زندگی ۲میلیارد نفر در مناطق پرخطر "فرونشست" / عامل اصلی چیست؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ۲۵درصد مردم جهان معادل حدود ۲میلیارد نفر در مناطق پرخطر فرونشست زندگی می‌کنند؛ برداشت آب‌های زیرزمینی، عامل اصلی فرونشست زمین است و کشاورزی عامل اصلی فشار به این آبخوان‌هاست.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یک مطالعه جدید درباره فرونشست زمین نشان می‌دهد که حدود ۲ میلیارد نفر از ساکنان زمین (۲۵ درصد) در مناطق پرخطر از نظر پهنه‌های فرونشستی زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

احتمال فرونشست‌ در کدام مناطق تهران بیشتر است؟

بر اساس این تحقیق، نیمه جنوبی قاره آسیا دارای بیشترین میزان فرونشست است و مردم این مناطق متوسط نرخ فرونشست بیش از ۵۰ میلی‌متر در سال را تجربه می‌کنند.

مدل استفاده‌شده در این مطالعه نشان می‌دهد که برداشت آب‌های زیرزمینی، عامل اصلی فرونشست زمین است و کشاورزی عامل اصلی فشار به این آبخوان‌هاست؛ کنار آن، خشکسالی، فعالیت‌های انسانی مانند سدسازی و حتی برداشت نفت و گاز (به‌میزان حدودی ۵ درصد) نیز در افزایش نرخ فرونشست مؤثر هستند.

این گزارش می‌افزاید، زمین‌های زیرکشت بزرگ‌ترین وسعت مناطق تحت تهدید فرونشست زمین را تشکیل می‌دهند به‌طوری که ۲.۱ میلیون کیلومترمربع در سراسر جهان یعنی ۱۲.۲ درصد از اراضی زیرکشت جهانی مناطق تهدیدآمیز فرونشست هستند.

دانشمندان می‌گویند تغذیه آب‌های زیرزمینی چه به‌روش طبیعی (بارش باران) و چه به‌صورت مصنوعی، اصلاح روش‌های آبیاری و افزایش بهره‌وری کشاورزی و استفاده از آب خاکستری می‌تواند به کاهش نرخ فرونشست کمک کند.

آنها معتقدند که با توجه به وابستگی شدیدی که بشر به آب‌های زیرزمینی دارد، حذف تدریجی استخراج آب‌های زیرزمینی با استفاده از منابع جایگزین مانند فاضلاب تصفیه‌شده، برداشت آب باران و مدیریت سیلاب‌ها می‌تواند منجر به کاهش این وابستگی شود.

Phys.org نوشت: مواردی از جمله ضخامت واحد رسوبی، جنس خاک، نوع کشت، تراکم جمعیت و میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی هر کشور از جمله ملاک‌های محققین در این مطالعه بوده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =