عشایر، متقاضی کشت گیاهان دارویی در مراتع شده‌اند

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در استان در مساحت ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع در اختیار عشایر، ۱۰۷ سامانه مرتعی، مشخص و برای آنها طرح‌های مرتعداری تهیه شده است که عشایر متقاضی انجام کشت گیاهان دارویی در این سامانه‌ها شده‌اند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، رضا روشن ضمیر در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی با اشاره به اینکه سه درصد از جمعیت خراسان شمالی، جامعه عشایری هستند، اظهار کرد: از مساحت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتاری مراتع استان، بیش از ۴۵۰ هزار هکتار آن در اختیار عشایر است که شامل ییلاق و میان بندها می‌شود.

وی گفت: در این وسعت ۴۵۰ هزار هکتاری از مراتع استان که در اختیار جامعه عشایری است، ۳۵۰ هزار راس دام سبک عشایری مبتنی بر پروانه‌های چرای دام صادر شده، در این سطح از مراتع تعلیف می‌شوند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: این در حالی است که جمعیت دام سبک عشایر استان ۶۰۰ هزار راس است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵۰ هزار راس دام سبک جامعه عشایری استان بدون پروانه چرای دام هستند که به صورت دستی تغذیه می‌شوند.

روشن ضمیر افزود: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ هزار تن خوراک ارزان قیمت به عشایر استان تحویل شد.

وی در ادامه به رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در زمینه اجرای مدیریت نوین مرتعداری در سطح استان‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: در این رویکرد، برنامه آن است که اولویت تامین خوراک دام‌های عشایری به صورت تغذیه دستی باشد تا بر پوشش گیاهی ضعیف مراتع استان بیش از این فشار وارد نشود.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در این راستا، در استان در مساحت ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع در اختیار عشایر، ۲۴۱ سامانه مرتعی مشخص شده که برای ۱۰۷ سامانه مرتعی از آن، طرح‌های مرتعداری تهیه شده است.

وی بیان کرد: رویکرد در این طرح‌های مرتعداری نوین، اینگونه است که به عشایر اجازه اشتغال‌های دامپروری، زنبورداری، کشت گیاهان دارویی، تولید صنایع دستی و بوم گردی در سامانه‌های مرتعی مشخص شده، داده می‌شود منوط بر اینکه حفظ، نگهداری، احیا و اصلاح مراتع این سامانه‌های مرتعی با خود عشایر باشد.

روشن ضمیر افزود: البته اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر عملکرد عشایر در زمینه اجرای طرح‌های مرتعداری نوین نظارت می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: به منظور بهره وری بیشتر در اشتغال دامپروری عشایر استان در این سامانه‌های مرتعی اشاره شده، بر روی آموزش و ترویج عشایر نسبت به دوقلوزایی متمرکز شده‌ایم.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی همچنین گفت: جامعه عشایری استان از انجام کشت گیاهان دارویی شامل کشت گل محمدی، مرزه، زیره، مرم گلی و آویشن در این سامانه‌های مرتعی استقبال کرده‌اند و متقاضی کشت این گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هکتار از مراتع سامانه‌های مرتعی دارای طرح‌های مرتعداری شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخن خود با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های مرتعداری، تامین تسهیلات الزامی است، عنوان کرد: از محل جزء ۳ بند ب تسهیلات تبصره ۱۸ سهم سال ۱۴۰۱ که پرداخت آن در زمستان سال ۱۴۰۲ آغاز شد، سهم مبلغ تسهیلات برای پرداخت به عشایر استان ۵۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین و مصوب شد.

روشن ضمیر گفت: تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به میزان ۵۰ میلیارد تومان تقاضای دریافت تسهیلات عشایر استان به سه بانک عامل معرفی شدند.

وی افزود: بیشترین تقاضای تسهیلاتی برای پرورش دام داشتی بوده است و مابقی برای کشت گیاهان دارویی و صنایع دستی بوده‌اند.

با این وجود، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی عنوان کرد: دریافت تسهیلات نیز نیازمند ارائه تضامین بانکی است که در این زمینه پیشنهاد شده است تا برای حل این مسئله پروانه و اسناد طرح‌های مرتعداری ارائه شده به عشایر مورد پذیرش بانک‌های عامل قرار گیرند.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1226422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =