نکات تغذیه‌ای در وعده افطار و سحر

یک کارشناس تغذیه به تشریح نکات تغذیه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، فرشاد رشیدی در خصوص نکات تغذیه ای ماه مبارک رمضان، گفت: یکی از نکات مهم بحث تامین آب است و توصیه می‌شود افراد حتما در فاصله افطار تا سحری شش تا هفت لیوان آب مصرف کنند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با ۷ آجیل مناسب ماه رمضان و روزه داری

وی خاطرنشان کرد: مصرف مایعاتی مانند شیر و چای هم در محاسبه میزان آب لحاظ می شود.

رشیدی بر مصرف میوه جات و سبزیجات هم تاکید کرد و افزود: افراد باید در فاصله افطار تا سحری دو تا سه واحد میوه (هر واحد میوه معادل یک سیب متوسط) مصرف کرده و همراه وعده شام حتما سبزیجات مصرف کنند، چرا که ویتامین ها و آب مورد نیاز بدن از طریق میوه و سبزیجات تامین می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه سبزیجات به دلیل فیبر بالا سرعت هضم غذا در سیستم گوارش را افزایش می دهند، فرد زودتر احساس گرسنگی می کند و در همین راستا مصرف سبزیجات در وعده سحری توصیه نمی شود.

رشیدی با تاکید بر مصرف کربوهیدارات های پیچیده گفت: اقلامی مانند نان و برنج می توانند احساس سیری طولانی مدت در فرد ایجاد کنند و مصرف آنها در وعده شام و سحری توصیه می شود.

کارشناس تغذیه افزود: مصرف قندهای ساده مانند قند و شکر و زولبیا و بامیه بویژه در وعده سحری اصلا توصیه نمی شود، چرا که این خوراکی قند خون را یکباره افزایش داده و پس از آن به سرعت کاهش می دهند و همین امر موجب می شود که دو ساعت بعد از مصرف این خوراکی ها فرد احساس ضعف و گرسنگی کند و بهتر است به جای این اقلام از نان و برنج استفاده شود.

وی با تاکید بر لزوم صرف تمام وعده های افطار، شام و سحری، در خصوص نکات تغذیه ای ویژه هر یک از این وعده ها گفت: وعده افطار باید سبک باشد، چرا که دستگاه گوارش بیش از ۱۲ ساعت خالی بوده و قطعا تحمل حجم بالای غذا را ندارد.

رشیدی افزود: افراد باید در این وعده از خوراکی های سبک مانند شیر و خرما، یک کاسه کوچک فرنی یا سوپ، نان و پنیر و سبزی و ... افطار کنند.

وی بر فاصله انداختن میان صرف وعده افطار و شام هم تاکید کرد و افزود: دستگاه گوارش باید به تدریج آماده پذیرش حجم زیاد غذا شود، بنابراین بهتر است نیم ساعت بعد از وعده افطار، شام صرف شود.

رشیدی گفت: وعده شام هم باید سبک باشد و از غذاهای چرب و سنگین و سرخ شده در آن استفاده نشود.

وی تصریح کرد: در وعده سحری هم مصرف غذاهای معمول مانند انواع خورشت بلامانع است و افراد باید سعی کنند از غذاهای و خوراکی های چرب و شور در این وعده اجتناب کنند.

رشیدی بر مصرف خرما در وعده سحری هم تاکید کرد و گفت: خرما ضمن انرژی زایی برای بدن، تحمل بدن در برابر کم آبی را هم بالا می برد.

وی با اشاره به تقارن ماه مبارک با ایام نوروز گفت: یکی از اقلام خوراکی نوروز آجیل است که مصرف آن موجب افزایش ایمنی بدن می شود، اما به دلیل کالری بالایی که دارند افراد باید به میزان کم آن را مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه گفت: آجیل باید به مقدار کم بعد از وعده شام مصرف شود. خوردن شیرینی اصلا توصیه نمی شود و اگر افراد تمایل به مصرف دارند باید به میزان خیلی کم شیرینی مصرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =