456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =