موج امضای طومار در ترکیه در حمایت از شخصیت‌های آکادمیک

به دنبال انتشار طوماری جنجالی که خواستار برقراری صلح در جنوب‌ شرق بحران‌زده ترکیه شده بود و در سطحی گسترده به امضای شخصیت‌های دانشگاهی رسید، حال با صدور طومارهای بیشتر از سوی چهره‌های آکادمیک، گروه‌های دانشجویی، روزنامه‌نگاران و روشنفکران بحث بر سر آن بالا گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه تودی زمان، طومار جدیدی روز یکشنبه منتشر شد و به امضای صدها شخصیت دانشگاهی، سیاستمدار، اعضای گروه‌های جامعه مدنی، روزنامه‌نگاران و نمایندگان اتحادیه‌های کارگری رسید. این افراد حمایت خود را از 1128 شخصیت آکادمیک که برخی از آنها به دلیل خواسته‌اشان برای توقف کمپین نظامی و بازگشت به میز مذاکرات برای حل صلح‌آمیز مساله کردها بازجویی شده بودند، ابراز کردند.

طومار مذکور با عنوان "دانشگاهیان را نمی‌توان خاموش کرد" تاکید می‌کند: «ترکیه به کشوری تبدیل شده که شخصیت‌های دانشگاهی به صراحت از سوی سیاستمداران تهدید می‌شوند؛ جایی که استان‌های آن با حکومت نظامی طولانی‌مدت دست و پنجه نرم می‌کند؛ جایی که بمب‌ها در میادین شهری منفجر می‌شوند. ما همبستگی خود را با آن شخصیت‌هایی که به دلیل اشاره به محیط آشفته ترکیه با فشار و بازجویی مواجه شدند، اعلام می‌کنیم.»

پروفسور کورکوت بوراتاو، از امضاکنندگان این طومار گفت: عملیات‌های کنونی دولت هیچ تفاوتی با کودتای نظامی و طرز تفکر کنان اورن در 1980 ندارد.

علاوه بر این 137 گروه‌ دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر ترکیه کمپینی با عنوان "دانشگاه‌ها خواهان صلح‌اند" به راه انداختند تا همبستگی خود را با آن دسته از کسانی که هدف بازجویی، بازداشت و نیز انتقاد رسانه‌های حامی دولت، سیاستمداران حزب عدالت و توسعه و نیز دانشگاهیان حامی دولت قرار گرفتند، بیان کنند.

شمار امضاکنندگان این کمپین در وب‌سایت change.org به بیش از 35 هزار مورد رسیده است.

301301

کد خبر: 573716

وب گردی

وب گردی